Dar negrįšime prie senos tvarkos
„Labai džiaugiamės, kad poliklinikos atsakingai ėmėsi sparčiai ir maksimalia apimtimi atnaujinti savo veiklą. Daugelis žmonių labai laukė šių pokyčių, – komentavo SAM Pirminės sveikatos priežiūros ir slaugos skyriaus Asmens sveikatos departamento patarėja Birutė Kavaliauskienė. – Vis dėlto, nereikia pamiršti, kad po karantino mes nebegrįžtame į senas vėžes. Priešingai, gydymo įstaigos turi prisitaikyti veikti, vadinamojoje, naujoje realybėje.“
SAM atstovė sako, kad Tai reiškia, jog teikiant paslaugas turi būti užtikrintas maksimalus tiek poliklinikos personalo, tiek pacientų saugumas. Poliklinikų darbo organizavimas turės atitikti infekcijų kontrolės principus, patvirtintus sveikatos apsaugos ministro įsakymu Nr. V-1504.
SAM nustatė veiklą atnaujinančių poliklinikų tvarkos (įskaitant srautų valdymo) principus, o konkrečias priemones nusistato kiekviena konkreti įstaiga atsižvelgdama į turimus resursus: kiek gydytojų, kokiuose kabinetuose, kokios pertraukos dezinfekcijai, vėdinimui ir t. t., informuoja ministerija.
„Organizuojant gydymo paslaugų teikimą, prioritetas ir toliau būtų teikiamas nuotoliniam paslaugų teikimo būdui. Tai reiškia, kad gydymo įstaiga pasirenka paciento interesą labiausiai atitinkantį sveikatos priežiūros paslaugos teikimo būdą“, – sako B. Kavaliauskienė.
Per registratūrą be siuntimo pacientas galės registruotis šių gydytojų paslaugoms nuotoliniu būdu:
• šeimos gydytojo komandos nario,
• pirmines ambulatorines psichikos sveikatos priežiūros paslaugas teikiančios komandos nario,
• pirmines ambulatorines odontologines paslaugas teikiančios komandos nario,
• gydytojo specialisto, kuris vykdo ilgalaikį pacientų, sergančių lėtinėmis ligomis, sveikatos būklės stebėseną.
„Tiesioginio kontakto su pacientu gydymo paslauga teikiama tuomet, kai nuotoliniu būdu paslaugą pacientui suteikusio specialisto sprendimu ar gydytojo, suteikusio nuotolinę gydytojų tarpusavio konsultaciją, sprendimu paslaugos neįmanoma suteikti nuotoliniu būdu dėl paciento sveikatos būklės ar esant išsamesnio ištyrimo poreikiui. Be to, nauja yra tai, kad kontaktinei konsultacijai pacientas pats galės registruotis, tik turėdamas elektroninį siuntimą arba jį užregistruos siunčiantysis gydytojas“, – sakė SAM atstovė.
Poliklinikoms – nemenkas iššūkis
Kaip sakė Vilniuje esančios Antakalnio poliklinikos direktorius Evaldas Navickas, karantino metu informacija nuolat keitėsi, todėl personalui ir administracijai reikėjo prisitaikyti prie pokyčių ir nuolat sekti visas naujienas.
„Tačiau būta ir prieštaringų sprendimų, pavyzdžiui kai vienas teisės aktas prieštaravo kitam, – sakė E. Navickas.
– Visgi džiaugiamės, jog, kai įstaigoms buvo leista atnaujinti planinių paslaugų teikimą, buvome pirmieji, kurie parengė paslaugų atnaujinimo planą. Supratome pacientų poreikį gauti paslaugas nedelsiant, todėl iš karto stengėmės mobilizuoti visą komandą. Žinoma, didžiausias iššūkis buvo reikalavimas medicinos personalui dirbti ciklais. Būtent dėl šios priežasties kai kurių specialistų paslaugų teikimo atnaujinti negalėjome.“
Antakalnio poliklinikos vadovas sako, kad kiekvieną savaitę stebimi, kiek paslaugų įstaiga yra atnaujinusi. „Pavyzdžiui, birželio 15–19 d. duomenimis, lyginant su 2019 metų ta pačia savaite, buvome atnaujinę 103 proc. paslaugų. Žinoma, svarbu paminėti, kad 24 proc. paslaugų yra suteikiamos nuotoliniu būdu (vaistų, medicinos pagalbos priemonių pratęsimai ir pan.)“, – sakė E. Navickas.
Direktorius sako, kad darbas poliklinikoje šiuo metu organizuojamas kiek kitaip nei buvo iki karantino.
„Prie durų veikia patikros punktai (juose tikrinama, ar pacientas iš tiesų užsiregistravęs pas gydytoją ir matuojama jo temperatūra), pacientai į polikliniką įleidžiami likus ne daugiau kaip 10 min. iki jiems paskirto vizito laiko, – sakė E. Navickas. – Visi šie pokyčiai kelia tam tikrą pacientų nepasitenkinimą, tačiau visi suprantame, kad tai daroma tiek dėl pacientų, tiek dėl personalo saugumo.“
Įstaigos vadovas sako, kad visos šios išmoktos pamokos suvienijo visą dirbančią komandą. „Jei artimiausioje ateityje mums teks susidurti su panašiu iššūkiu, tam būsime pasiruošę daug geriau“, – sakė E. Navickas.
Klinikose – maksimali kontrolė
Kauno klinikų atstovai sako, kad gegužės pradžioje ši įstaiga buvo vieną pirmųjų, kuri atnaujino planines asmens sveikatos priežiūros paslaugas. Visgi išliko tam tikri apribojimai, susiję su stacionariniu ir ambulatoriniu gydymu, pacientų lankymu. Sveikatos priežiūros specialistai vis dar dirba ciklais, siekiant užtikrinti pacientų ir darbuotojų saugumą. Kiekvienam pacientui skiriama daugiau laiko – po kiekvienos konsultacijos kabinetas yra valomas, dezinfekuojamas ir vėdinamas.
Nuo liepos 1 dienos Kauno klinikose etapiškai atnaujintos planinės sveikatos priežiūros paslaugos ir didinamos darbo apimtys. Pacientai gali savarankiškai registruotis gydytojo specialisto konsultacijai telefonu ir per sergu.lt registracijos sistemą.
Kalbant apie stacionarines paslaugas, pacientams, kuriems pasireiškia COVID-19 simptomai arba kurie atitinka COVID-19 epidemiologinius kriterijus, arba gydytojui nusprendus, Kauno klinikose atliekamas COVID-19 tyrimas. Pacientams, galintiems atvykti tyrimui iš anksto, ėminys paimamas ambulatoriškai (ne vėliau nei 48 valandos iki stacionarizavimo) arba pacientas turi COVID-19 tyrimo, atlikto kitur (ne vėliau nei 48 valandos iki stacionarizavimo) atsakymą. Pacientams, negalintiems atvykti atlikti COVID-19 tyrimo ambulatorine tvarka, ėminys paimamas stacionarizavimo dieną ligoninėje.
Nors karantinas dėl COVID-19 infekcijos Lietuvoje panaikintas, Kauno klinikose ir toliau laikomasi maksimalių infekcijų kontrolės rekomendacijų. Pavyzdžiui, kaukių dėvėjimas Kauno klinikų patalpose visiems darbuotojams, pacientams, lankytojams ir kitiems asmenims yra būtinas.
Kaip sakė Kauno klinikų atstovai, šios įstaigos darbuotojai daro viską, kad visi besikreipiantys pacientai gautų reikiamas sveikatos priežiūros paslaugas ir palaipsniui didina darbo apimtis. Visgi, pripažįstama, kad sunku numatyti, kada ligoninės Lietuvoje galės veikti visiškai įprastu ritmu.
Kauno klinikų atstovai sako, kad ne tik Lietuvoje, bet ir visame pasaulyje gydymo įstaigos tampa COVID-19 židiniais. Siekiant išvengti šio scenarijaus ir galvojant apie galimą antrąją COVID-19 bangą Lietuvoje, klinikų atstovai sako, kad vienas svarbiausių prioritetų – darbuotojų ir pacientų saugumas.