Jurga pasakojo, kad sūnui COVID-19 infekcija buvo diagnozuota gruodžio 8-ąją.
Pagal taisykles moteris apie tai parašė Nacionaliniam visuomenės centrui, nurodė su vaiku kontaktavusią savo mamą, apie ligą informavo ir šeimos gydytoją.
Tačiau kelias dienas iš NVSC nesulaukė jokio atsakymo, jokių SMS žinučių, kaip toliau elgtis.
„Kartu gyvenanti vaiko močiutė, dirbanti moteris, irgi sąžiningai karantinavosi, pranešė apie tai darbdaviui, net susisiekė su šeimos gydytoju, bet NVSC jokių duomenų niekam apie tai neperdavė ir poliklinika nurodė laukti. Sako: „Negalime nedarbingumo jums išduoti, bet neišgyvenkite: atbuline data tikrai viska gausite. Taip jau būna su NVSC“.
Man nerimas nedavė ramybės ir gruodžio 10-ąją paskambinau į NVSC. Operatorė buvo ne nuotaikoje ir pasakė, kad reikia laukti, nes mažai laiko praėjo.
Gruodžio 12-ąją vėl skambinu į NVSC, nes nebuvo aišku net kiek laiko karantinuotis: vaiko šeimos daktarė pasakė, kad iki 26 dienos.
Gruodžio 13 dieną dar kartą skambinu į NVSC. Vėl atsiliepė nepatenkinta operatorė, kuriai buvo nelabai įdomu, ką sakiau, bet žadėjo perduoti informaciją specialistams. Po to vėl tyla. Nuo gruodžio 14 iki 27 dienos vis skambindavau į NVSC. Gruodžio 27-ąją atsiliepusi operatorė manęs net neišklausė, tik pareiškė, kad ji apskritai tėra operatorė ir nieko nežino. Kai paprašiau prisistatyti, labai nemandagiai numetė ragelį“, – stebėjosi vilnietė.
Neapsikentusi Jurga parašė laišką į NVSC, pridėjusi keletą adresatų iš tos pačios įstaigos.
„Tada prasidėjo skambučiai. Man skambino keturis kartus, vaiko močiutei, kuriai būtent ir reikėjo nedarbingumo pažymėjimo, du kartus. Anketos buvo atsiųstos dar tą pati vakarą ir net kitą dieną dar gavome.
Ryte sulaukiau skambučio. Klausė, ar viskas gerai, ar anketa gauta. Net nurodė laiką, kada išsiųsti i polikliniką duomenys. Man paaiškino, kad vaiko močiutė nuo gruodžio 8 iki 17 dienos gaus nedarbingumą vaiko vardu, o nuo gruodžio 18 iki 26 dienos gaus nedarbingumą iš savo šeimos gydytojos.
Bet paaiškėjo, kad sūnaus daktarė negali duoti vaiko priežiūros nedarbingumo nes jam jau 13 metų, tik šeimos gydytojas nedarbingumą duos atbuline data, kaip nurodė NVSC. Bet, pasirodo, skambinusi NVSC atstovė nurodė šeimos gydytojai, kad vaiko močiutei nedarbingumą išduotų nuo gruodžio 17 iki 26 d. O kur dingo dienos gruodžio 8-os, kai vaikui nustatytas kovidas, iki 26-os? Pradėjus domėtis buvo nurodyta, kad klaidą padarė Visuomenės sveikatos biuras, dirbantis su vaikais. Atseit, aiškinkitės su jais“, – pasakojo pašnekovė.
Parašius laišką į Visuomenės sveikatos biurą, su Jurga susisiekta žaibiškai. Ji papasakojo visą istoriją. Po valandos sulaukė skambučio ir iš NVSC. Šie pasidžiaugė patikslinę datas. Dabar esą bus nedarbingumo pažyma išduodama nuo gruodžio 8 iki 17 dienos.
Vilnietė vėlgi nustebo: o kaip bus su karantinavimusi nuo 18 iki 26 dienos? Jai buvo atsakyta, kad taip ilgai karantinuotis nereikėjo. Nors anksčiau atsiųstoje SMS žinutėje buvo nurodyta, kad izoliacija taikytina iki 27 dienos.
„Po šio pokalbio įvyko permainos. NVSC atsiuntė kitą žinutę su kitomis izoliacijos datomis: ne nuo gruodžio 17 iki 26, bet nuo gruodžio 8 iki 17 dienos.
Ar tai normalu? Kodėl darbuotojas, kuris turėjo padaryti viską laiku, neatliko savo darbo? Kodėl žmogus turi prarasti pinigus ir išgyventi, ar darbdavys neatvykimo į darbą dėl saviizoliacijos, neužskaitys kaip pravaikštų, už kurias dar ir gali atleisti?
Gruodžio 28-osios pavakarę man dar kartą paskambino Visuomenės sveikatos biuro atstovė. Kai jai pasakiau, kad nesuprantu, kas vyksta, ji pažadėjo: už visas izoliacijos dienas nuo gruodžio 8 iki 26-osios bus sumokėta.
Bet jau kitą dieną sulaukiau skambučio iš to paties biuro. Mane informavo, kad NVSC suklydo ir izoliuotis reikėjo tik iki gruodžio 17 dienos. Sako: „Per ilgai karantinavotės, patys kalti“.
Dabar šeimos gydytoja nedarbingumą išduos tik nuo gruodžio 8 iki 17 dienos. O kaip darbdaviui pateisinti tas likusias dienas iki gruodžio 26-osios? Kas jas apmokės?
Man nesuvokiama, kodėl už neatsakingo darbuotojo klaidą turi atsakyti paprastas žmogus? Kodėl visi mus varinėja vienas nuo kito, bet pripažinti nenori, kad yra kalti, nenori ištaisysit savo klaidos, sako, jog mes patys kalti?
Esame pavargę nuo šios situacijos ir pikti. Gailimės, kad sąžiningai laikėmės saviizoliacijos. Geriau reikėjo apie ligą nutylėti ir ramiai eiti į darbą. Bent būtume nepraradę pinigų, darbo ir sveikatos“, – piktinosi Jurga.
Ką daryti, kai COVID-19 liga nustatoma vaikui?
Nacionalinio visuomenės sveikatos centro visuomenės informavimo specialistė Justina Petravičienė, portalo „Delfi“ paprašyta pakomentuoti susiklosčiusią situaciją, atsakė, kad to padaryti negalinti. Esą norint komentuoti konkretų atvejį, reikia aptarti konkrečias detales, kurios šiuo atveju itin svarbios. Bet dėl duomenų apsaugos esą to neturi teisės daryti.
„Kalbant bendrai, jeigu COVID-19 liga patvirtinama vaikui, lankančiam ugdymo įstaigą, užsikrėtusio vaiko apklausą (bendraujant su vaiko tėvais/ globėjais), t. y. epidemiologinį tyrimą, atlieka mokykloje dirbantis Visuomenės sveikatos biuro specialistas. Šis specialistas susisiekia su užsikrėtusiu vaiku ar jo tėvais / globėjais ir išsiaiškina užsikrėtimo aplinkybes, nustato, ar yra kitų susijusių užsikrėtimo koronavirusine infekcija atvejų, taip pat – ir kas bei kada su užsikrėtusiuoju turėjo didelės rizikos sąlytį bei sudaro tokių asmenų sąrašus ir pateikia juos NVSC, iš kurio didelės rizikos sąlytį turėję vaikai (jų tėvai / globėjai) ar darbuotojai gauna trumpąsias SMS žinutes su informacija apie izoliaciją.
Trumpoji SMS žinutė siunčiama NVSC vardu, nes mokyklose dirbantys visuomenės sveikatos specialistai negali skirti izoliacijos, tačiau nurodo paskutinę sąlyčio datą – pagal ją ir paskaičiuojama izoliavimo trukmė kiekvienam asmeniui individualiai
Visais atvejais dėl didelės rizikos sąlyčio izoliuoti asmenys turi gauti trumpąją SMS žinutę, kurios siuntėjas yra NVSC. Trumposios SMS žinutės gavimo laikas priklauso nuo to, kada mokykloje dirbantis Visuomenės sveikatos biuro specialistas suves didelės rizikos sąlytį turėjusių asmenų duomenis į sistemą (privaloma per 24 val.).
Savo ruožtu, NVSC du kartus per parą organizuoja SMS žinučių išsiuntimą. Nesulaukus tokios žinutės, asmenys, turėję didelės rizikos sąlytį (jaunesnių vaikų atveju – tėvai / globėjai), turėtų kreiptis į Visuomenės sveikatos biuro specialistą, dirbantį ugdymo įstaigoje, ir su juo išsiaiškinti situaciją“, – paaiškino NVSC specialistė.