„Gyvos“ eilės norintiems registruotis pas gydytojus nustebino net patį sveikatos apsaugos ministrą Arūną Dulkį. Tad kaip gi galėjo nutikti, kad Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) apie tai informuota nebuvo?
„Sveikatos ministro įsakymu, visos gydymo įstaigos yra įpareigotos sudaryti galimybę pacientams registruotis pas gydytojus atvykus į gydymo įstaigą ir telefonu. Registruotis atvykusių asmenų aptarnavimo tvarką nustato gydymo įstaigos vadovas, ministerija apie tai nėra informuojama.
Primename, kad turint siuntimą, pas gydytoją specialistą galima registruotis bet kurioje gydymo įstaigoje, kuri teikia atitinkamas paslaugas – greitai ir patogiai tai galima padaryti internetu. Išsirinkti trumpiausią eilę ir užsiregistruoti galima prisijungus prie savo paskyros portale www.esveikata.lt“, – rašoma SAM specialistų atsiųstame atsakyme portalui „Delfi“.
Pasidomėjus, ar planuojama imtis konkrečių veiksmų, kad tokių eilių nebūtų visoje šalyje, ministerijos atstovai patikino, kad SAM ir kitos atsakingos institucijos imasi kompleksinių priemonių, kad eilės pas gydytojus mažėtų: mažinama gydytojų administracinė našta, perskirstomos specialistų funkcijos, vystoma Išankstinės pacientų registracijos informacinė sistema (IPR IS), ir kt.
„Ypatingas dėmesys skiriamas žmogiškųjų išteklių planavimui, skatinant gydytojus rinktis darbą regionuose ir didinant valstybės finansuojamų vietų skaičių tose studijų kryptyse, kurių specialistų labiausiai trūksta Lietuvos nacionalinei sveikatos sistemai.
Taip pat planuojama nustatyti minimalų prirašytų gyventojų skaičių ir optimalų apylinkės dydį. Valstybinės ligonių kasos duomenimis, šiuo metu šalies mastu vienai apylinkei vidutiniškai tenka apie 1 200 pacientų. Tačiau yra prisirašymo netolygumų: yra gydymo įstaigų, prie kurių prisirašę ir vienas gydytojas aptarnauja 100–200 pacientų, o kitose vienam šeimos gydytojui tenka aptarnauti daug daugiau pacientų, kartais – net apie 2 000 pacientų. Šiuos netolygumus planuojama mažinti.
Greičiau ir patogiau užsiregistruoti pas gydytoją padeda IPR IS, leidžianti susieti pacientų registracijas su galiojančiais elektroniniais siuntimais ir tai padeda išvengti dirbtinai ilgesnių eilių dėl besidubliuojančių paciento registracijų keliose įstaigose. Be to, turėdamas siuntimą, pacientas IPR IS mato gydymo įstaigų deklaruojamus vizitų laikus ir gali rinktis tą gydymo įstaigą ir tą specialistą, pas kurį eilė yra trumpiausia.
Taip pat svarbu priminti pacientams, kad susidarius aplinkybėms, kai jie negali atvykti paskirtu laiku, jie būtinai informuotų gydymo įstaigą ir atšauktų savo registracijos laiką, nes tuo atsilaisvinusiu laiku galėtų būti priimamas kitas pacientas.
Toliau vystant IPR IS, numatoma, kad visos registracijos sveikatos paslaugoms gauti bus fiksuojamos vienoje nacionalinėje sistemoje, nepriklausomai nuo to, ar pacientas paslaugai gauti registruojasi per interneto portalą ar telefonu, ar jį registruoja šeimos gydytojas. Tai užtikrins pacientui geresnes galimybes gauti paslaugą greičiau. Modernizuojama pacientų registracijos sistema taip pat leis įrašyti į laukimo eilę, jei registravimosi metu jau nebebus laisvų laikų. Laukimo eilėje esantys pacientai galės gauti paslaugą, kai tik tokia galimybė atsiras (dėl atsisakytos konsultacijos ar atsiradusių papildomų paslaugos laikų). Taip pat modernizuotoje IPR sistemoje bus numatyta galimybė vykdyti stebėseną, kiek laiko pacientui tenka laukia paslaugos, ir kiek laukiančiųjų eilėje ir atsižvelgiant į tai planuoti specialistų ir jų vizitų skaičių“, – žadama ministerijos atstovų siųstame atsakyme.
Portalo „Delfi“ žurnalistei paklausus, kas konkrečiai nulėmė eilių susidarymą, paminėtos sisteminės priežastys, tokios kaip sveikatos priežiūros specialistų trūkumas, kurias, kaip teigiama, Sveikatos apsaugos ministerija sprendžia.
„Tačiau paslaugų kokybė taip pat priklauso nuo vadybos procesų pačios įstaigos viduje. Gydymo įstaigos vadovai turėtų organizuoti darbą taip, kad registracijos procesas vyktų sklandžiai“, – pabrėžė SAM atstovai.
Jeigu pacientams iškilo nesklandumų registruojantis pas gydytoją arba pacientas turi kitokių nusiskundimų dėl gydymo įstaigos suteiktų paslaugų kokybės, ministerija pirmiausia patarė raštu kreiptis į gydymo įstaigą. Gydymo įstaiga paciento skundą turi išnagrinėti ir raštu pranešti pacientui nagrinėjimo rezultatus per 20 darbo dienų.
„Jeigu gydymo įstaigos pateiktas atsakymas paciento netenkina arba gydymo įstaiga skundą nepagrįstai atsisako nagrinėti, pacientas gali teikti skundą priežiūros institucijai – Valstybinei akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnybai prie Sveikatos apsaugos ministerijos. Kartu su prašymu reikia pateikti ir gydymo įstaigos atsakymo kopiją (jei gydymo įstaiga nepateikia atsakymo per teisės aktų nustatytą laikotarpį (t. y. 20 darbo dienų) – pateikiama rašto, adresuoto šiai įstaigai, kopija)“, – rašoma ministerijos pateiktame atsakyme.