Šeimos gydytoja priimti negalėjo
„Į Centro polikliniką bandžiau prisiskambinti apie valandą. Galų gale registratorė atsiliepė ir pranešė, kad mano šeimos gydytoja yra užimta visą dieną, pas ją pilna pacientų, bet pasiūlė atvykti ir palaukti, pažadėjo man kažkokį sprendimą, – DELFI pasakojo Darius Buta. – Poliklinikoje buvau maždaug už 20 min., nuėjau į registratūrą. Čia man pasakė, kad visgi gydytoja negali manęs priimti, nes pas ją laukia ir taip per daug žmonių negu galima. Pasakė – nebent rytoj. Nepasiūlė nei vaistų, nei kito sprendimo.“
Darius pažymėjo, kad bendravimas su registratore buvo malonus, tačiau išeities ji nepasiūlė. Vyras teiravosi galimybės apsilankyti pas budintį gydytoją, tačiau įstaigos darbuotoja pabrėžė: jei dirba šeimos gydytoja, galimybės apsilankyti pas budintįjį nėra. Tokia galimybė sudaroma nebent tada, kai gydytoja serga arba atostogauja. Darius teiravosi ir mokamos paslaugos, tačiau ir šios Centro poliklinika pasiūlyti negalėjo.
„Reikalavau, kad pasakytų, kur yra vadovų kabinetas. Nurodė kabinetą, bet po to pasakė, kad jie atostogauja, o pavaduojanti gydytoja dirba visai kitame padalinyje. Tokios būklės, kokios buvau, nenorėjau važinėti po miestą ir pranešti apie netinkamą tvarką. Įsivaizduoju, kad tvarka tam ir turi būti, kad būtų tvarkinga. Dabar tvarka yra tokia, kad ji neišspręstų problemas, o jas sukurtų, kaip buvo šiuo atveju“, – nusivylimą liejo D. Buta.
Pagalbą rado privačioje įstaigoje
Vyras pagalbos nesulaukė, o skausmas ir toliau intensyviai rietė. Nežinodamas, ko imtis, Darius asmeninėje feisbuko paskyroje parašė situaciją apibūdinantį įrašą.
„Už 5 minučių turėjau privačios klinikos pasiūlymą atvykti pas juos. Pasiūlė didžiulę nuolaidą ir netrukus buvau pas juos. Tuo tarpu institucijų atstovai pradėjo pasakoti, kokia yra tvarka, moralizuoti, kad aš pats turėčiau ieškoti sprendimo, nesipiktinti institucijomis ir pan., – pasakojo vilnietis.
– Įsivaizduoju, kad bet kuris valstybės tarnautojas turėtų atsiminti, kad piliečio ir mokesčių mokėtojo problema yra ir jo problema, kurią jis turi spręsti ir padėti išspręsti, o ne moralizuoti ir aiškinti, kaip reikia mylėti Lietuvą.
Šiaip elementariai tikėjausi patekti pas budintį gydytoją, kuris suleistų vaistų, kaip yra buvęs, išrašytų kokių vaistų nuo skausmo ir paskirtų datą pas specialistą. juk čia nėra kažkokie nepamatuoti lūkesčiai?“
Vyras pasakojo, kad privačioje įstaigoje už gydytojo apžiūrą jis sumokėjo 25 eurus ir suleidus reikiamus vaistus, pasijuto kaip mat geriau.
„Pasiklydo savo taisyklėse“
Šia situacija domėjosi ir su D. Buta bendravo Vilniaus vicemeras Gintautas Paluckas.
„Centro poliklinikoje yra tokia tvarka, kad pas budintįjį gydytoją gali eiti ir į „gyvą eilę“ sėsti tada, kai šeimos gydytojas atostogauja, serga ir pan. Kitose poliklinikose būsi priimtas, net jei šeimos gydytojas tą dieną ir dirba. Šiuo atveju pasimatė Centro poliklinikos vidinės tvarkos spraga. Juk atostogų metas, gydytojai pavaduoja vieni kitus, krūvis yra milžiniškas. Pati registratūra pasiklydo tarp taisyklių ir Darius su savo problema liko vienas. Tokie atvejai reti, nes poliklinikos supranta, jei žmogui yra problema, jo negali išvaryti, – sakė politikas.
– Su tokia būkle, kaip man pasakojo Darius susirašinėjant, jam buvo taip blogai, kad jis jau paeiti negalėjo. Tai tokiais atvejais galima važiuoti ir į ligoninės priimamąjį. Tokią paslaugą, kokios reikėjo Dariui, galėjo padaryti ir poliklinika, ir turėjo tai padaryti.“
D. Butos įrašą komentuojantys žmonės pritaria, kad į šią įstaigą prisiregistruoti telefonu – labai sunku, ypač ryte. „Mano rekordas – 58 skambučiai ryte“, – rašė vienas iš komentuojančiųjų.
„Šita poliklinika yra kažkokia tragedija. Vieną kartą skambinau trim telefonais – registratūros, gydytojos seselės ir pačios gydytojos. Spėkit, ar atsiliepė? Amžinai milijonas kliūčių, kodėl negalima patekti pas gydytoją. Kažkada aiškino, kad tyrimų rezultatų negali man duoti el. paštu, nes gydytoja atostogauja, laboratorija duoti negali, nes buvo gydytojos siuntimas, tai reikia važiuoti į kažkokį sekretoriatą, kad ištrauktų!!! Galiausiai pasiskundžiau feisbuke, tai sutvarkė viską labai greitai ir be kraujo. Esame vis dar ten tik dėl gydytojos, nes ji nereali“, – komentavo viena iš Centro poliklinikos pacienčių.
Kaltina dingusią elektrą
Centro poliklinikos atstovė DELFI sakė, kad įstaigoje įkurtas skambučių centras, techniškai vienu metu gali priimti ribotą skambučių kiekį ir aptarnauti ribotą skambinančiųjų skaičių. Įprastai bandančiųjų prisiskambinti skaičius būna nuo 2000-2600, aptarnaujama vidutiniškai nuo 1400-1700.
„Analizuojant skambučių duomenis dieną, išlieka linijos užimtumo pikai, bandant prisiskambinti: nuo 6:45-7:45 val. (registracija į būtinąją pagalbą), pažymėtina, kad nuo 07:00-07:15 val. pirmadieniais bando prisiskambinti virš 2000 pacientų. SC operatoriai per 15 min vidutiniškai aptarnauja apie 90 pacientų piko metu. Nuo 10:00-10:45 val. (planinės pacientų registracijos bei atšaukimas vizitų pas gydytojus gavus SMS žinutę), nuo 16:00-18:00 val. (kai žmonės grįžę iš darbų į namus bando spręsti iškilusias sveikatos problemas). Tačiau dėl pacientų peršalimo ligų ar poreikio užsirašyti pas gydytojus specialistus 2018 07 23 – bandė prisiskambinti 13000 pacientų, o 2018 07 24 – 7000, todėl sistema pacientų kurie bandė prisiskambinti nebestatė į laukimo eilę ir nutraukdavo sujungimą automatiškai dėl per ilgo laukimo, – komentavo PASP vyr. slaugos administratorė Aistė Raulušaitienė.
– Pacientams būtinoji medicinos pagalba teikiama vadovaujantis teisės aktais numatyta skubiosios medicinos pagalbos kategorijos mastą.“
Įstaigos atstovė pažymėjo, kad kaip tik tą dieną, kai Darius atvyko į polikliniką, įstaigoje kuriam laikui buvo sutrikęs elektros tiekimas.
„Dėl pacientų didelio krūvio neatitikimo skubiosios medicinos pagalbos kategorijos mastui, pacientui buvo pasiūlyta dėl paslaugų gavimo kreiptis sekančią dieną nuo 6.45 val. Atsiprašome, kad nebuvome pakankamai dėmesingi ir pacientui teko patirti nesklandumų mūsų įstaigoje.“
Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) dėl nesusipratimo kaltina tą dieną Senamiestyje dingusią elektrą.
„Apgailestaujame dėl pacientų patirtų nepatogumų. Situacija dėl registratūros Centro poliklinikoje yra žinoma, taip susiklostė dėl laikino elektros sutrikimo dalyje Vilniaus senamiesčio. SAM žiniomis, šiuo metu problema yra išspręsta ir visos sistemos veikia, – DELFI komentavo SAM ryšių su visuomene projektų vadovė Alina Žilinaitė.
– Kiekvienos gydymo įstaigos vadovas privalo įstaigos vidaus tvarkos taisyklėse nustatyti pacientų aptarnavimo tvarką. Šiuo metu gydymo įstaigos yra pasitvirtinusios vidaus darbo taisykles, kuriose yra nustatę pacientų kreipimosi į įstaigą tvarką, tad ja vadovaujantis ir turi būti aptarnaujami pacientai.
Kiekvienam žmogui svarbiausia žinoti, kur kreiptis pagalbos, kai jos netikėtai prireikia. Blogai pasijutęs žmogus dėl nemokamų šeimos gydytojo paslaugų pirmiausia turi kreiptis į polikliniką, prie kurios yra prisirašęs, o jos ne darbo metu – į tą gydymo įstaigą, su kuria jo poliklinika yra sudariusi sutartį dėl paslaugų teikimo jai nedirbant.“
Pasak SAM atstovės, kiekviena poliklinika ar šeimos medicinos centras yra įpareigoti užtikrinti nepertraukiamą pagalbos teikimą. Tai reiškia, kad gydymo įstaigos darbo metu pagalbą teikia ten dirbantys medikai, o naktimis, savaitgaliais ar švenčių metu šias paslaugas teikia ta įstaiga, su kuria įstaiga yra sudariusi sutartį. Ši informacija turi būti skelbiama kiekvienos pirminės pagalbos gydymo įstaigos interneto svetainėje. Tad netikėtai susirgus, reikėtų kreiptis į gydymo įstaigą, kurioje žmogus yra prisirašęs, arba į tą įstaigą, su kuria yra sudaryta sutartis.
„Svarbu žinoti, kad esant tam tikroms indikacijoms, pavyzdžiui, labai stiprus skausmas ar aukšta temperatūra, pacientas pas šeimos gydytoją (arba budintį gydytoją) turi būti priimtas tą pačią dieną, o tuo atveju, jeigu paūmėjo lėtinė liga – per 5 darbo dienas, – pabrėžė A. Žilinaitė.
– Itin sunkiais atvejais, patyrus traumas, kai pacientas nepajėgia pats nuvykti į gydymo įstaigą, reikėtų kviesti greitąją medicinos pagalbą. Labai stiprus, nepakeliamas skausmas yra viena iš indikacijų, kai žmogui turi būti teikiama skubi pagalba, tad pacientas galėjo kreiptis tiesiai į ligoninės priimamąjį.
Jeigu pacientas turi nusiskundimų dėl gydymo įstaigos, vadovaudamasi Pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymu, pirmiausiai jis turėtų kreiptis į sveikatos priežiūros įstaigos vadovą.“