Įsikūręs šalia krištolinio skaidrumo Nešatelio ežero, į Pietvakarius nuo Ciuricho, stiklinis šešiasienio formos pastatas saugo ateities paslaptis, kai, kaip žada „Philip Morris“, pasaulis taps nerūkančių žmonių rojumi, rašo „The Independent“.

Nors daugeliui tai gali pasirodyti nelogiška, tačiau ši pasaulinio masto cigarečių gamintoja ragina rūkorius mesti šį žalingą įprotį. Čia, už saulės spindulius atspindinčio baseino, laboratorijoje triūsiantys mokslininkai ieško stebuklingosios naujovės – cigarečių pakaitalų, kurios būtų perkamos, bet nebūtų labai žalingos.

Spalio 21 d. pasklido žinia apie „British American Tobacco“ (BAT) siūlymą sumokėti 47 mlrd. JAV dolerių (43 mlrd. eurų) už galimybę įsigyti „Reynolds American“. Ši žinia vertinama kaip žingsnis, skirtas nuversti „Philip Morris“ ir atimti iš šios tabako milžinės didžiausios tabako gamintojos titulą.

Kasmet dėl tabako daromos žalos organizmui miršta per 6 mln. asmenų. Nors rūkymo populiarumas visame pasaulyje mažėja, tabako milžinės galynėjasi, siekdamos rasti naujų ir, tikėtina, saugesnių produktų priklausomybei nuo nikotino tenkinti, net jei tektų kelti senamadiškų cigarečių reikalingumo klausimą tam, kad būtų išsaugotos pajamos.

Ar iš tikrųjų pasaulyje gali nebelikti cigarečių? Ar tai įmanoma?

„Negalima visko sustabdyti vienu mostu“, - patikino „Philip Morris International“ vykdomasis direktorius Andre Calantzopoulas. Esminis testas laukia 2017 m., kai JAV rinką galimai pasieks daug lūkesčių teikianti naujovė – į „iPhone“ panašus prietaisas, kaitinantis tabaką cigarilės dydžio vamzdelio viduje.

Įprastinių rūkalų atsisakymas – nelengvas iššūkis tabako įmonėms. „Philip Morris“ praėjusiais metais pagamino 850 mlrd. cigarečių, už kurias grynųjų pajamų gavo 74 mlrd. JAV dolerių (beveik 68 mlrd. eurų).

Elektros inžinieriaus išsilavinimą turinčiam A. Calantzopoului, karjerą dariusiam „Philip Morris“, iššūkiu taps radikaliai nuomonę apie tabaką keičianti visuomenė. BAT ketina pasitelkti „Reynolds American“ tam, kad į rinką pavyktų įstumti naujos kartos produktų.

Rūkančiųjų laukiančios permainos

Kritikai tokius planus vertina skeptiškai. Kalbama, kad „Big Tobacco“ paprasčiausiai daro tai, ką visada darydavo: prekiauja priklausomybę keliančiais produktais ir skleidžia teigiamai nuteikiančius rinkodaros kerus, o tabakas ir toliau lieka 770 mlrd. JAV dolerių (beveik 705 mlrd. eurų) vertės pasaulinės pramonės centre.

„Daug kartų „Philip Morris“ naujų produktų pristatymas baigdavosi padidėjusiu rūkančiųjų skaičiumi“, - neabejojo JAV kovojančių su rūkymu aktyvistų vadovaujamos organizacijos „Campaign for Tobacco-Free Kids“ prezidentas Mattas Mayersas. „Istorija patvirtina, kad negalima pasitikėti tuo, ką tabako įmonė teigia ketinanti daryti“, - pridūrė jis.

Vis tik skeptikų nuomones nustūmus į šalį tenka pripažinti, kad „Cube“ vykstantys dalykai tikrai neapsiriboja vien tik populiariomis alternatyvomis, pavyzdžiui, elektroninėmis cigaretėmis, kurios į rinką įsiveržė XXI a. pirmojo dešimtmečio pabaigoje.

Kol kas „Philip Morris“ net neturi žodžio, apibrėšiančio tai, kas seks po elektroninės cigaretės. Keturių dalių strategijos pradžia – iQOS.

Atidarę baltos ar mėlynos spalvos plastikinį iQOS dėklą rasite kaitinimo elementą, primenantį rašiklį. Į vieną šio prietaisėlio galą kišami HEETS cigarečių pakaitalai. Kalbama, kad šio prietaiso pavadinimas – tai frazės, reiškiančios „aš atsisakau įprastinio rūkymo“ (angl. I quit ordinary smoking) trumpinys. Šis prietaisas švelniai kaitina tabaką jo nedegindamas – tuo metu išskiriamas šiltas aerozolis su nikotinu.

Naujas vardas

Tai nėra nei įprastinis rūkymas, nei elektroninės cigaretės naudojimas – tai visiškai naujas dalykas.

IQOS jau tapęs tikru hitu Japonijoje ir kai kuriose Europos šalyse. Po sudėtingo derinimo su JAV sveikatos priežiūros tarnybomis proceso žadama, kad amerikiečius ši naujovė pasieks ateinančiais metais. Tiesa, vis dar nebus galima teigti, kad ši naujovė yra saugesnė nei paprastos cigaretės. IQOS teks imtis antro derinimų su JAV Maisto ir vaistų administracija etapo ir tik jam pasibaigus bus galima šią naujovę pristatyti kaip saugesnę cigarečių alternatyvą.

Toliau seks „Heets“ virsmas „Teeps“ – nekaitinamu produktu, atrodysiančiu beveik taip pat kaip ir tradicinė cigaretė. Štai ir dar vienas „Philip Morris“ ištikimybės tabakui įrodymas. Visgi naujoviškos cigaretės prisidegti nepavyks – vartotojai naudos specialų tabaką kaitinantį prietaisėlį.

Įmonės atstovų teigimu, iQOS ir TEEPS pagal nikotino dozę ir skonį artimesni įprastinėms cigaretėms nei elektroninės cigaretės, o juk būtent tokių nusiskundimų sulaukta daugiausia ankstyvame elektroninės cigaretės projekto vystymo etape.

Trečiasis prietaisas pavadinimu „Steem“ – tai savotiškas medicininio inhaliatoriaus variantas, kuriame nikotinas apjungiamas su silpna organine rūgštimi. Susidaro nikotino druska, kurią organizmas absorbuoja be garų. Ketvirtas produktas pavadinimu „Mesh“ – labiau įprastinė elektroninė cigaretė su skonio turinčiu nikotino skysčiu.

„Philip Morris“ jau išleido per 3 mlrd. JAV dolerių (2,75 mlrd. eurų) pasirengimui erai, kuri žmonijos laukia po cigarečių.

Nepaisant visų abejonių dėl cigarečių pakaitalų, dauguma linkę pripažinti, kad elektroninės cigaretės ir kiti panašūs į jas prietaisai yra saugesni nei tradicinės cigaretės. Vis tik baiminamasi, kad visi šie naujieji produktai galiausiai gali parvesti žmones atgal prie paprastų cigarečių, o nerūkančiuosius įtraukti į šį priklausomybės liūną.

„Šių produktų rizika nėra nulinė“, - patvirtino A. Calantzopoulas. Priartėjimas prie JAV rinkos vartų pareikalavo nemažai pastangų. Paraiška dėl sumažintos rizikos Maisto ir vaistų administracijai jau dabar viršija 2 mln. puslapių ir turėtų būti peržiūrėta dar iki šių metų pabaigos, o dokumentas, skirtas tam, kad šis produktas atsidurtų ant parduotuvių lentynų, bus teikiamas ateinančių metų pradžioje.

„Esame susipažinę su tabako pramonės istorija, tačiau mūsų darbas – peržiūrėti jų pateikiamą medžiagą ir objektyviai įvertinti jų surinktus duomenis ir kiek tai atitinka privalomus standartus“, - situaciją komentavo Maisto ir vaistų administracijos tabako produktų centro vadovas Mitchas Zelleris.

Naujų produktų lenktynės

Tiesa, šiose varžybose dalyvauja ne tik „Philip Morris“. BAT, „Reynolds“, „Altria Group“ ir „Japan Tobacco“ taip pat kuria panašaus pobūdžio produktus. „Varžybų esmė – ne pinigai, o laikas“, - neabejojo A. Calantzopoulas.

Nors „Philip Morris“ tyrimų centras Šveicarijoje nėra nerūkymo zona, vis tik įmonė deda pastangas formuodama eros po cigarečių laukiančio laikotarpio vaizdinį. Pagrindinis pastatas suskirstytas į tris zonas: žemės, vėjo ir oro. Trūksta ugnies. Iš tikrųjų elektroninės cigaretės ir iQOS patraukė anksčiau įprastines cigaretes rūkusių įmonės darbuotojų dėmesį.

Vyriausiasis finansininkas Jacekas Olczakas patvirtina, kad iQOS padėjo jam atsisakyti tradicinių cigarečių. „Esu neįtikėtinai laimingas, nes mano įmonė sprendžia mano paties problemą ir aš iš to galiu dar ir uždirbti“, - džiaugėsi darbuotojas.

Beveik visi šioje pramonės srityje besidarbuojantieji pripažįsta, kad „Big Tobacco“ laukia ilgas kelias. Visuomenės sveikatos institucijų atstovai ir didelė dalis gyventojų nelinkę pasitikėti šios pramonės veikla ir ketinimais. Taigi akivaizdu, kad pokyčiai nebus lengvi. „Dešimtmečius trunkanti istorija negali būti pakeista per vieną dieną“, - pripažino jis.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (136)