Priežastis – į Vilnių išvyko pilnas keleivių tarpmiestinis autobusas, kuriame net ir stovėti pasiryžusiai ligonei neatsirado vietos.

Panevėžio autobusų parko vadovas pripažįsta: autobusų reisų iš Panevėžio į Vilnių, kaip ir į kitas šalies vietoves, išties sumažinta. Nuo šių metų vidurio po Lietuvą mažiau važiuoja ir Panevėžio autobusų parko, ir kitų vežėjų autobusų.

Kelionė tapo iššūkiu

Į aštuntą dešimtį įkopusi Panevėžio priemiestyje gyvenanti Julija S. sako iki šiol nepamirštanti streso, patirto rugsėjo viduryje norint nuvykti pas Vilniaus medikus.

Prieš porą metų patyrusi operaciją, kai jai buvo pašalinti vėžio dariniai, paskui išgyvenusi švitinimo procedūras, kad sustabdytų ligos progresavimą, Julija kas tris mėnesius yra priversta važinėti į Santaros klinikas tyrimams.

Panevėžio autobusų stotis

„Tapo įprasta, kad talonėlį pas mane gydančią specialistę iš jos pačios gaunu pirmadienių vizitams. Turiu būti tiksliai nurodytu laiku rytinėmis valandomis, po gydytojos apžiūros man dar atliekama nemažai tyrimų. Namo iš Vilniaus grįžtu jau vėlų vakarą“, – pasakoja ligonė.

Talonėlis vizitui pas gydytoją jai išduodamas prieš tris mėnesius.

Julija pabrėžia, kad porą metų pirmadienių rytais važinėdama į sostinę bilietą pirkdavo iš vairuotojo, jokių kliūčių įlipti į rytinį iš Biržų per Panevėžį vykstantį autobusą nebūdavę. Vilnių sėkmingai ji pasiekė dar birželio viduryje. Tad neabejojo, kad, iš vairuotojo nusipirkusi bilietą, pas Santaros klinikų gydytoją be problemų nuvyks ir rugsėjį. Bet ši kelionė Julijai S. tapo tikru iššūkiu.

Maldavimai nepadėjo

„Kaip ir anksčiau, pasirinkau važiuoti rytiniu 7.20 valandą išvykstančiu autobusu. Į autobusų stotį atėjau gerokai prieš septynias ir buvau ketvirta, išvykimo aikštelėje atsistojusi laukti autobuso“, – pasakoja Julija S.

Anot jos, keleivių pradėjo labai sparčiai daugėti ir eilė nusitęsė per visą peroną, kone iki stoties durų. Netruko atvykti ir autobusas, vairuotojas pakvietė lipti tuos, kurie iš anksto įsigijo bilietus.

„Išsižiojau tai išgirdusi. Dar prieš tris mėnesius į tos pačios valandos autobusą lipdavome visi iš eilės, o bilietus parduodavo vairuotojas“, – teigia panevėžietė.

A. Gražys
Skirtingai nei miestų ar priemiestiniai autobusų maršrutai, tarpmiestiniai nei pačios valstybės, nei savivaldybių nedotuojami, tad daugelis jų buvo nuostolingi.

Pasak jos, kai sulipo visi „bilietuotieji“, vairuotojas pareiškė, kad beliko trys laisvos vietos.

Šias užėmė trys prieš Juliją stovėję keleiviai.

Ligonė pasakoja maldavusi, kad užleistų, aiškino, kad jos kelionė – gyvybiškai svarbi, nes pas gydytoją privalo atvykti nevėluodama.

„Niekas neužleido, į mano maldavimus nekreipė dėmesio. Tada kone puolusi ant kelių prašiau vairuotojo, kad priimtų važiuoti stovinčią. Tačiau jis pareiškė, kad stovintys keleiviai gali važiuoti tik miestų ir priemiesčių autobusuose, o tarpmiestiniais maršrutais tokius vežti griežtai draudžiama“, – tvirtino pašnekovė.

Skaudi patirtis

Likusi Panevėžio autobusų stotyje, Julija S. puolė skambinti gydytojai, kad nutolintų priėmimą, ir suskubo stotyje pirkti bilietą kitam reisui. Pasak moters, kitas autobusas į Vilnių vyko kone po valandos. Bilietą į jį gavo, tačiau nuolat rinkdama telefono numerį ir girdėdama arba užėmimo signalą, arba šaukinį be atsako, gydytojai prisiskambino tik tada, kad autobusas jau artėjo prie sostinės.

„Prisinervinau neapsakomai. Ar man, vėžininkei, tokios patirtys?“ – patirtą skausmą išsakė Julija S.

Gerokai vėliau į Santaros klinikas atvykusiai panevėžietei gydytoja onkologė padarė išimtį ir tą pačią dieną ją priėmė.

Panevėžio autobusų stotis

Kitiems ligoniams papasakojusi savo kelionės į Vilnių istoriją, Julija S. sako išgirdusi likimo draugams tekusių dar didesnių išbandymų.

„Viena uteniškė vėžininkė papasakojo, kad tos pačios dienos rytą, kai aš likau už autobuso durų, ir ji nepateko į autobusą, iš Utenos vykstantį Vilniun. Įlipo į važiavusį Ukmergėn. Ji neabejojo, kad iš Ukmergės tikrai pasieks Vilnių. Bet iš Panevėžio atvykęs autobusas buvo pilnutėlis, tad uteniškė negalėjo įsėsti ir į jį“, – baisėjosi Julija S.

Po šios kelionės panevėžietė sako išmokusi, kad būtina pirkti išankstinius tarpmiestinių autobusų bilietus.

„Bet man, ligonei, nėra lengva ateiti nusipirkti bilieto į autobusų stotį. Internetu pirkti nemoku ir turbūt jau nebeišmoksiu“, – guodėsi Julija S.

Negali dirbti nuostolingai

Kad nuo šių metų vidurio tikrai sumažėjo Lietuvos keliais važinėjančių tarpmiestinių autobusų, pastebi ne tik keleiviai.

Tą skelbia ir Lietuvos transporto saugos administracija. Jos pateikiamais duomenimis, 2023-iųjų pradžioje po Lietuvą keliaujančiuosius aptarnavo 33 vežėjai, jie veždavo 252 maršrutais.

O 2023-iųjų liepą liko penkiais vežėjai mažiau – 28. Gerokai sumažinta ir tolimojo susisiekimo maršrutų, iš 252 palikta 230.

Vadinamuoju priešpandeminiu laikotarpiu Lietuvoje veiklą vykdė 43 vežėjai, keleivius vežę 360-čia maršrutų.

„Skirtingai nei miestų ar priemiestiniai autobusų maršrutai, tarpmiestiniai nei pačios valstybės, nei savivaldybių nedotuojami, tad daugelis jų buvo nuostolingi“, – kodėl sumažinta maršrutų, paaiškino Panevėžio autobusų parko direktorius Arnoldas Gražys.

Arnoldas Gražys

Nuo liepos 1-osios šalyje įvykdyta vežimo tolimojo susisiekimo autobusais reforma. Vienas iš jos reikalavimų – keleivių nebegalima vežti senesniais nei keturiolikos metų autobusais. Kadangi ne visi vežėjai buvo pajėgūs atnaujinti autobusus, pasak A. Gražio, atsisakius senienų, nebeliko ir kai kurių reisų.

Pasak Autobusų parko direktoriaus, buvo vežėjų, kurie nuo liepos pirmosios nuėmė dalį reisų per Panevėžį ir į Vilnių, ir į kitus miestus. Panevėžio autobusų parkas taip pat atsisakė kai kurių reisų į Vilnių, pajūrį, Vilkaviškį, Zarasus.

„Reisų sumažinimo priežastis ta, kad autobusų parkai negali nuostolingai dirbti“, – teigė A. Gražys.

Patarimas pirkti iš anksto

Pasak A. Gražio, 7.20 valandą iš Panevėžio į Vilnių vykstantis autobusas, į kurį nepateko Julija S., priklauso Panevėžio autobusų parkui.

Į Aukštaitijos sostinę jis atvyksta iš Biržų. Kad nekiltų kliūčių patekti į jį ir kitus tarpmiestinius autobusus, S. Gražys pataria iš anksto įsigyti bilietus. Ir internetu, ir autobusų stotyje bilietai važiuoti tolimojo susisiekimo autobusais pradedami pardavinėti likus 19-kai dienų iki reiso.

Parduoti bilietų, kad keleiviai važiuotų stovėdami, vairuotojai negali – už tai numatytos nemažos baudos.

„Pagal galiojančią tvarką keleiviai ne tik negali važiuoti stovėdami, bet ir sėdėdami privalo prisisegti saugos diržus“, – paaiškino Autobusų parko vadovas.