Porai kyla klausimas – kodėl jie kiekvieną mėnesį moka privalomąjį sveikatos draudimą (PSD), jei laiku negali gauti nemokamo gydymo. Ar tokioje situacijoje yra išeitis?
„Rašau išties labai pasipiktinusi dėl visos mūsų gydymo įstaigų paslaugų kokybės ir tvarkos! – laiške rašė nukentėjusiojo žmona.
– Taip jau atsitiko, kad mano vyrui šiais metai reikėjo du kartus kreiptis į dermatologą ir abu kartus registravosi mokamai konsultacijai, kadangi mes neaiškiaregiai ir prieš du mėnesius negalime numatyti, kad reikės užsirašyti pas dermatologą!
Pirmas atvejis buvo toks, kad staiga pradėjo niežėti kojas, vyras net nebegalėjo užmigti. Savaime suprantama, kad pagalbos reikėjo skubiai, o ne po poros mėnesių. Deja, Vilniuje nemokamo vizito pas dermatologą tenka laukti mažiausiai 1,5 mėnesio. Dėl to kreipėmės į privačią kliniką – vyrą priėmė po poros dienų. Aišku, tas malonumas kainavo virš 60 Eur.
Dabar įaugo vyro kojos nagas. Vyras vienoje iš poliklinikų užsirašė pas chirurgą. Deja gydytoja nieko negalėjo padėti be tyrimų dėl nagų grybelio, taigi – ir vėl kelias pas dermatologą. Artimiausias užrašymas – rugpjūčio mėnesį. Kaip gyventi su skaudančiu pirštu?! Vyras nuėjo pakartotinai pas chirurgą, kad galbūt galima kažką padaryti, nes jau net juodas nagas pasidarė, bet chirurgas nesuteikė pirmosios pagalbos kol nėra tyrimų dėl nagų grybelio. Vėl užsirašėme į mokamą dermatologo konsultaciją, o mokamai vietų yra jau net kitai dienai.
Už ką mes mokame kiekvieną mėnesį mokesčius? Kaip sutvarkėte sistemą, kad pas gydytojus nėra eilių? Ką Jus galite pasiūlyti tokiu atveju? Ar neturi būti numatyta užrašymų kiekvienai dienai skubiems atvejams?“
Ką tokiu atveju daryti?
Sveikatos apsaugos ministerijos (SAM) specialistai sako, kad pagal galiojančią tvarką, pacientas pas šeimos gydytoją turėtų patekti per 7 dienas, o pas specialistą – per 30 dienų, jei nėra objektyvių priežasčių, dėl kurių gydymo įstaiga negali paslaugos suteikti laiku. Jei pagalbos prireikė skubiai, kiekvienas Lietuvos gyventojas turi teisę ją gauti nedelsiant.
Valstybinės ligonių kasos duomenimis, Vilniuje gydytojo dermatovenerologo konsultacijos iš tiesų tenka laukti ilgiau. Tačiau pas šiuos gydytojus specialistus antrinio lygio paslaugoms nereikia šeimos gydytojo siuntimo, todėl galima rinktis bet kurios gydymo įstaigos, kurios paslaugos apmokamos iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo (PSDF) biudžeto, specialistą, pas kurį tuo metu yra mažiausia eilė. Informaciją apie eiles pas gydytojus galima rasti ligonių kasų interneto svetainėje.
Chirurgų, dirbančių šeimos gydytojo komandoje, konsultacijoms dauguma (75 proc.) pacientų Vilniuje yra priimami per savaitę, tad eilių pas šiuos gydytojus neturėtų būti.
Gydytojas turėjo pacientui suprantamai paaiškinti, kodėl reikalauja tyrimų prieš gydymą. Nežinant visų vizito detalių sunku objektyviai įvertinti situaciją, tačiau greičiausia tarp paciento ir mediko pritrūko žmogiško susikalbėjimo, komentuoja SAM specialistai. Bet kokiu atveju, jei pacientas yra nepatenkintas teikiamomis sveikatos priežiūros paslaugomis, jis pirmiausia turi kreiptis į gydymo įstaigos vadovą.
Apskritai pacientai dėl sveikatos problemų visų pirma turi kreiptis į savo šeimos gydytoją. Šeimos gydytojas, įvertinęs paciento būklę kompleksiškai, nuspręs, ar yra kompetentingas suteikti paslaugą pats, ar jam reikia pasikonsultuoti su atitinkamos srities gydytoju specialistu. Tokiu atveju gydytojo specialisto konsultacija gali būti suteikiama nedelsiant.
Pastebima, kad eilės pas gydytojus specialistus neretai susidaro ir dėl pačių pacientų elgesio, pavyzdžiui, dėl pacientų noro registruotis būtent pas kurį nors konkretų specialistą ar pageidaujamoje įstaigoje, dėl pacientų neatvykimo nurodytu laiku, dėl tam tikrų gydytojų trūkumo, dėl įstaigų darbo organizavimo, netgi per dažno pacientų kreipimosi į medikus tuomet, kai iš tiesų to nereikia ir t. t.
Iš tiesų, gydymo įstaigose pacientai, nenorintys laukti jiems paskirtos PSDF lėšomis apmokamos konsultacijos, gali ją gauti greičiau sumokėję, informuoja SAM atstovai.