Vieno vyriškio įkelta lentele jau pasidalino šimtai. Komentaruose kai kurie žmonės piktinosi, esą už kai kuriuos iš tyrimų jiems visgi tekę susimokėti, nes jie nežinoję savo teisių.
Nemokamų paslaugų dar daugiau
Kaip DELFI aiškino I. Džiukaitė, siuntimas nemokamai konsultuotis pas specialistą išduodamas ne pagal paciento norą, o pagal poreikį, atsižvelgiant į nustatytą diagnozę bei sveikatos būklę. Feisbuke platinamoje fizinio asmens padarytoje lentelėje yra išvardinti kai kurie tyrimai, atliekami profilaktinio paciento patikrinimo metu, ir neatspindi visų pacientams nemokamai priklausančių paslaugų, kurias privalomuoju sveikatos draudimu apdraustas (PSD) pacientas gali nemokamai gauti sveikatos priežiūros įstaigose, sudariusiose sutartis su teritorinėmis ligonių kasomis (TLK) dėl šių paslaugų teikimo ir apmokėjimo Privalomojo sveikatos draudimo fondo (PSDF) lėšomis.
„Visoms gydymo įstaigoms, su kuriomis sudaromos sutartys dėl paslaugų teikimo ir jų apmokėjimo PSDF lėšomis, yra apmokama ne už atliktus tyrimus, o už suteiktas paslaugas, teisės aktų nustatyta tvarka. Tyrimai yra sudėtinė PSDF biudžeto lėšomis apmokamos sveikatos priežiūros paslaugos dalis.
Pirminės sveikatos priežiūros gydytojas arba gydytojas specialistas, įvertinęs paciento sveikatos būklę, sprendžia, kokius tyrimus reikia atlikti, ir juos skiria. Šeimos gydytojas gali išduoti siuntimą pas gydytoją specialistą, kai mano, kad reikia specialisto pagalbos įvertinant bei skiriant pacientui tolimesnį gydymą. Su šeimos gydytojo siuntimu gydytojo specialisto konsultacija, gydytojo specialisto paskirti visi diagnozei nustatyti ar gydymui būtini tyrimai taip pat atliekami nemokamai, nes jų atlikimo kaštai įskaičiuoti į konsultacijos kainą“, - aiškino specialistė.
Nors po minėta lentele daugelis džiaugėsi, pagaliau žinosiantys savo teises, pacientams priklausančios nemokamas paslaugos - jokia naujiena ar paslaptis. VLK praėjusiais metais yra išleidusi kelis leidinius, kuriuose aprašyta, kokios paslaugos gali būti teikiamos apdraustiesiems. Jie skelbiami čia ir čia. (Tiesa, juose pateikta 2015 m. pradžioje aktuali informacija, tad nuo 2016 m. yra pokyčių ir naujovių).
„Pacientams svarbu žinoti, kad dėl gydymo, tyrimų, procedūrų, siuntimų pas gydytojus specialistus ir kt. sprendžia gydantysis gydytojas, vadovaudamasis atitinkama norma (pavyzdžiui, šeimos gydytojas vadovaujasi Šeimos gydytojo norma) ir teisės aktais, reglamentuojančiais reikalingų paslaugų teikimą.
Atkreiptume dėmesį ir į tai, kad sudarančios sutartis su TLK gydymo įstaigos privalo užtikrinti, kad valstybės laiduojamos (nemokamos) sveikatos priežiūros paslaugos būtų teikiamos nemokamai ir už šias paslaugas iš paciento nebūtų reikalaujama papildomo mokesčio (jei teisės aktai nenustato kitaip). Tai reiškia, kad pacientas neturi mokėti už tai, už ką sumokama PSDF lėšomis.
Ši nuostata taikoma visoms sutartis su TLK sudarančiomis gydymo įstaigoms, kaip numatyta tipinėje sutartyje“, - teigė pašnekovė.
I. Džiužaitė pabrėžė, kad jei gydymo įstaigoje prašoma susimokėti už paslaugą, pacientui pirmiausia reikėtų išsiaiškinti, t. y. klausti gydytojo, neišsiaiškinus – kreiptis į gydymo įstaigos administraciją.
„Jei gydymo įstaigoje nepavyksta išsiaiškinti, kodėl reikia mokėti, arba jau sumokėta, galima kreiptis į teritorinę ligonių kasą pagal savo gyvenamąją vietą. Jei nustatoma, kad mokėjimas neteisėtas, gydymo įstaiga turi grąžinti lėšas“, - patikino VLK atstovė.