Šių metų sausį gryniesiems elektromobiliams teko 5,94 proc. naujų lengvųjų automobilių rinkos. Per sausį elektromobilių užimama viso Lietuvos lengvųjų keleivinių automobilių parko dalis padidėjo iki 0,68 procento. Naudotų automobilių rinkoje per sausio mėnesį grynieji elektromobiliai sudarė 2,10 procento. Remiantis Susisiekimo ministerijos duomenimis, vasario 1 d. Lietuvoje iš viso buvo registruoti 20 112 elektromobilių.
Palyginus kelerių metų registro duomenis, praneša ENA, nustatyta, kad per 2022 m. registre esančių elektromobilių skaičius išaugo 52,7 proc., o per 2023 m. – 54,7 proc.
Pasak iniciatyvos „Tvari Lietuva“ kalbinto „Ignitis“ elektrinio mobilumo departamento vadovo Eimanto Baltos, šie skaičiai džiugina, Lietuva juda gera linkme ir yra lyderė Baltijos šalyse. Prognozuojama, kad iki 2025 m. bendras elektromobilių, įskaitant ir įkraunamus hibridus, skaičius šalyje turėtų išaugti iki 50 tūkst., o iki 2030 m. planuojama pasiekti 240 tūkst. vnt.
Duomenis įvertinusi ENA tikina, kad šie skaičiai – realūs.
„Esant nurodytoms augimo tendencijoms, anot agentūros, galima prognozuoti, kad 2030 m. elektromobilių skaičius registre gali siekti net iki 285 900 vnt., tuo tarpu pesimistinė prognozė – 99 700 vnt. elektromobilių“, – sako atstovai.
Elektromobilių skaičiaus augimą Lietuvoje lemia kelios priežastys
Elektromobilių skaičiaus augimą, anot E. Baltos, lemia didėjantis naujų transporto priemonių pasirinkimas, sutrumpėję pristatymo terminai, taip pat išaugusi naudotų elektromobilių pasiūla, sumažėjusios naudotų elektromobilių kainos.
„Vis geresnė tampa ir įkrovimo infrastruktūra. Pastaruoju metu bendrovė „Ignitis“ yra aktyvios infrastruktūros plėtros stadijoje, kiekvieną mėnesį atsiranda vis daugiau viešo įkrovimo prieigų skirtinguose Lietuvos miestuose. Gyventojai, matydami sparčiai gerėjančią infrastruktūrą, drąsiau renkasi turėti elektromobilį“, – pabrėžia specialistas.
„Ignitis“ duomenimis, prie elektromobilių rinkos augimo ženkliai prisideda ir valstybės vykdomos skatinimo priemonės. Privatūs asmenys, perkantys dėvėtą elektromobilį, gauna 2500 eurų, naują – 5000 eurų kompensaciją. Nuo 2023 m. pradžios šalies įmonėms leidžiama atskaityti PVM už įsigytus elektromobilius, kurių vertė neviršija 50 tūkst. eurų su PVM. Ši lengvata galioja įsigyjant ir naują, ir naudotą elektrinę transporto priemonę.
Elektromobilių skaičiaus augimą, pasak iniciatyvos „Tvari Lietuva“ pašnekovo, taip pat lemia augančios kuro kainos ir nemokamo parkavimo lengvatos didmiesčiuose.
ENA specialistai šalia paminėtų elektromobilių skaičiaus augimo Lietuvoje priežasčių pamini ir tobulėjančias šių transporto priemonių savybes – mažėjantį įkrovimo laiką, augančią galimybę nuvažiuoti didesnius atstumus.
Gerėja elektromobilių įkrovimo infrastruktūra
Pasak E. Baltos, bendrovė „Ignitis“ lyderiauja greito elektromobilių įkrovimo tinklo srityje – valdo didžiausią greito elektromobilių įkrovimo tinklą Lietuvoje. Dar praėjusių metų liepą įmonė komunikavo, kad per artimiausius 3–5 metus planuoja skirti iki 115 mln. eurų elektromobilių tinklo plėtrai Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje. Šiuo metu „Ignitis ON“ tinkle yra daugiau nei 330 įkrovimo prieigų, iš jų dvylika – Latvijoje, o Estijoje pirmosios įkrovimo prieigos pasirodys šių metų pabaigoje.
„Matome didžiulį potencialą, neabejojame, kad automobilių ateitis yra žalia ir varoma elektra. Išsikėlę ambicingus tikslus ėmėmės sparčios plėtros, siekiame prisidėti prie švaraus transporto vystymo, norime suteikti daugiau patogumo elektromobilių vairuotojams. Iki 2026 m. pabaigos planuojame pasiekti iki 3000 elektromobilių įkrovimo prieigų visoje Lietuvoje ir kitose Baltijos šalyse. Pabrėžiame, kad viena įkrovimo stotelė turi ne mažiau dviejų įkrovimo prieigų“, – sako bendrovės elektrinio mobilumo departamento vadovas E. Balta.
Dažniausiai pasitaikantis mitas, trukdantis įsigyti elektromobilį, anot E. Baltos, tai įsivaizdavimas, kad elektromobilis yra pritaikytas naudoti mieste. Šiuos mitus po truputį paneigia infrastruktūros plėtra, vairuotojui prieinamas patogumas ir įkrovimo greitis. „Ignitis“ atstovas tikina, kad jau netrukus įsikrauti elektromobilį neužtruks ilgiau nei įsipilti degalų. Vienas bendrovės prioritetų – greito ir itin greito įkrovimo tinklas, kai baterija nuo 0 iki 80 proc. įkraunama per maždaug 20 minučių.
„Vis tik pagrindinė priežastis, kodėl žmonės masiškai nevažinėja elektromobiliais – tai jų kaina ir siauresnė naudotų elektromobilių rinka“, – įsitikinęs specialistas.
Ateitis priklauso elektra varomoms transporto priemonėms
Elektromobiliai ir elektromobilumo skatinimas yra vienas iš būdų spręsti transporto priemonių sukeliamas taršos problemas. „Ignitis ON“ įkrovimo stotelėse tiek Lietuvoje, tiek Latvijoje klientai automobilius įkrauna iš atsinaujinančių išteklių pagaminta elektra, tad transporto priemonės išskiria nulinę emisiją.
„Kitas svarbus momentas – elektromobilių efektyvumas. Jie kur kas efektyvesni, jei lyginsime su vidaus degimo varikliu varomu transportu. Kalbant apie taršą plačiąja prasme, pabrėžiamas ne tik aplinkos teršimas šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimu į aplinką – ne mažiau svarbi triukšmo sukeliama tarša. Šiuo atveju elektromobiliai stipriai prisideda prie triukšmo taršos mažinimo, nes veikia tyliau. Dar viena elektromobilių stiprybė taršos mažinimo prasme – mažesnės eksploatacinės išlaidos“, – tikina elektrinio mobilumo departamento vadovas.
E. Balta pabrėžia, kad transporto ateitis priklauso elektra varomoms priemonėms, tad kelio atgal nėra. Nacionaliniai įsipareigojimai ir ES žaliojo kurso strategija įpareigoja pereiti prie CO2 neutralaus transporto, kad būtų galima gyventi tvariai ir kvėpuoti švaresniu oru.
Primena apie fiziniams ir juridiniams asmenims teikiamą valstybės paramą
Prie pastangų didinti rodiklius ir spartinti perėjimą prie elektromobilumo ženkliai prisideda ir valstybė. Savo ruožtu ENA primena apie kvietimą teikti paraiškas dėl elektromobilių įkrovimo stotelių – fiziniai asmenys tai gali padaryti iki 2024-09-30, o juridiniai – iki 2024-06-30.
Fiziniai asmenys individualiuose namuose, soduose, daugiabučiame name ar jo sklype gali įsirengti labiausiai jų poreikius atitinkančias elektromobilių įkrovimo stoteles iki 11 arba 22 kW, su dinaminiu galios valdymu arba be jo ir gauti nuo 533,87 iki 1055,04 Eur kompensaciją vienai prieigai įsirengti, o viešieji ir privatūs juridiniai asmenys (darbovietės, daugiabučių namų bendrijos, administratoriai, įgalioti atstovai) – iki 44 kW suminės galios, su dinaminiu galios valdymu ir gauti nuo 397,19 iki 997,15 Eur kompensaciją vienai prieigai įsirengti. Iniciatyvai „Tvari Lietuva“ agentūra pažymi, kad nekilnojamojo turto objektų, kuriuose būtų įrengiamos prieigos ir įrengiamų prieigų skaičius, neribojamas.
ES šalyse situacija kinta
Elektromobilių rinkos dalis Europoje sausį nukrito žemiau 11 proc. ribos, nors pardavimai augo, o bendra automobilių rinka atsigavo, rodo anksčiau šį mėnesį paskelbti Europos automobilių gamintojų asociacijos (ACEA) duomenys.
Praeitą mėnesį Europoje iš viso parduotas 92 741 elektromobilis – 28,9 proc. daugiau, lyginant su praėjusių metų sausiu. Tai reiškia, kad elektromobiliams teko 10,9 proc. bendros rinkos, o tai yra mažesnis skaičius, palyginti su rekordiniais 14,6 proc. per visus 2023 m.
Dyzelinu varomų automobilių pardavimai, kurie pastaruosius kelerius metus krinta, pagal rinkos dalį aplenkė elektromobilius ir užėmė 13,4 proc. rinkos. Tuo metu hibridinių automobilių rinkos dalis sumažėjo iki 28,8 proc., o benzinu varomų transporto priemonių rinkos dalis buvo 35,2 proc.