Prekybos tinklo „Maxima“ užsakymu kompanija „Spinter tyrimai“ atliko apklausą, kurioje buvo teiraujamasi pirkėjų požiūrio į tvarius produktus, rašoma „Maxima“ pranešime žiniasklaidai.
Labiausiai rūpi reputacija ir pakuotė
Apklausa parodė, kad nors beveik visi tyrimo dalyviams pateikti aspektai yra vertinami kaip svarbūs, aukščiausiai vertinama gamintojo reputacija. Du iš trijų pirkėjų teigė, kad šis kriterijus jiems yra labai svarbus.
Nedaug atsiliko pakuotės reikšmė – 64 proc. apklaustųjų rūpi, ar ji yra perdirbama, ar pagaminta iš tvarių medžiagų.
„Svarbiais aspektais žmonės laiko ir aiškią informaciją apie produkto kilmę (60 proc.), prekės ekologiškumą (59 proc.), ar ją gaminant laikomasi gyvūnų gerovės standartų (55 proc.) bei sąžiningai elgiamasi su darbuotojais (53 proc.)“, – rašoma pranešime.
Pirkėjams mažiau svarbu tiekimo grandinės ilgis, ar gaminant naudojami atsinaujinantys energijos ištekliai, ar yra ženklinimas apie sąžiningą, etišką prekybą (angl. Fair trade).
Tyrime išryškėjo, kad kai kuriais klausimais egzistuoja ir kartų skirtumai. Pavyzdžiui, vyresniems nei 55 m. yra svarbiau pakuotės perdirbamumas, aiški informacija apie produkto kilmę, pažymima pranešime.
Tuo tarpu jaunimas iki 35-erių dažniau nei kitos amžiaus grupės minėjo sąžiningą gamintojo elgesį su darbuotojais. Jiems taip pat yra svarbiau, ar gaminant naudojami atsinaujinantys energijos ištekliai.
Supranta prasmę, bet sprendimą vis dar lemia kaina
Apklausos duomenys rodo, kad didžioji dauguma – trys iš keturių – pirkėjų už tvarius produktus yra linkę mokėti daugiau: kas dešimtas (10 proc.) neabejoja, kad tvarūs produktai yra verti didesnės kainos, dar 62 proc. teigia, kad tai priklauso nuo produkto.
Matančios prasmę mokėti daugiau už tvarius produktus dažniau teigia moterys, jaunesni nei 35 metų, aukštesnio išsimokslinimo, didesnių pajamų apklaustieji, Vilniaus ir šalies kitų didmiesčių bei rajono centrų gyventojai.
„Visgi tai, kad žmonės supranta, kodėl tvarūs produktai gali kainuoti daugiau, dar nereiškia, kad jie daugiau pinigų jiems ir leidžia. Didelė dalis apklaustųjų tokių prekių nesirenka būtent dėl kainos“, – teigiama pranešime.
Paklausti, kas paskatintų dažniau parduotuvėje rinktis tvarius produktus, kurių gamyba, transportavimas ir kiti aspektai darytų mažiau poveikio aplinkai, du trečdaliai paminėjo mažesnę kainą.
3 iš 10 apklaustųjų sakė, kad juos pastūmėtų aiškesnė informacija ant pakuotės apie tvarumą. Penktadalis teigė, kad įpročius galėtų pakeisti didesnė tvarių produktų pasiūla, ir tik 6 proc. sakė jau ir taip dažniausiai perkantys tvarius produktus.
„Spinter tyrimai“ apklausą atliko rugsėjo 16–20 dienomis. Visoje šalyje buvo apklausta 1017 respondentų nuo 18 iki 75 metų amžiaus.