Papildytosios realybės smėlio dėžė IMSAND yra daugiaformatė švietimo, mokymosi ir terapijos priemonė, pagrįsta neuroįvairovės, psichologinės gerovės ir kalbinės įtraukties principais. Ji išpildo universalaus dizaino principus: įtraukia žaisti ir mokytis visus, nepriklausomai nuo amžiaus, lyties, rasės, socialinės ar etninės kilmės, gyvenamosios vietos, socialinės padėties, kalbos, religijos ir kitų sąlygų. IMSAND kūrėjų komanda, tobulindama produktą, glaudžiai bendradarbiauja su pedagogais, psichologais, logopedais, ergoterapeutais Lietuvoje ir užsienyje.

Papildytosios realybės smėlio dėžė

Pasirinkta vaikų mėgstama žaidimų medžiaga – smėlis

Gali kilti klausimas, kodėl tokiai priemonei pasirinktas smėlis. Anot IMSAND kūrėjos Agnės Janušaitytės, paaiškinimas paprastas – smėlis vaikams yra įprasta žaidimų medžiaga.

Vaikai natūraliai mėgsta žaisti su smėliu, tad ši medžiaga padeda jiems atsiverti ir aktyviau įsitraukti į mokymosi procesą. Tai yra daugiau nei paprastas žaidimas – tai sensorinė patirtis, leidžianti lavinti motorinius įgūdžius, kalbinius ir kitus gebėjimus tuo pat metu. Fizinė smėlio sąveika ne tik ramina ir mažina stresą, bet ir skatina kūrybiškumą“, – pasakoja Agnė.

Taigi, interaktyvus smėlio stalas yra puikus būdas sujungti įvairias lavinimo ir terapijos technikas, leidžiant vaikams ne tik mokytis, bet ir atsipalaiduoti, ugdyti pasitikėjimą savimi bei kurti pozityvią mokymosi patirtį.

Nors IMSAND sukurta kaip papildytosios realybės smėlio dėžė, ją galima naudoti ir kaip interaktyvųjį stalą. Sukurtos edukacinės veiklos pritaikytos taip, uždengus stalą komplekte esančiu dangčiu, vaikai, naudodami kaladėles su raidėmis, skaičiais ir specialiaisiais simboliais, gali rašyti žodžius, sudaryti sakinius, kurti pasakojimus, mokytis matematikos pagrindų ir kitų dalykų.

Papildytosios realybės smėlio dėžė

Darželiams, mokykloms, vaikų dienos centrams skirta priemonė

Pasak A. Janušaitytės, pagrindinė idėja buvo sukurti tokią priemonę, kuri būtų lengvai integruojama visose ugdymo įstaigose – darželiuose, mokyklose, vaikų dienos centruose, kuriuose dirbama su skirtingo amžiaus ir skirtingų poreikių vaikais. Papildytosios realybės smėlio dėžė jau sėkmingai naudojama Lietuvos, Suomijos, Latvijos, Estijos Jungtinės Karalystės, net Jungtinių Arabų Emyratų vaikų darželiuose ir mokyklose, iš kurių kūrėjus pasiekia teigiami atsiliepimai.

„Tai įdomus interaktyvus žaidimas, pramoga, kupina įvairiausių nuotykių. Vaikai, liesdami ir formuodami smėlį, ugdo sensorinius gebėjimus, lavina smulkiosios motorikos įgūdžius. Ši priemonė integruoja visas ugdymo sritis. Dirbdami grupėse, vaikai mokosi bendradarbiauti, kurti bendrus projektus ir kartu spręsti problemas, stiprinami jų socialiniai įgūdžiai, taip pat skatinamas vaikų kūrybiškumas, jie laisvai eksperimentuoja su smėliu ir jo formomis, tyrinėja įvairius sprendimus ir reiškinius“, – dalijasi pastebėjimais Marijampolės vaikų lopšelio-darželio skyriaus vedėja Audronė Putauskienė.

Pasak pašnekovės, ypač efektyvu panaudoti papildytosios realybės smėlio dėžę mokantis aplinkos pažinimo, nes vaikai gali smagiai tyrinėti, kaip formuojasi kalnai ar išsilieja lava iš ugnikalnio, patys keisti smėlio formas ir matyti, kas vyksta. Per matematikos užsiėmimus vaikai sužino apie formas ir aukščius, kai statydami kalnelius gali juos matuoti ir palyginti. Per kūrybines veiklas smėlio dėžė skatina juos fantazuoti ir kurti savo kraštovaizdžius.

Kauno Veršvų gimnazijos psichologė Rita Jučienė ir spec. pedagogė Ingrida Masteikienė pastebi, kad šis įrankis efektyviausias vedant individualius psichologinius, socialinių-emocinių įgūdžių ugdymo užsiėmimus ir specialiąsias pedagogines pratybas mokiniams.

„Naudingas pradinio amžiaus vaikams, kuriems kyla sunkumų sukaupiant dėmesį, emocijų valdymo, nerimastingumo susiduriant su ugdymo sunkumais, kaip skaičiavimas, skaitymas, rašymas. Puiki priemonė interaktyviai ir žaismingai vaikams gilinti akademines žinias“, – sako pašnekovės.

Papildytosios realybės smėlio dėžė

Tiek darželinukai, tiek mokiniai jau spėjo pamėgti naująją mokymosi priemonę.

„Vaikai labai laukia užsiėmimo su papildytosios realybės smėlio dėže, ir kai jiems pranešu, kad dabar eisime žaisti su „stebuklinga“ smėlio dėže, jie sureaguoja džiaugsmingai: vieni iš laimės ploja, kiti nekantriai klausinėja: „O kada eisime?”. Užsiėmimuose vyrauja pozityvios emocijos. Žaisdami vaikai taip įsijaučia, kad taisyklingai atlikę užduotį iš laimės suspiegia arba pasišokinėdami džiaugsmingai praneša: „Mokytoja, man pavyko!”. Žinoma, būna, kad vaikams nepavyksta teisingai atlikti užduotį, tuomet jie nuliūsta, tačiau visuomet padrąsinu dar kartą pabandyti. Vaikai visada sutinka pakartoti, manau, dėl to, kad šis neįprastas mokymosi būdas motyvuoja juos mėginti atlikti užduotį dar kartą“, – pasakoja apie vaikų patiriamas emocijas ergoterapeutė Jovita Mincė.

Galimybė ugdyti pagrindines kompetencijas

Smėlio dėžės veikimo principas – papildytoji realybė. Šioje aplinkoje vaikai gali kontroliuoti ir veikti realią aplinką ir mokytis pasitelkdami įvairius pojūčius – lietimą, regą, klausą ir judėjimą. Pasak kūrėjų, toks ugdymo principas labiau įtraukia, skatina vaikus mokytis tiesiog žaidžiant. Užduotis jie gali atlikti ir po vieną, ir komandoje iki dešimties narių. Toks žaidimas idealiai tinka mokytis ir mokyti įvairių kalbų, STEAM dalykų, geografijos, astronomijos, fizikos, pasakojimo, įtraukiojo mokymosi ir kt. Vaikams žaidžiant su smėliu, mokytojas turi puikią progą įsitraukti, užduoti klausimus ir paskatinti vaikus papasakoti apie savo veiklą.

Papildytosios realybės smėlio dėžė

Specialistas, atsižvelgdamas į vaikų gebėjimus, užduotis gali pateikti įvairiai. Pavyzdžiui, per vieną užsiėmimą gali leisti vaikams bendrauti tarpusavyje, paraidžiui sudėti naujus žodžius, juos skaityti, per kitą – paprašyti vaikų įrašyti teisingą raidę ir pan. Taip pat dirbdamas su smėlio dėžė, pedagogas gali koreguoti užduotis ir įkelti savo turinį.

„Norėjome, kad mūsų priemonės ne tik padėtų vaikams mokytis, bet ir įveikti kasdienius iššūkius. Smėlio dėžė ir interaktyvus stalas suteikia vaikams galimybę ugdyti tiek savo socialinius įgūdžius, tiek pažintinius gebėjimus. Mes suprantame, kaip svarbu, kad vaikai galėtų mokytis jiems priimtinu būdu, be streso ir spaudimo. Todėl mūsų sukurtos užduotys yra paprastos, aiškios ir neturi teisingo ar neteisingo sprendimo – viskas priklauso nuo vaikų vaizduotės ir pasirinkimų. Tai yra saugi ir lengvai naudojama priemonė, kuri vaikams suteikia džiaugsmo“, – apibendrina IMSAND kūrėjai.