„Gyvenime nieko nereikia bijoti, reikia tik suprasti. Dabar pats laikas daugiau suprasti, kad mažiau bijotume“, – yra pasakiusi žymi lenkų-prancūzų mokslininkė Marie Curie. Tokią nuostatą galėtume pritaikyti ir požiūriui į oficialiai nuo šių mokslo metų pradžios Lietuvos mokyklose startavusį įtraukų...
įtraukusis ugdymas
57 straipsnių
Įtraukusis ugdymas yra ugdymo metodika, siekianti užtikrinti, kad visi mokiniai, nepriklausomai nuo jų gebėjimų, poreikių ar iššūkių, turėtų galimybę mokytis ir tobulėti bendrojo lavinimo aplinkoje kartu su savo bendraamžiais. Tai ugdymo forma, kuri ne tik sutelkia dėmesį į specialiųjų poreikių mokinius, bet taip pat skatina visos mokyklos bendruomenės įtrauktį ir lygybę.
Pagrindiniai įtraukaus ugdymo principai:
Prieinamumas:
Įtraukusis ugdymas užtikrina, kad mokyklos aplinka, mokymo priemonės ir ugdymo turinys būtų pritaikyti visiems mokiniams. Tai gali apimti fizinės aplinkos pritaikymą, pvz., rampų įrengimą, mokymo programų pritaikymą ir kitų mokymo metodų taikymą.
Diferencijavimas:
Mokymo medžiaga ir metodai yra pritaikomi pagal individualius mokinių poreikius ir mokymosi stilius. Tai reiškia, kad mokytojai turi taikyti įvairias strategijas, kad mokiniai galėtų pasiekti geriausių rezultatų.
Bendradarbiavimas:
Įtraukusis ugdymas skatina mokyklos personalą, tėvus, specialistus ir pačius mokinius bendradarbiauti, kad būtų sukurta palaikanti ir supratinga mokymosi aplinka. Tai taip pat apima specialistų, tokių kaip logopedai, psichologai ar socialiniai darbuotojai, dalyvavimą mokyklos veikloje.
Socialinė įtrauktis:
Įtraukusis ugdymas siekia ne tik akademinių tikslų, bet ir socialinių. Jis skatina visus mokinius dalyvauti mokyklos gyvenime, bendradarbiauti su bendraamžiais ir kurti socialinius ryšius.
Visų gebėjimų pripažinimas:
Įtraukusis ugdymas remiasi nuostata, kad visi mokiniai turi unikalius gebėjimus ir potencialą, kurį reikia atpažinti ir puoselėti.
Politikos ir praktikos derinimas:
Įtraukusis ugdymas yra palaikomas politikos lygiu, kuris reikalauja aiškių mokyklų sistemų, kurios remia šį ugdymo metodą. Tai apima ir tinkamą mokytojų rengimą bei išteklių paskirstymą.
Įtraukiojo ugdymo nauda:
Socialinė integracija:
Skatina toleranciją, supratimą ir draugiškus santykius tarp visų mokinių.
Individualizuotas mokymasis:
Pritaikant ugdymą pagal individualius poreikius, mokiniai gali mokytis efektyviau.
Gebėjimų atpažinimas:
Įtraukusis ugdymas padeda atpažinti ir išnaudoti kiekvieno mokinio stipriąsias puses.
Visuomenės pokyčiai:
Skatinant įtraukumą mokykloje, formuojama labiau tolerantiška ir įvairiapusė visuomenė.
Įtraukusis ugdymas reikalauja nuolatinio darbo, resursų ir atsidavimo tiek mokyklos personalo, tiek visuomenės, tačiau jo nauda yra labai reikšminga tiek individualiam mokinių vystymuisi, tiek visos bendruomenės gerovei.
Pastaraisiais metais Lietuvoje vis daugiau dėmesio skiriama įtraukiajam ugdymui. Viena iš priemonių, padedančių mokytojams ir specialistams spręsti iššūkius, su kuriais susiduriama, kai kalbama apie įtraukųjį ugdymą, gali būti Lietuvos gamintojų sukurta papildytosios realybės smėlio dėžė IMSAND.
Dalį specialiųjų poreikių turinčių vaikų mokyti atskirose erdvėse užsibrėžusi Širvintų rajono savivaldybė nurodo nepriėmusi jokių oficialių teisės aktų. Dėl to šią informaciją gavę Vyriausybės atstovai apskrityse sako savivaldybės sprendimų vertinti negalintys. Savo ruožtu Švietimo, mokslo ir sporto...
Seimo rinkimuose dalyvaujančių partijų atstovai nesutaria, kaip geriausia užtikrinti vaikų su specialiais poreikiais interesus. Dalis politikų akcentuoja, kad įtraukusis ugdymas yra raktas siekiant efektyvesnės žmonių su negalia integracijos. Tuo metu kiti pabrėžia, kad šiam žingsniui mokyklos dar n...
Artėjant mokslo metų pradžiai, suaktyvėjo diskusijos dėl įtraukiojo ugdymo. Randasi vis daugiau pesimizmo, skverbiasi įtraukiojo ugdymo krizės grėsmė... Pažvelkime į situaciją iš kelių perspektyvų, pasklaidykime dokumentus, pasidalinkime mintimis ir ateities įžvalgomis.
Gyvename pasaulyje, kuriame materialinė gerovė tapo esminiu sėkmės rodikliu, tačiau vis dažniau tenka pastebėti, kaip šiame lėkime prarandama dvasinė pusiausvyra, žmogiškumas ir tikrosios vertybės. Technologijos, socialiniai tinklai, informacijos srautai – visa tai nuolat formuoja mūsų mąstymą, elgs...
Nausėda kritikuoja Pinskuvienės siekį dėl įtraukiojo ugdymo: ketina pasikalbėti su Širvintų mere (6)
Prezidentas Gitanas Nausėda sako nepritariantis Širvintų rajono merės Živilės Pinskuvienės pareiškimams, kad specialiųjų poreikių turintys vaikai bus ugdomi atskirose erdvėse. Anot šalies vadovo, toks „getų“ steigimas mokyklose tik didintų ir taip esamą atskirtį. Todėl, pažymi G. Nausėda, jis artimi...
Širvintų rajono merei Živilei Pinskuvienei pareiškus, kad specialiųjų poreikių turintys vaikai bus ugdomi atskirose erdvėse, prezidento vyriausioji patarėja Jolanta Karpavičienė pabrėžia, kad šiuo klausimu reikia siekti moksleivių, o ne miesto vadovų, interesų. Pasak jos, kiekvienos savivaldybės užd...
Prezidentas Gitanas Nausėda sako, kad kai kurios reformos švietimo srityje yra vykdomos greičiau nei švietimo bendruomenė spėja joms pasiruošti. Pasak jo, vienas to pavyzdžių – įtraukiojo ugdymo reforma.
Praėjusiais metais nuskambėjus keliems skandalams švietimo sistemoje, prasidedantys nauji mokslo metai žada ne vieną naujovę. Kol mokyklos nerimauja ne tik dėl startuojančio įtraukiojo ugdymo, tačiau ir dėl vadovėlių trūkumo atnaujintose ugdymo programose, ministerija sako parengusi reikiamą metodin...
„Jei sakome, kad norime visuomenės, kurioje visi galėtų jaustis pilnaverčiais jos nariais, nepriklausomai nuo turimų skirtybių, tokiu atveju tai turi atsispindėti ir švietime“, – paklaustas nuomonės apie įtraukųjį ugdymą sako Lietuvos taikomosios psichologijos asociacijos (LTPA) narys, psichologas J...
Nuo rugsėjo Lietuvoje startuoja įtraukusis ugdymas – mokyklos ir darželiai į klases ir grupes priims ir specialiųjų poreikių turinčius vaikus. Nors kai kuriems tai gali atrodyti nemenkas iššūkis, tačiau patirties su įtrauktimi turintys pedagogai bei specialistai pabrėžia – toks ugdymas naudingas vis...
Švietimo, mokslo ir sporto viceministras Ignas Gaižiūnas sako, kad Širvintų rajono merės Živilės Pinskuvienės sprendimas specialiųjų poreikių vaikų ugdymą organizuoti atskirose erdvėse gilina atskirtį.
Jau visai netrukus, rugsėjo mėnesį, šalies mokyklos pradės naują etapą – į bendrojo lavinimo įstaigas sugužės visi mokiniai, nepriklausomai nuo jų gebėjimų, poreikių ar iššūkių. Įtraukiojo ugdymo reforma reikalauja nuolatinio darbo, resursų ir mokyklos personalo bei visuomenės atsidavimo. Vis dėlto,...
Ministrė įvertino siūlymą skirti baudas apie LGBTQ skelbiančioms ugdymo įstaigoms: ragina neskaldyti visuomenės (4)
Švietimo, mokslo ir sporto ministrė Radvilė Morkūnaitė-Mikulėnienė sako, kad Lietuvos regionų partijos siūlymas skirti 1 tūkst. eurų siekiančias baudas be raštiško tėvų sutikimo informaciją apie LGBTQ teikiančioms ugdymo įstaigoms skaldo visuomenę. Politikus ji ragina nekurstyti aistrų, o atvirai ka...
Liko dvi savaitės, kol visos švietimo įstaigos turės užtikrinti galimybę vaikams su specialiaisiais poreikiais ar negalia dalyvauti bendrame ugdymo procese mokyklose bei darželiuose. Visgi, Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos (ŠMSM) duomenimis, apie 20 proc. švietimo įstaigų dar neturi infrastru...
Šis rugsėjis mokykloms ir darželiams bus kitoks. Pradėjus įtraukųjį ugdymą, į bendrojo lavinimo klases ir grupes bus priimami visi vaikai, nepriklausomai nuo jų gebėjimų, poreikių ar iššūkių. Ar pavyko pasiruošti šiai švietimo naujovei?
JAV profesorė – apie įtraukųjį ugdymą Lietuvoje: kai nežinome, esame linkę bijoti, o tada baimė virsta pykčiu (2)
„Įtraukusis ugdymas yra ne tik graži, bet ir labai svarbi idėja. Kiekvienas vaikas yra svarbus ir turi teisę mokytis įtraukioje aplinkoje“, – sako Lietuvoje viešėjusi JAV Betelio universiteto prof. dr. Katie Bonawitz, visą savo karjerą padedanti kurti programas, kad įtrauktis veiktų mokyklų, univers...
Mokykloms nuo rugsėjo pirmosios ruošiantis priimti vaikus su specialiaisiais poreikiais, susizgribta, kad mokytojų pradinei idėjai įgyvendinti pakankamai nėra. Seime skubiai inicijuojami pakeitimai, kad nebeliktų įpareigojimo dirbti dviem mokytojams klasėje, jei joje yra vaikas su dideliais ir labai...
Tėtis vaikus su specialiaisiais poreikiais išleido į mokyklą: negalvojau, kad ir tarp tėvų tiek sovietinio požiūrio (106)
Jeigu klasėje nebus vaikų, su kuriais sudėtingiau, taps lengviau. Su tokiu požiūriu nuolat kovoja du vaikus su specialiaisiais poreikiais – ketvirtoką su disleksija ir pirmoką su autizmo spektro sutrikimu – auginanti šeima. Dar neaiškiau jiems tampa susimąsčius apie ateitį, kai šiems vaikams teks la...