Vienas iš intelektualių SUGAPAS projekto produktų – tyriminės platformos sukūrimas, panaudojant atitinkamas interaktyvias priemones, padėsiančias rinkti regioninius (Graikijos, Kipro, Danijos, Austrijos, Lietuvos, Nyderlandų ir Ispanijos) fizinio aktyvumo, maitinimosi įpročių duomenis bei juos pateikti Europos kontekste. Taip pat, dabartinės praktikos, skatinančios fizinį aktyvumą bei gerinančios maitinimosi įpročius, propagavimas.
SUGAPAS projekto strategijų veiksmingumas buvo grindžiamas Pasaulinės Sveikatos Organizacijos rekomendacijomis dėl nutukimo ir fizinio aktyvumo – mažėjančiu paauglių fiziniu aktyvumu ir augančia nutukimo rizika.
SUGAPAS prisidėjo prie fizinio aktyvumo stiprinimo naujovišku būdu, naudojant mobiliuosius žaidimus. Moksleivių fizinio aktyvumo bei mitybos įpročių duomenys buvo renkami žaidimų ir mobiliųjų telefonų pagalba. Šio projekto sukurtas intelektualus produktas siūlo fizinio aktyvumo ir maitinimosi programą vidurinių mokyklų moksleiviams (mokykloje ir už jos ribų) bei suteikia žinių mokytojams, kaip įtraukti mitybos ir fizinio aktyvumo komponentus į mokymo programą.
Projekte partnerio teisėmis dalyvavo: European University Cyprus (Kipras), Fundacion Universitaria San Antonio (Ispanija), Schools for Health in Europe Network Foundation (Danija), European Physical Education Association (EUPEA), Aristotle University of Thessaloniki (Graikija), Allgemeiner Sportverband Salzburg (ASVO Salzburg) (Austrija), Games for Health Europe Foundation (Nyderlandai).
Trejų metų trukmės projektas SUGAPAS, kuriam vadovavo Lietuvos sporto universitetas, baigėsi 2022 metų gruodį.
Projekto įgyvendinimą apsunkino pandemija
Projekto pradžia buvo gana sunki: Covid-19 pandemija (2020 m.) kaip tik buvo paskelbta projekto pradžioje, todėl didžiąją dalį susitikimų teko rengti nuotoliniu būdu, ir tik 2022 m. kovo mėnesį komanda pagaliau turėjo galimybę susitikti „gyvai" Liuksemburge.
Visose projekto aštuonių partnerių konsorciumo šalyse buvo suorganizuota po du renginius. Lietuvoje pirmasis, nuotolinis renginys buvo skirtas moksleiviams (12-15 m.), jų tėvams, kūno kultūros mokytojams, sporto srities specialistams. Jis vyko 2020 m. birželio mėnesį, tema buvo „Sveika gyvensena ir technologijos. Kaip pakeisti paauglių fizinio aktyvumo ir mitybos įpročius?"
Pranešimus skaitė skirtingi lektoriai: Lietuvos sporto universiteto (LSU) doc. dr., Sandrija Čapkauskienė, projekto vadovė; Domantas Tautkus, fizinio parengimo treneris, LSU absolventas; Asta Igarienė, Lietuvos kūno kultūros mokytojų asociacijos (LKKMA) Kauno skyriaus vadovė, Kauno specialiosios mokyklos kūno kultūros mokytoja; dr. Vaida Pokvytytė, LSU mokslo darbuotoja, projekto tyrėja.
2022 m. sausio mėn. įvyko antrasis šio projekto renginys – mokymai Lietuvos pedagogams tema „Technologijos, skatinančios sveiką mokinių gyvenseną: MOOC, Battle4Health". Organizatoriai – LSU mokslininkų komanda: doc. dr. Sandrija Čapkauskienė, doc. dr. Rita Gruodytė-Račienė ir dr. Vaida Pokvytytė. Nepaisant sugriežtintų Sveikatos apsaugos ministerijos (SAM) reikalavimų dėl COVID-19 pandemijos valdymo, renginys susilaukė didelio pedagogų susidomėjimo. Jie įžvelgė nūdienos aktualijas atliepiančią tematiką ir panoro išbandyti moksleivių sveiką gyvenseną ugdančias priemones, sukurtas projekto partnerių.
Šių mokymų metu buvo pristatyti Europos paauglių sveikos gyvensenos tyrimo rezultatai, SUGAPAS ekosistema (MOOC, Observatorija, mobiliosios aplikacijos), vyko praktinis skaitmeninių žaidimų – MOOC ir Observatorijos (Health & Wellness Observatory) – išbandymas. Mokytojas ekspertas dr. Olegas Batutis (LKKMA) pasidalino savo gerąja patirtimi bei mokinių įspūdžiais taikant SUGAPAS MOOC modulius ugdyme, žaidžiant Battle4Health ir Podocontrol.
Vykdant aštuonių partnerių projekto užduotis, 2022 m. lapkričio 11 d. Hagoje (Nyderlandai) įvyko baigiamoji konferencija „Technologijomis patobulintas fizinis ugdymas" („Multiplier Sport Event #3"), kurią gražiame ir moderniame Hagos taikomųjų mokslų universiteto (THUAS) sporto komplekse „Sportcampus Zuiderpark" surengė vienas iš projekto partnerių „Games for Health Europe". Konferencijos dalyviai supažindinti su Battle4Health, SUGAPAS žingsnių sekimo programa, SUGAPAS observatorija. Sukurtas SUGAPAS projekto produktas sulaukė teigiamų atsiliepimų. Taip pat, buvo paskelbti ir pagerbti vykusio konkurso „SUGAPAS Battle4Health" nugalėtojai. Užduotis buvo 2022 m. spalio mėn. surinkti kuo daugiau taškų žaidime.
Konkurse dalyvavo ir visą mėnesį tarpusavyje varžėsi beveik 200 paauglių iš įvairių Europos šalių, tačiau daugiausia žaidėjų buvo iš Kipro, Ispanijos ir Graikijos. Nugalėtojai buvo išaiškinti dviejose skirtingose amžiaus kategorijose: tarp 12-15 metų ir 16-18 metų amžiaus dalyvių. Laimėtojais paskelbti keturiolikmetis kiprietis ir aštuoniolikmetė iš Graikijos, kurie buvo apdovanoti išmaniaisiais laikrodžiais „Fitbit Charge 5".
Šiuo metu sveiką gyvenseną skatinantį žaidimą "Battle4Health" žaidžia daugiau nei 1200 asmenų, kurie kasdieniam fiziniam aktyvumui matuoti naudoja SUGAPAS žingsnių sekimo įrenginį. Šiek tiek mažiau paauglių susikūrė paskyrą SUGAPAS atviruose internetiniuose kursuose (SUGAPAS MOOC), kad pagilintų savo žinias apie fizinį aktyvumą, sveiką mitybą ir sveiką gyvenseną.
Nepriklausomi ekspertai Projekto programas ir priemones įvertino teigiamai, nes jos padeda keisti mokinių žinias ir elgseną, susijusią su sveika gyvensena. Nors projektas jau oficialiai pasibaigė, visomis SUGAPAS priemonėmis ir platformomis bus galima naudotis dar mažiausiai trejus metus po projekto pabaigos. Visi partneriai atitinkamose organizacijose toliau dirbs su SUGAPAS taikomosiomis programomis ir jas populiarins, nes jos pasirodė esančios veiksmingas, lengvai prieinamas ir paprastai panaudojamas paauglių švietimo apie sveiką gyvenseną metodas.
SUGAPAS projektui Lietuvoje atstovavo LSU tyrėjų komanda – projekto vadovė/tyrėja doc. dr. Sandrija Čapkauskienė bei tyrėjos - doc. dr. Rita Gruodytė-Račienė ir dr. Vaida Pokvytytė.
Projektas buvo finansuotas Europos Sąjungos lėšomis. Bendras projekto biudžetas — 398 782 EUR. Projekto trukmė — 36 mėnesiai (pabaiga 2022-12-31).