„Sveikesnės mitybos skatinimas darbovietėje nėra lengva užduotis“, – teigia sveikatingumo erdvės „move2move“ lektorė ir dietistė Mantvilė Martuzevičiūtė. Ji pastebi, kad įmonės, siekdamos skatinti sveikesnius pasirinkimus, gali susidurti su nemažai iššūkių – tiek kolektyvinių, tiek individualių.

„Ne visi žmonės yra suinteresuoti keisti savo mitybos įpročius ir tai yra visiškai normalu, juolab, kad mes visi esame linkę laikytis sau įprastų rutinų ir ne taip lengvai pasiduodame pokyčiams. Negana to, didelę įtaką gali padaryti ir darbo aplinka bei kolektyviniai valgymo įpročiai. Jeigu komanda įpratusi pietauti greito maisto ar panašiuose restoranuose, keisti individualius įpročius taip pat gali būti sunku“, – svarsto M. Martuzevičiūtė.

Bandymus ugdyti sveikesnės mitybos kultūrą darbovietėje apsunkinti taip pat kiekvienam žmogui būdingi individualūs mitybos poreikiai, žinių apie sveiką mitybą trūkumas arba ribotas įmonės biudžetas, pastebi ekspertė. Vis dėlto, atlygis už investiciją į šį darbuotojų sveikatos aspektą gali būti didžiulis.

„Sveikai besimaitinantys darbuotojai ne tik jaučiasi geriau, bet ir yra produktyvesni, patiria mažiau nuovargio dienos metu. Be to, sveikatingumo mokymai darbuotojams parodo, kad įmonė rūpinasi jų gerove – tai gali padidinti darbuotojų įsitraukimą, lojalumą bei skatinti juos jaustis labiau vertinamais. Svarbiausia – naudoti metodus, kurie yra draugiški ir neišreiškia vertinimo darbuotojų atžvilgiu“, – sako M. Martuzevičiūtė.

Dietistė Mantvilė Martuzevičiūtė

Pirmas žingsnis – vadovų įsitraukimas

Vadovų įsitraukimas į sveikatingumo iniciatyvas – vienas svarbiausių veiksnių, darantis didelę įtaką bendram darbuotojų požiūriui į vykdomas iniciatyvas ir programas, teigia sveikatingumo platformos „Stebby“ atstovė Simona Kairė.

„Kai vadovai patys dalyvauja sveikatingumo iššūkiuose ar rodo sveikos gyvensenos pavyzdį, tai siunčia stiprų signalą visiems darbuotojams, kad tai nėra tik dar vienas „pliusiuko“ užsidėjimas prie numatytos strategijos įgyvendinimo. Vadovų įsitraukimas rodo, kad rūpestis ir darbuotojų savijauta yra viena pagrindinių įmonės kultūros dalių“, – pasakoja „Stebby“ atstovė.

Siūlomi sveiki užkandžiai ir komandiniai iššūkiai

Kitas paprastas, bet veiksmingas būdas skatinti sveikesnę mitybą darbo vietoje – sveikų užkandžių pasiūla.

„Vietoj įprastų saldumynų, automatuose ar virtuvėlėse galima pasiūlyti sveikatai palankesnių užkandžių – riešutų, vaisių, daržovių lazdelių su humusu, jogurto. Taip pat, jei įmonė siūlo maistą per susirinkimus ar renginius, galima įtraukti daugiau sveikų pasirinkimų ir įvairių jų alternatyvų“, – pataria mitybos ekspertė.

Juos galima papildyti įvairiomis subalansuotos mitybos iniciatyvomis ir draugiškomis varžybomis – S. Kairė pastebi, kad greta jau įprastų žingsnių rinkimo žaidynių, darbovietėse atsiranda vis daugiau komandinių sveikesnio valgymo įpročių iššūkių.

„Fiksuojama, kad kai kurios įmonės Lietuvoje, Estijoje matuoja net 70 proc. visų darbuotojų įsitraukimą į tokius iššūkius ir sveikatos rodiklių pagerėjimus“, – sako „Stebby“ atstovė.

M. Martuzevičiūtė dalijasi tokių iššūkių idėjomis – tai gali būti daržovių savaitė, savaitė be cukraus, vandens gėrimo iššūkis ir pan.: „Tokios iniciatyvos motyvuoja darbuotojus stengtis dėl savęs, bet kartu neįpareigoja ir nekuria didelio spaudimo dėl rezultatų.“

S. Kairė priduria, kad galima suteikti galimybę ir kolegoms mokytis vieniems iš kitų: „Į sveikatai palankesnės mitybos ugdymo programą galima įtraukti ir sveikatingumo, mitybos ambasadorių, ilgaamžiškumo gerbėjų ar kitų žmonių, kurie galėtų pasidalinti asmenine patirtimi ir užkrėsti kolegas formuoti geresnius įpročius.“

„Stebby“ atstovė Simona Kairė

Didelę įtaką daro ir bendri užsiėmimai

Dar vienas efektyvus būdas suteikti darbuotojams naudingų žinių apie sveiką mitybą ir skatinti sveikesnius pasirinkimus kasdienybėje – įvairūs mitybos seminarai, interaktyvūs užsiėmimai ar kūrybinės dirbtuvės.

„Tokie renginiai, vedami dietistų, sveikos gyvensenos ar kitų specialistų, gali padėti darbuotojams išmokti atpažinti sveikatai palankius produktus, suprasti maisto etikečių informaciją, pasigaminti sveikų užkandžių ar subalansuotų patiekalų. Bendras dalyvavimas ne tik padeda įgyti teorinių bei praktinių įgūdžių, bet ir kuria draugišką, bendruomenišką atmosferą“, – priduria ekspertė.

Tačiau svarbu užtikrinti, kad tokios iniciatyvos būtų siūlomos kaip savanoriški renginiai, pažymi M. Martuzevičiūtė. Leidžiant darbuotojams prisijungti savanoriškai, skatinamas natūralus susidomėjimas ir išvengiama neigiamos reakcijos, kurią gali sukelti privalomas dalyvavimas. Be to, laisvas pasirinkimas didina tikimybę, kad darbuotojai priims sveikesnius įpročius kaip asmeninį tikslą, o ne darbinę prievolę.

Įmonės suteikiama pasirinkimo laisvė

Savarankiškai sveika mityba besidominčius darbuotojus paskatinti galima suteikiant galimybę dalyvauti ir vis populiarėjančiose individualiose konsultacijose, mokymuose ar kituose darbuotojui aktualiuose užsiėmimuose, pataria S. Kairė.

„Vien per pastaruosius trejus metus Baltijos šalyse individualių konsultacijų su dietologais skaičius padidėjo 45 proc., o tai rodo itin sparčiai augantį individualizuoto požiūrio poreikį. Todėl įmonės, suteikiančios darbuotojams galimybę darbdavio sąskaita pasirinkti jiems aktualias sveikatingumo paslaugas, prisideda prie jų ilgalaikės gerovės“, – patirtimi dalijasi „Stebby“ atstovė.

Įmonėms, ieškančioms būdų, kaip racionaliai finansuoti įvairias darbuotojų individualiai pasirenkamas sveikatingumo iniciatyvas ar paslaugas, gali būti naudingos tokios platformos kaip „Stebby“. Platformoje

„Stebby“ leidžia darbdaviui suteikti pasirinkto dydžio sveikatingumo veiklų kompensaciją, o kiekvienas darbuotojas gali rinktis jo poreikius atitinkančias sveikatingumo paslaugas iš itin plataus jų spektro. Sveika mityba besidomintys naudotojai platformoje gali įsigyti tokias paslaugas kaip mitybos specialisto konsultacija su kūno sudėties analize ar be jos, individualaus mitybos plano sudarymas, veganiškos arba vegetariškos mitybos kraujo tyrimų programa, mitybos rekomendacijos ir dar daug kitų“, – pasirinkimo variantus vardija „Stebby“ atstovė.

Norėdami sužinoti daugiau apie galimybes ir būdus, kaip „Stebby“ gali padėti įmonei kurti ilgalaikę sveikatingumo programą, apsilankykite svetainėje: https://business.stebby.lt/.