Į darbuotojų sveikatą vertėtų žiūrėti holistiniu požiūriu. 2019 m. „Tarptautiniame vadybos ir humanitarinių mokslų žurnale“ (angl. IJMH) paskelbtame moksliniame straipsnyje teigiama, kad organizacijos, besirūpinančios darbuotojo fizine, emocine, profesine, aplinkos ir psichine sveikata, gali tikėtis, jog jų darbuotojai bus labiau įsitraukę. Apžvalgoje pabrėžiama, kad darbuotojai taip pat labiau vertina darbdavius, kurie yra linkę rūpintis jų sveikatos gerove.

Lietuviškų įmonių pavyzdys: sveikatinimo iniciatyvos didina darbuotojų motyvaciją

„Mūsų įmonių grupėje dirba beveik 1600 žmonių ir kiekvieno jų gerovė yra mūsų didžiausias prioritetas. Tam, kad palaikytume mūsų didelės komandos motyvaciją, pasitelkiame ne vieną priemonę. Didelį dėmesį skirdami darbuotojų bazinių poreikių patenkinimui, nepamirštame ir kitų, kaip bendruomeniškos, pozityvios ir tvarios darbo aplinkos kūrimo,“ – pasakoja „BIOVELA Group“ žmogiškųjų išteklių departamento vadovė Ieva Ragauskaitė.

„BIOVELA Group“ atstovės teigimu, pastaraisiais metais įmonė skyrė dar daugiau dėmesio darbuotojų sveikatingumui: inicijavo specialų sveikatingumo mėnesį, žingsniavimo iššūkius ir kitas iniciatyvas. Taip pat iki šiol rūpinasi, kad darbo aplinkoje netruktų sveikatai palankesnių užkandžių, kokybiškų mėsos gaminių ir šviežių vaisių – darbuotojų savijautai bei produktyvumui tokios skatinimo priemonės turi didelę naudą.

Ieva Ragauskaitė, „BIOVELA Group“ žmogiškųjų išteklių departamento vadovė

„Stereotipiškai galvojama, kad daugiausiai rūpinamasi IT sektoriaus darbuotojų gerove. Visgi, tiek mūsų, tiek kitų gamybos įmonių pavyzdys gali parodyti ką kitą. Vertiname kiekvieną savo darbuotoją ir skiriame jiems didelį naudų paketą: lankstus darbo laikas ir vieta, sveikatos ir gyvybės draudimai, papildomas kaupimas III pensijų pakopoje, švieži vaisiai ir kitos naudos,“ – pasakoja trąšų gamybos srityje dirbančios įmonės darbuotojų patirčių vadovė (angl. Employee Experience Manager).

Darbuotojų patirčių vadovė jau kurį laiką pastebėjo naują tendenciją – didesnį darbuotojų dėmesį psichinei sveikatai. „Labai svarbu suprasti, kad smagios iniciatyvos, kaip Sveikatingumo mėnuo, kurį sėkmingai organizuojame ne vienerius metus, nebus vienintelis raktas į darbuotojų emocinę gerovę,“ – priduria ekspertė. Jos teigimu, būtent įmonės kultūra turi didelę įtaką darbuotojų psichinei sveikatai. Jos įmonėje yra investuojama į vadovų edukaciją: jie mokomi naujų technikų, padedančių geriau atpažinti problemines situacijas komandose, turi aiškiai jas identifikuoti ir užkirsti kelią konfliktams ar kitiems iššūkiams. Anot pašnekovės, platus požiūris į fizinę ir psichinę darbuotojo sveikatą jų atveju „atsipirko“ – darbuotojai yra lojalūs, o jų pasitenkinimas darbu – stabiliai auga.

Kokių naujų naudų nori šiuolaikinis biuro darbuotojas?

„Po pandemijos išpopuliarėjus darbui nuotoliu, kai kurios įmonės siekia grąžinti kuo daugiau komandos narių į biurus, todėl siūlo jiems įvairias skatinimo priemones. Didžioji dauguma klientų taiko savo darbuotojams papildomą sveikatos draudimą, kaupimą pensijai, nuolaidas sporto klubų abonementams, nemokamus vaisius ar užkandžius ir panašiai. Tačiau to jau nebeužtenka ir ieškoma kitų būtų pozityviai paskatinti komandą ir didinti jos lojalumą,“ – pasakoja SBA bendrovės „Urban PRO“ vadovė Loneda Gražulevičienė, atsakinga už keleto verslo centrų Vilniuje ir Kaune valdymą.

Loneda Gražulevičienė, SBA bendrovės „Urban PRO” vadovė

Ekspertė pastebi ir kitų naujų tendencijų. Pavyzdžiui, kai kurios kompanijos, dažniausiai – tarptautinės, dedikuoja komandos narį, vadinamą „happiness manager“, kuris kuria pozityvią darbo aplinką ir rūpinasi darbuotojų emocine būkle: užsieniečiui jis padeda surasti butą arčiau biuro, integruotis į komandą, taip pat organizuoja neformalius susibūrimus, vakarėlius, bendras veiklas ar išvykas. Kai kurios įmonės su visais darbuotojais specialiu lėktuvo reisu vyksta porai savaičių, pavyzdžiui, į Turkiją „darbostogoms“ – dirbti ir pailsėti.

Ne vieną verslo centrą ir komercinius objektus valdančios „Urban PRO“ vadovė išryškina dar vieną tendenciją – vis labiau biuruose populiarėja priemonės, padedančios sumažinti įtampą ir stresą bei atgauti jėgas. Pavyzdžiui, masažo kėdės, kuriose per 15 minučių galima atsipalaiduoti. Arba miego kambariai, kuriuose komandos narys gali vienas ramiai išgerti arbatos arba 10 minučių snustelėti ir po to su nauja jėga imtis darbo. „Rūpestis fizine ir emocine gerove šiuolaikiniam darbdaviui tampa būtinybe,“ – teigia pašnekovė.

Atsirado rinkoje tada, kai darbuotojų sveikatingumas dar nerūpėjo

„Snackbox“ teikia šviežių vaisių ir užkandžių prenumeratą biurams. „Pradėjome savo veiklą prieš beveik 9 metus, kai dar Lietuvoje nebuvo sveikuoliško gyvenimo „bumo“. Pirmi bandymai įsitvirtinti buvo nelengvi – tuo metu buvo įprasta skatinti darbuotojus pinigais, o biure užkandžių „kultūros“ dar nebuvo, užtekdavo turėti kavos ar arbatos. Tačiau viskas pasikeitė gan greitai – dabar retas biuras neturi užkandžių ar šviežių vaisių savo virtuvėlėje, nes tai jau nebėra prabanga – vaisiai kainuoja netgi pigiau nei kava,“ – pasakoja „Snackbox“ vadovas Eugenijus Taurinskas.

„Snackbox“ įkūrėjai (iš kairės): Eugenijus Taurinskas, Renata Motiejūnienė, Gintaras Motiejūnas

„Snackbox“ vadovas teigia, kad drąsiai gali vadinti savo įmonę viena pirmųjų, kuri į Lietuvą atnešė modernų požiūrį į šiuolaikinį darbuotoją. „Mūsų klientai – tai įmonės, kurioms rūpi darbuotojų sveikata ir gerovė. Šios įmonės, kasdien besistengdamos dėl savo darbuotojų, kuria geidžiamo darbdavio įvaizdį ir naujajai darbuotojų kartai, kuriai tiek fizinė, tiek emocinė sveikata darbe yra svarbus prioritetas.“ E. Taurinskas pažymi, kad sulaukia ne vieno teigiamo atsiliepimo ir iš klientų įmonių darbuotojų – vaisių pristatymas jų biuro virtuvėlėje tampa maža tradicija, skatinanti susiburti, užkandžiauti ir kurti šiltus komandinius santykius.

Nors įmonė teikia įvairiausių užkandžių ir gėrimų prenumeratas, švieži vaisiai yra populiariausias jų produktas. „Kadangi el. parduotuvėje nėra tiesioginio atsiskaitymo (mokama mėnesio gale), tai su klientais tenka nemažai pabendrauti gyvai, tad ir klausiame, kokie vaisiai labiau patinka, kokių nori daugiau ar mažiau. Vaisių dėžučių sudėtys keitėsi ne kartą, bet dabar jau turime įsitvirtinusius favoritus. Na, o artėjant žiemos sezonui, klientai jau žino, kad mandarinais iš Ispanijos kvepės visas jų biuras, o vitaminas C padės sustiprinti komandos narių imunitetą,“ – pasakoja E. Taurinskas.