Kokybė – specialistų ir vartotojų rankose
Lietuvoje mums siūlomų daržovių ir vaisių kokybe rūpinasi Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba. Kaip pasakojo VMVT Maisto skyriaus vyriausioji specialistė Aurelija Drumstienė, mūsų šalyje daržovės ir vaisiai yra tikrinami pagal saugos, kokybės bei ženklinimo reikalavimus nurodytus teisės aktuose.
A. Drumstienės teigimu, kiekvienų metų pradžioje tarnyba sudaro ir patvirtina specialius tikrinimo planus: „Tuose planuose dažniausiai būna aprašoma kiek, kokių daržovių iš kokių šalių turi būti patikrinta dėl pesticidų likučių, kiek turi būti patikrinta augalinės kilmės maisto produktų dėl mikotoksinų likučių, dėl kitų teršalų, nitratų ir taip toliau. Kadangi turime 52 padalinius, po to viskas paskirstoma. Atsižvelgiama į tai ar toje teritorijoje žmonės augina tuos vaisius, daržoves, ar turi didesnius prekybos centrus ar turi didmeninę prekybą. Ir tada mūsų inspektoriai metų bėgyje, priklausomai nuo sezono susiplanuoja kada jie ateis tuos mėginius atrinkti“.
Atsižvelgiant į sezoną ir tam tikrų produktų populiarumą, tarnyba sudaro ir specialius tikslinius planus: „Yra planai skirti ir patiems problemiškiausiems daržovėms ir vaisiams, kuriems būtina skirti didesnį dėmesį dėl žmonių reakcijos, susirūpinimo. Tiksliniai tikrinimai būna skiriami tokioms daržovėms, vaisiams, uogoms kaip, pavyzdžiui, braškės, arbūzai, persikai, nektarinai… To sezono metu, kada tie produktai yra labiausiai perkami vartotojų, jų kokybė – aktualiausia, inspektoriai eina ir tikrina jų kokybę - išvaizdą, priskyrimą kažkokiai klasei, atsižvelgiama į tai, ar teisingai nurodoma kilmės šalis. Kilus įtarimams specialistai gali atrinkti mėginius ir dėl teršalų likučių“, – aiškino specialistė.
Pasak A. Drumstienės, kilus įtarimams dėl vaisių ar daržovių kokybės, į tarnybą specialia nemokama linija arba elektroninės sistemos pagalba gali kreiptis kiekvienas vartotojas. Specialistės teigimu, tokie skundai atidžiai nagrinėjami, atsižvelgiant į juos organizuojamos individualios patikros: „Mūsų inspektoriai reaguoja, eina ir tikrina ar skundas pasitvirtins ar ne. Būna taip, kad žmonės skundžiasi, kad produktas ne lietuviškas, o pardavinėjamas kaip toks. Arba, kad kažkas pardavinėja vaisius, daržoves šalia kelio, kur daug dulkių ir panašiai. Arba būna taip, kad kažkas pasiskundžia, kad galbūt kažkuo nupurkšti produktai. Tokiais atvejais inspektoriai tikrina kokybę ir kartu paima mėginius“.
Siekiant užtikrinti pilnavertiškumą ir įvairialypį kokybės užtikrinimą, patikros organizuojamos skirtingu laiku. A. Drustienė pabrėžė, kad tai, jog didesnis dėmesys šiemet skiriamas vienoms daržovėms ar vaisiams, nereiškia, kad kitais metais aktyviau bus tikrinami tie patys produktai: „Mes kiekvienais metais sekame aktualijas - kokios būna jos Europos Sąjungoje, ką praneša iš trečiųjų šalių, kokios problemos dažniausiai būna, kokie rinkos dėsniai. Tiesiog reaguojame į visą informaciją, apibendriname ir nusprendžiame, kas tuo metu aktualiausia Lietuvos sąlygomis. Tikrai nėra taip, kad visada tikrinamas tik tas produktas, o ne kitas“.
Kreiptis gali kiekvienas
Dažnai renkantis vaisius ar daržoves, galima pastebėti įvairias dėmeles, įbrėžimus. Pasak Kauno technologijos universiteto (KTU) profesoriaus, Lietuvos sodininkystės ir daržininkystės instituto Biochemijos ir technologijos laboratorijos vedėjo Prano Viškelio, tokie defektai gali atsirasti ir natūraliomis gamtos sąlygomis. Ekspertas pastebėjo, kad dažniausiai jie nėra pavojingi žmogaus sveikatai.
Jei dėmelė ar žymė kelia didesnį įtarimą, pravartu išsirinktą prekę gerai apžiūrėti, paliesti. Neįprastas vaisiaus ar daržovės minkštumas, susiraukšlėjimas, įtartinas kvapas gali būti rimtesnių su preke susijusių problemų požymis. Patys pirmieji kokybės tikrintojai esame mes patys:
„Tų defektų būna įvairių. Yra pavojingi pažeidimai ir yra nepavojingi. Derėtų tai visada prisiminti renkantis prekę. Pavyzdžiui, raudonas obuolys, o ant jo kadangi koks lapas gulėjo, gali likti žalsva ar balta dėmelė. Žinoma, tai yra išvaizdos defektas, nepatiks tiems, kas renkasi pagal grožį, bet absoliučiai jis niekam nebus pavojingas. Bet jeigu dėmelė yra minkšta, paspaudus matosi, kad ten gali ir koks pūlinukas būti rudas, pilkas ar geltonas, jau derėtų atkreiti didesnį dėmesį. Reiškia, kad produkcija gali būti sena arba mikrobiologiškai pakankamai užteršta ir geriau tokių produktų pasisaugoti“, – aiškino P. Viškelis.
A. Drumstienės teigimu, įvairių skundų, susijusių su daržovių ir vaisių kokybe, Lietuvoje sulaukiama nemažai. Ekspertė pasakojo, kad didelę įtaką tam, kokie konkretūs produktai sulauks didesnio vartotojų dėmesio ir kartu nusiskundimų, daro sezonas ir orai: „Skundų sulaukiame pačių įvairiausių. Priklauso labai nuo sezono. Aišku, tų skundų yra pakankamai. Žiemą būna pažaliavusios bulvės, parsineštos morkos pasidengia juodom dėmelėm. Braškės pardavinėjamos nekokybiškos, žemėtos arba neteisingai nurodyta jų kilmės šalis. Pastebimi perpjauti sugedę arbūzai. Rudenį prasideda skundai dėl grūdų ir jų produktų- pavyzdžiui, kad jie pažeisti kandžių“.
Tiesa, pasak specialistės, tai, kad skundas buvo priimtas, patvirtintas, o neįtikęs produktas – tikrinamas, dar nereiškia, kad pavyks nustatyti pažeidimą:
„Kiekvieno dar žmogaus skonis irgi yra individualus,sąlyginis dalykas. Yra reikalavimai tam tikri, koks turi būti vienas ar kitas produktas. Žmogui galbūt pagal jo skonį, pojūčius gali atrodyti kažkas netinkama, neskanu ir nekokybiška, bet inspektoriams nuėjus patikrinti, dažnai pamatoma, kad pažeidimų kaip ir nėra”.
Paklausus, ar skiriasi lietuviškų ir iš kitų šalių atvežtų daržovių ir vaisių kokybė, A. Drumstienė teigė, kad pažeidimų pasitaiko visur: „Lyginant lietuviškus ir iš užsienio atvežtus produktus didelio skirtumo nepastebima. Gal daugiau kažkas skiriasi lyginant vienų metų rezultatus su kitais, bet tikrai negalima sakyti, kad lietuviškos daržovės ir vaisiai yra mažiau pažeisti, nei importuoti iš Europos Sąjungos ir kitų valstybių“.
Dėmesį skiria ir patys prekybininkai
Vaisių ir daržovių tinkamumu vartotojui rūpinasi ne tik Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba, bet ir kai kurie Lietuvos prekybos centrai, parduotuvės.
„IKI“ viešųjų ryšių departamento vadovas A. Petraitis anksčiau teigė, kad prekybos centras kruopščiai tikrina savo vaisių bei daržovių kokybę.
„Turime pasitvirtinę daugiapakopę vaisių ir daržovių priežiūros sistemą, kuri užtikrina mums vaisių ir daržovių kokybę. Esame sutarę su tiekėjais dėl vaisių ir daržovių kokybės parametrų – jie ne tik turi būti pakraunami nepriekaištingos kokybės, bet ir tokios būklės, kad išliktų kokybiški visą transportavimo ir prekybos laiką. Gavus vaisius ir daržoves yra patikrinama jų kokybė ir priimama tik kokybiška prekė. Taigi į parduotuves tiekiami tik tinkamai apsaugoti, nepriekaištingos kokybės vaisiai ir daržovės“, - pasakojo A. Petraitis.
„RIMI“ prekybos centro atstovė spaudai Giedrė Bielskytė DELFI yra pasakojusi, kad svarbiausia yra tinkamos laikymo sąlygos.
„Perveždami vaisius ir daržoves užtikriname tinkamas laikymo sąlygas: temperatūrą ir drėgmę bei ypatingą kontrolę priėmimo metu, kad vaisiai ir daržovės į pirkėjo krepšelį patektų šviežios ir skanios. Šios prekės jau iš tiekėjų atkeliauja specialiai paruoštos, tad mes jas sandėliuojame labai retais atvejais - dažniausiai iš karto pervežame į parduotuves, o pervežimo metu sudarome tinkamas sąlygas išlaikyti skonines savybes iki pardavimo momento“, - teigė G. Bielskytė.