„Brexitas“ negalėjo pasirinkti blogesnio laiko, nes šiaip jau parduotuvių ir pirkėjų laukia daug gerų naujienų. Tačiau užuot sužibęs visomis kalėdinių lempučių šviesomis, šventinis sezonas gali nueiti šuniui ant uodegos.
Darbo užmokestis auga greičiau nei infliacija, taigi vartotojai kišenėse turėtų turėti šiek tiek daugiau pinigų.
Sunkiai vargstantys drabužių prekybos tinklai, regis, pagaliau atsigauna. Prieš Kalėdas neturėtų pasirodyti jokių įspūdingų technologinių produktų, jokio naujo „iPhone“, kuris išsiurbtų pašvitams skirtus pinigus. Juolab, visi ženklai rodo, jog ir kosmetikos priemonių paklausa mažėja, o juk reikia kažkur išleisti pinigus. Be to, pritraukti pirkėjus galėtų keletas visai smagių tendencijų – gyvūnų kailio raštai tebėra madingi, o vakarėlių sezono proga jie dar ir su blizgučiais.
Pirkėjų pinigus sutaupo ir visoje Didžiojoje Britanijoje viena po kitos „užsilenkiančios“ parduotuvės. Tai palengvina gyvenimą tiems mažmenininkams, kurie dar laikosi ant kojų.
„GlobalData“ analitikai paskaičiavo, kad 2018 m. užsidarius tokioms tinklinėms parduotuvėms kaip „Maplin“, „Toys R Us“ ir „Poundworld“, atsilaisvino maždaug 1,5 milijardų svarų sterlingų pirkėjų išlaidų. Mažiausiai 500 milijonų svarų sterlingų turėtų „praryti“ paskutinis metų ketvirtis. Žinia apie „Debenhams“ ir „House of Fraser“ parduotuvių uždarymą dar nepadarė didelio poveikio.
Tačiau užsitęsęs „Brexito“ ginčas gali pakenkti pirkėjų pasitikėjimui – ir išlaidavimui. Tiesą pasakius, komplikuotos derybos jau atnešė pakankamai žalos.
Šią vasarą, kol Didžioji Britanija mėgavosi rekordiniais karščiais, švęsdama Karališkąsias vestuves ir Pasaulio taurės čempionatą, mažmeninės prekybos apimtys išaugo. Tačiau atėjo ruduo, ir JK perspektyvos išlėkti iš ES kaip stovi tapo ypač realios, todėl įmonės ir vartotojai pasidarė nervingesni, o pardavimai vėl sumažėjo.
Neseniai pablogėjusi politinė aplinka – tiek euroskeptikai, tiek eurooptimistai grasina balsuoti prieš ministrės pirmininkės Theresos May susitarimą su Briuseliu – sutapo su „Juoduoju penktadieniu“ ir „Kibernetiniu pirmadieniu“. Sudėjus visus duomenis į krūvą, gali būti sunku visiškai atskirti pasiūlymų medžioklę nuo nenoro išsileisti, kuris kyla iš situacijos neapibrėžtumo.
Ankstyvos ataskaitos rodo, kad vartotojai savo pinigines visgi kažkiek atvėrė. Pardavimai „John Lewis“ didžiąją rudens dalį buvo ypač silpni, tačiau „Juodojo penktadienio“ savaitę šoktelėjo. Tai rodo, kad vartotojai nusiteikę leisti pinigus tik tada, kai mažmenininkai pasiūlo išties gerų nuolaidų.
Nepriklausomas analitikas Richardas Hymanas teigia, kad mažmeninė prekyba šį gruodį gali būti vangesnė nei praėjusiais metais, ir prognozuoja, kad tiek maisto, tiek ne maisto prekių vertė išaugs tik 2,5 proc. Viena iš lėtėjimo priežasčių – žemesnis infliacijos lygis, tačiau tai atspindi ir bendrą mažmeninės prekybos silpnumą, pastebimą beveik visus šiuos metus, bei sumažėjusi pasitikėjimą ateitimi, kurio priežastis – nesibaigiančios Vestminsterio grumtynės.
Britai neketina visiškai atsisakyti švenčių. Tačiau, galimas daiktas, susiverš diržus.
Dar blogiau yra tai, kad vartotojai turės visas įmanomas priežastis pirkimą atidėti iki paskutinės minutės. Kalėdos išpuola antradienį, o tai reiškia, kad apsipirkimui liks paskutinis savaitgalis. Gruodžio 11 d. JK įstatymų leidėjai balsuos dėl ministrės pirmininkės Theresos May „Brexito“ pasiūlymo, ir su tuo susijusių naujienų srautas gali padidinti pirkėjų nervingumą. Vėlavimas išlaidauti taps išbandymu mažmenininkų pasiryžimui taikyti nuolaidas. Pasibaigus „Juodajam penktadieniui“ vis dar netrūksta gerų pasiūlymų, o jei parduotuvės ir toliau mažins kainas, pelno maržos dar labiau susitrauks.
Nutarę išsiskirti su savo pinigais, pirkėjai tikisi naudingo sandorio – o tai gera naujiena pigių prekių pardavėjams. „Associated British Foods Plc“ priklausantis mažmeninis tinklas „Primark“ šiemet siūlo visai neprastų šventinių drabužių, o „Aldi“ ir „Lidl“ stengiasi pritraukti dėl „Brexito“ nerimaujančius viduriniosios klasės pirkėjus įspūdingu šventinio maisto pasirinkimu. Ir atvirkščiai, situacija kelia nerimą vidurinio rinkos segmento mažmenininkams, tokiems kaip „Marks & Spencer“ ir „Debenhams“, bei prekybos centrams.
Viskas, ko dabar reikia – arktinio oro gūsio, kad vartotojai paskutinėmis dienomis iki Kalėdų susilaikytų nuo ėjimo į parduotuves, o tada jau britų mažmeninei prekybai iš tiesų bus galima skelbti niūrų viduržiemį.