Verslą, kuris įpūtė gyvybės „Cosan“ – didžiausiai pasaulyje cukranendrių perdirbėjai, – kamuoja sąstingis po ilgus metus mažėjančių pasaulinių kainų ir vyriausybės vykdomos politikos, apribojusios etanolio iš cukranendrių plėtrą Brazilijoje. Tačiau ši žaliavinės prekės jėgainė pasiruošusi investuoti „dešimtis milijardų“ į planą, kuris pakeistų šalies derliaus transportavimo tvarką, sakė įmonės generalinis direktorius Marcosas Lutzas.
„Brazilijos infrastruktūra šiuo metu tampa karšta žaliavinių prekių rinkos dalimi“, – interviu „Cosan“ būstinėje, esančioje San Paule, kalbėjo 49-erių metų įmonės vadovas.
Pietų Amerikos šalis – apdovanota plačiais ariamos žemės ruožais, gausiais vandens ištekliais bei dosnia saulės šviesa, – jau dabar yra didžiausia pasaulyje žemės ūkio produkcijos eksportuotoja. Šalis, eksportuojanti nuo jautienos iki sojos pupelių, ir toliau yra nusiteikusi plėsti eksportą, sakė M. Lutzas. Tokie tikslai neatsiejami nuo dar didesnio spaudimo infrastruktūrai ir logistikai, sritims, kurios dėl ūkių klestėjimo susiduria su nuolatinėmis problemomis.
„Mes matome aiškių galimybių, kurios atsiveria dėl užsitęsusio nepakankamo investavimo laikotarpio“, – sakė įmonės vadovas.
„Cosan“ atsidūrė pačiame diskusijų centre, Brazilijai aktyvai raginant didinti investicijas į transportavimą traukiniais. Šalies prezidento Jairo Bolsonaro vyriausybė siekia padvigubinti šalies geležinkelio pajėgumus pagal koncesijos susitarimus, o tam prireiks apie 25 mlrd. realų kapitalo išlaidų per artimiausius kelerius metus.
Šių metų kovą „Cosan“ priklausanti „Rumo Sa“ laimėjo pirmąjį aukcioną užbaigti ir paleisti eksploatuoti 955 mylių (1 537 km ) geležinkelio linijų, kurios sujungtų uostų terminalus šiauriniame bei pietiniame regionuose. Tikimasi, kad geležinkelis taps centrine ašimi geležinkelio linijų, išsidriekusių per pagrindines pasėliais užsodintas valstijas, sistemoje.
Be to, „Rumo“ jau baigia atnaujinti koncesijos sutartis. Pagal šias sutartis planuojama daugiau nei dvigubai padidinti metinius „Malha Paulista“ geležinkelio, jungiančio didžiausią Brazilijos uostą su šalies žemės ūkio centrine dalimi, pajėgumus. „Rumo“ yra numačiusi 15 mlrd. realų kapitalo išlaidų iki 2023 metų, kartu svarstomos ir „keletas“ kitų investicinių galimybių, sakė M. Lutzas.
„Mes kalbame apie tokias milžiniškas investicijas, kokių dar neregėjo Brazilijos geležinkelio sektorius“, – sakė jis.
„Rumo“ rinkos vertė nuo 2016 metų šoktelėjo keturgubai iki maždaug 7 mlrd. JAV dolerių, – daugiausia lyginant su kitomis analogiškomis tarptautinėmis bendrovėmis. Geležinkelio operatorės vertė šiuo metu yra didesnė nei „Cosan SA“, kurios akcijos kotiruojamos San Paulo vertybinių popierių biržoje ir kuri kontroliuoja grupės energetikos verslus, o jos obligacijos prekiaujamos už kainą, viršijančią nominaliąją vertę. Abu padaliniai priklauso bendrovei „Cosan Ltd.“, kurios akcijos kotiruojamos Niujorko biržoje.
„Cosan“ valdo ir eksploatuoja „Raizen SA“, kartu su „Royal Dutch Shell Plc.“ įsteigusi bendrą įmonę.
„Raizen“ yra didžiausia pasaulyje cukranendrių perdirbėja ir antra pagal dydį Brazilijos kuro paskirstytoja. Cukraus ateities sandoriai Niujorko prekyboje dėl pasaulinio pertekliaus atpigo daugiau nei 60 proc. nuo 2011 metais pasiektų aukštumų.
„Rumo“ akcijų vertė pirmadienį San Paulo prekyboje nukrito 0,3 proc., iki 17,8 realo. „Cosan Sa“ akcijos atpigo 0,5 proc. iki 46,16 realo.
M. Lutzas neapsiriboja vien „Rumo“ galimybėmis, skatindamas investicijas į infrastruktūrą. „Raizen“ aukcione šiais metais Brazilijoje laimėjo koncesijos sutartį dėl aštuonių iš dvylikos kuro uostų terminalų, nes įmonė siekia padidinti savo pajėgumus šiauriniame šalies regione.
Tuo tarpu „Cosan“, kurios kontrolinį akcijų paketą valdo 69-erių metų Rubensas Ometto‘as, taip pat greičiausiai dar šiais metais dalyvaus derybose dėl planuojamo valstybinės naftos milžinės „Petroleo Brasileiro SA“ milijardų realų vertės perdirbimo įmonių pardavimo, sakė M. Lutzas. Nors perdirbimo verslas neatrodo pernelyg patrauklus bendrovei, galimi konkurso aktyvus siūlantys dalyviai gali galiausiai atsigręžti į „Raizen“ kaip į ilgalaikę kuro pirkėją.
„Kaip vienas iš pagrindinių kuro paskirstytojų, mes bet kokiu atveju figūruosime šioje istorijoje, – sakė M. Lutzas. – Nežinau, kaip visa tai išsirutulios: ar mes pirksime nedidelį akcijų paketą, ar sudarysime ilgalaikę sutartį dėl tiekimo ar pasieksime kokį kitokį komercinį sprendimą, – bet kokiu atveju, man teks įsigilinti į šį klausimą ir atidžiai stebėti padėtį“.