Tad 2009 metais N. Kamathas griebėsi radikalaus sprendimo. Rinkoms vis dar sunkiai atsigaunant nuo pasaulinės finansų krizės, jis nusprendė savarankiškai įkurti internetinę tarpininkavimo įmonę iš 65 kv. metrų biuro Bangalore. Tada žmonės vadino jį kuoktelėjusiu. Bet dabar jiems taip nebeatrodo.
Pasitelkusi paprastą, mobiliuoju įrenginiu paremtą platformą bei minimalius komisinius (kai kuriais atvejais prekyba paprastosiomis akcijomis vykdavo nemokamai), jo tarpininkavimo įmonė „Zerodha“ tapo itin populiari šalyje tarp tūkstantmečio ir Z kartos atstovų. Sparti įmonės plėtra ne tik sukrovė nemažą kapitalą N. Kamathui, – ji skatina senąją pramonės gvardiją peržiūrėti savo požiūrį ir, pasitelkus „Zerodha“ atvejo tyrimą, panagrinėti, kaip finansų bendrovės galėtų prisivilioti jaunus klientus sparčiai augančiose besiformuojančiose rinkose.
39-erių metų N. Kamathas „Zerodha“ sėkmę sieja su savo platformos „Google“ tipo paprastumu ir įmonės sugebėjimu kirsti konkurentams, numušant kainas. Išsiskirdama nedidelėmis veiklos sąnaudomis, „Zerodha“ neturi rinkodaros biudžeto, pasikliaudama veikiau žodinėmis priemonėmis privilioti naujus vartotojus, interviu sakė N. Kamathas.
Šis modelis vargu ar unikalus – JAV veikianti finansinių paslaugų įmonė „Robinhood Markets Inc.“ laikosi panašios strategijos, – tačiau „Zerodha“ buvo viena iš pirmųjų, taikiusių tokią strategiją Indijoje, kur auganti gerovė ir išmaniųjų telefonų vartojimas skatino sparčiai besiplečiančią finansinių technologijų startuolių rinką. „Zerodha“ šiuo metu turi 909 000 aktyvių prekiautojų, kurių maždaug du trečdaliai yra 37-erių ar jaunesni. Daugiau nei 70 proc. įmonės sandorių atliekama per mobiliuosius įrenginius.
„Zerodha“ turi aukštos kokybės platformą, – sakė „HDFC Securities Ltd.“ analitikas Madhukaras Ladha iš Mumbajaus. – Ji yra labai gyva, greita ir išmani. Ir tai turi esminės įtakos situacijai.“
„Zerodha“ – „zero“ ir „rodha“ (sanskrito kalba – „nulis“ ir „kliūtys“ žodžių junginys“, – yra tokia įmonė, kokią N. Kamathas būtų norėjęs turėti savo investicinės veiklos pradžioje. Paauglystėje ir ankstyvoje jaunystėje dienomis jis prekiavo vertybiniais popieriais, o vakarais dirbo informacijos telefonu centre už dolerį per valandą. Iki savarankiško verslo įkūrimo N. Kamathas ėjo vertybinių popierių pramonėje įvairias pareigas, įskaitant ir penkerių metų darbą jaunesniuoju brokeriu „Reliance Commercial Finance Ltd.“ , kol galiausiai drauge su broliu Nikhilu įsteigė „Zerodha“.
Broliai matė, kad pramonė yra pribrendusi permainoms. Pasak N. Kamatho, tuo metu didžiausi brokerių įmonės Indijoje dirbo naudodamos 2000-ųjų pradžios ar dar senesnes technologijas, ir vartotojai mokėjo didelius komisinius mokesčius prekybos platformoms, kurios buvo neefektyvios ir griozdiškos. „Mes troškome būti labiau panašūs į „Google“ nei į „Yahoo“, – sakė jis.
Prireikė laiko, kol „Zerodha‘“ idėja prigijo, tačiau įmonės augimas pastaruosius kelerius metus buvo neįtikimas. Jos aktyvių vartotojų srautai pašoko daugiau nei 14 kartų nuo 2016 metų, pralenkę bent dešimt didžiausių šalies tarpininkavimo įmonių, tokių kaip aukštos klasės bendrovės „ICICI Securities Ltd.“ ir „HDFC Securities Ltd.“, rodo Indijos nacionalinės biržos „National Stock Exchange of India“ duomenys.
„Jų portalas yra itin draugiškas vartotojui, – sakė 27-erių metų Manoj‘us Khandelwalas, rinkodaros profesionalas iš šiaurinio komercinio Gurgauno centro, kuris naudojosi „Zerodha“ mobiliąja programėle savo asmeninėms santaupoms investuoti. – Aš išmėginau įvairius kitus variantus, bet nuolat tekdavo susidurti su gausybe nepatogumų.“
Akcijų prekyba „Zerodha“ vartotojams, laikantiems savo akcijas ilgiau nei vieną dieną, yra nemokama, įmonė užsidirba pinigų iš mokesčių už ateities sandorius, opcionus, dienos akcinio kapitalo sandorius, kainuojančius daugiausia 20 rupijų. Kapitalo rinkos bendrovėje „ICICI Securities“ panašaus tipo ilgiau nei dienos akcinės investicijos gali pritraukti mažiausiai 35 rupijų mokesčių, nors reguliarūs komispinigiai už dienos orderius siekia 25 rupijas ir daugiau.
„Zerodha“ „nuolaidų strategija“, regis, pasiteisina. Pajamos 2018 metais, palyginti su ankstesniais metais, pašoko nuo 2 mlrd. iki 4,5 mlrd. rupijų, nors pelnas padidėjo daugiau nei dvigubai iki 2 mlrd. rupijų per tą patį laikotarpį.
Jo šeimos turtas, pasak jo paties, šiuo metu siekia bent 5 mlrd. rupijų, neįskaičiavus jo turimas „Zerodha“ akcijas. Uždara akcinė bendrovė nėra finansuojama rizikos kapitalo, tačiau N. Kamathas svarsto planus pagaliau surengti pradinį viešą akcijų platinimą. N. Kamathas ir jo šeima kontroliuoja beveik visą bendrovę. Visą paslaugų spektrą teikiančios Indijos tarpininkavimo įmonės jau sumažino mokesčius, kad išliktų konkurencingos, ir greičiausiai toliau juos mažins, idant apsaugotų savo rinkos dalį, kovo mėnesio ataskaitoje rašė „HDFC Securities“ analitikai.
Šiame kontekste reiktų paminėti vieną mokią turtingą naujoką. „Paytm“, Indijos mokėjimų milžinė, remiama grupės „Alibaba Group Holding Ltd., paskelbė sulaukusi pritarimo iš reguliavimo institucijų teikti internetinio tarpininkavimo paslaugas. Technologiniais sprendimais pagarsėjęs startuolis, pakeitęs milijonų indų pigų pervedimo praktiką, šiuo metu yra, ko gero, didžiausias iššūkis „Zerodha“ augimo potencialui. Jis planuoja paleisti savo naujas tarpininkavimo paslaugas iki kitų metų kovo pabaigos.
Kova dėl dominavimo rinkoje didžiąja dalimi priklausys nuo to, kuriai įmonei pavyks pritraukti klientus, neturinčius jokios ankstesnės kapitalų rinkų patirties. Nors Indija turi daugiau nei 1,3 mlrd. gyventojų, tik gana nedidelė jų dalis – 15 mln. – investuoja tiesiogiai į akcijas per NSE.
N. Kamathas yra įsitikinęs, kad jam pavyks palenkti savo pusėn atsiliekančias rinkos dalyves.
„Tradicinėms brokerių įmonėms ne itin gerai sekėsi pristatyti rinkas masėms, – sakė jis. – Mes esame vienintelė bendrovė, kuri įveda naujus žmones į tarpusavyje susijusių projektų bei technologijų sistemą.“