Automobilių gamintojai JAV ir Europoje reaguodami į krizę uždarinėja gamyklas, atkartodami pramonės sustabdymą Kinijoje, kuris šių metų pradžioje atsiliepė visoms pasaulinėms tiekimo grandinėms, ir versdami nerimauti, kad visuotinė recesija jau pakeliui.

Tai taip pat gali pateisinti prezidento Donaldo Trumpo trečiadienio pareiškimą, esą jis tapo „karo meto prezidentu“, vadovaujančiu kovai su „nematomu priešu“ (tai yra, virusu).

Dar vienu D. Trumpo žingsniu tapo įgaliojimų suteikimas pagal Gynybos gamybos aktą (Defense Production Act), kuris buvo priimtas Korėjos karo metais ir leidžia vyriausybei savo nuožiūra nukreipti pramonės pajėgumus. Larry Kudlow, prezidento vyriausiasis patarėjas ekonomikos klausimais, vėliau „Fox News“ sakė, kad administracija jau veda derybas su „General Motors Co.“ ir kitais automobilių gamintojais, kad šie pradėtų gaminti ventiliatorius, gyvybiškai būtinus viruso susargdintiems žmonėms gydyti.

Pramonės transformacija

Toks žingsnis, kuris reikštų dramatiškas gamybos permainas, atkartotų penktajame dešimtmetyje vykusią pramonės transformaciją, kai fabrikai nustojo gaminti plataus vartojimo prekes, tokias kaip automobiliai, ir pradėjo gaminti tankus ir šautuvus, skirtus karo veiksmams abipus Atlanto.

Tačiau nuo to laiko, pasak ekspertų, tokioje didelėje pasaulio automobilių pramonės dalyje nėra buvę panašaus masto sinchroninio gamyklų uždarymo. Šią savaitę paskelbti uždarymai Europoje ir JAV – naujas smūgis pramonei, kuri jau nukentėjo kitose didelėse automobilių gamybos šalyse, kaip antai Kinija, Japonija ir Pietų Korėja.

„Nemanau, kad nesenoje istorijoje rasime analogą. Antrasis pasaulinis karas būtų geriausias pavyzdys, – teigia Kristin Dziczek, Mičigano „Center for Automotive Research“ tyrimų vadovė. – Visi automobilių gamintojai? Visuose pasaulio regionuose? Nemanau, kad kada nors yra taip buvę.“

Pasaulyje plinta koronavirusas

Geresnė paralelė

Jeilio universiteto ekonomikos istorikas Timothy Guinnane'as teigia, kad geresnė paralelė galėtų būti tai, kas įvyko pasibaigus karui 1945 m., ypač pokario Vokietijoje, „kur visa šalis keletui mėnesių sustojo“.

T. Guinnane'as tvirtina, kad Europoje ir JAV šiuo metu vykdomas fabrikų uždarymas seka padrąsinančiu Kinijos pavyzdžiu, kur gyvenimas po šešių savaičių karantino vėl pradėjo normalizuotis. Be to, sako jo, kol kas dar nėra aišku, ar JAV ekonomikai bus padaryta ilgalaikė žala.

„Jei mostelėtumėte ranka ir atsikratytumėte viruso rytoj, po savaitės grįžtume į normalų gyvenimą, – teigia T. Guinnane'as. – Taigi viskas kitaip, nei per karą.“

Toks požiūris gali suteikti vilties. „JPMorgan Chase & Co.“ ekonomistai, siųsdami pranešimą klientams apie visuotinį sulėtėjimą, jį pavadino „Diena, kai žemė sustojo“.

„Nebelieka abejonių, kad ilgiausias iki šiol užfiksuotas pasaulinis augimas baigsis šį ketvirtį“, – rašė jie.

K. Dziczek skaičiuoja, kad vien JAV savaitė be automobilių pardavimų yra lygi 94 400 darbo vietų, 7,3 milijardų dolerių asmeninių pajamų ir 2 milijardų dolerių mokesčių praradimui.

Žala automobilių sektoriui šį kartą priklausys nuo to, kiek ilgai fabrikai stovės uždaryti. Tačiau visame pasaulyje automobilių sektorius, anot K. Dziczek, yra kur kas geresnės būklės nei 2008 m., kai dėl pasaulinės finansų krizės vyriausybės turėjo teikti įmonėms finansinę pagalbą, vyko masiniai darbuotojų atleidimai ir visam laikui užsidarė daugelis gamyklų.

Prekybos karai

Tačiau šį kartą uždarymai vyksta po 2019 metų, kurie buvo sunkūs gamintojams visame pasaulyje. Daugelį sugniuždė D. Trumpo prekybos karų ir tarifų poveikis tiekimo grandinėms ir sumažėjusios verslo investicijos. Europos pramonės milžinė Vokietija dar prieš koronaviruso krizę svyravo ant recesijos ribos. JAV gamintojų produkcija 2019 m. susitraukė 0,2 proc.

Pasaulyje plinta koronavirusas

Tolesnė perspektyva atrodo dar niūresnė. Remiantis šią savaitę pateiktais oficialiais duomenimis, Kinijos gamybos apimtys per sausį ir vasarį nukrito 15,7 proc., lyginant su ankstesniais metais. Rezultatas toks, kad Kinijai šiuo metu prognozuojamas lėčiausias augimas nuo 1976 m., kai mirė Mao Zedongas ir šalyje pasibaigė kultūrinė revoliucija.

Vokietijoje automobilių gamyklos turėtų stovėti uždarytos maždaug dvi savaites, taigi darbuotojai patirs didelių nepatogumų. „Volkswagen AG“ – didžiausia Europos pramonės įmonė, kurioje dirba maždaug 475 000 žmonių.

JAV uždarymai jau peržengė Detroito ribas po to, kai didysis trejetas – „Hyundai Motor Co.“, „Honda Motor Co.“ ir „Toyota Motor Corp.“ – trečiadienį pranešė laikinai užsidarantys. „Volkswagen“ uždarė savo gamyklą Čatanugoje, Tenesio valstijoje.

Tiekimo grandinės

Nukentėjo ir automobilių gamintojų tiekimo tinklai, jau ir taip nestabilūs po uždarymų Kinijoje. „Ford“ buvo priverstas uždaryti gamyklą Čikagoje, nes jo sėdynių tiekėjas sustabdė produkciją ir ėmėsi dezinfekcijos po to, kai vienam darbuotojui buvo nustatytas virusas. „Mercedes-Benz“ gamyklos Alabamoje vadovai perspėjo, kad dėl uždarymo Europoje netrukus gali tekti sustabdyti gamybą, kadangi trūksta dalių.

Akstinas uždaryti JAV automobilių gamyklas nėra grynai ekonominis. Jis kilo po to, kai Detroito automobilių gamintojai buvo priversti kapituliuoti prieš darbuotojų reikalavimus uždaryti gamyklas, nes buvo susirūpinta viruso plitimu.

„GM“, „Ford Motor Co.“ ir „Fiat Chrysler Automobiles NV“ pranešė, kad trečiadienį sustabdys gamybą iki kovo pabaigos, kad galėtų dezinfektuoti gamyklas ir prisitaikyti prie automobilių pardavimų sumažėjimo.

Gamintojai bandė pasiekti kompromisą su profsąjungų lyderiais, kuris leistų išlaikyti gamybos linijas, padidinus valymą ir pakoregavus pamainas, kad darbuotojai dirbtų didesniu atstumu vienas nuo kito. Tačiau tai įgyvendinti tapo sunkiau, nes fabrikuose atsirado susirgimo atvejų.

Pasaulyje plinta koronavirusas

„Išsigandę, suirzę“

Trečiadienio žiniomis, du „Fiat Chrysler“ darbuotojai – vienas iš pavarų gamyklos Indianoje, kitas iš sunkvežimių gamyklos Mičigane – užsikrėtė koronavirusu, „Ford“ patvirtino du JAV darbuotojų susirgimo atvejus, o „GM“ – vieną.

„Mūsiškiai išsigandę, suirzę, tarp jų tvyro panika, – antradienį laiške „Fiat“ generaliniam direktoriui Mike'ui Manley rašė „UAW Local 1264“, atstovaujančios Mičigano štampavimo gamyklos darbuotojams, prezidentė LaShawn English. – Maldaujame, kad šiandien priimtumėte sprendimą ir laikinai sustabdytumėte gamybą.“

Vis dėlto kaip ir kiti darbuotojai, šiuo metu susiduriantys su pasikeitusiomis aplinkybėmis, daugelis automobilių gamybos atstovų demonstruoja nepaprastą supratingumą.

„Čia nėra ko kaltinti. Mums visiems tai nežinoma teritorija, – teigia Bruce'as Baumhoweris, „UAW Local 12“ prezidentas iš Toledo Ohajuje, atstovaujantis fabriko, gaminančio „Jeep Wrangler“ visureigius, darbuotojams. – Jei per ateinančias dvi savaites reikalai pablogės, mes tiesiog ilgiau nedirbsime. Juk negalime versti savo žmonių dirbti tokiomis aplinkybėmis. Mūsų darbai pakankamai sudėtingi, kad galėtume juos dirbti visiškai susikoncentravę, nesijaudindami dėl savo gyvybės.“