Galimybė dominuoti didžiausios pasaulio šalies elektroninėje prekyboje vis dar išlieka atvira. Didžiausias Rusijos internetinis mažmenininkas „Wildberries“ valdo tik 13 proc. rinkos, nors per pirmuosius devynis šių metų mėnesius jo pardavimai padvigubėjo. Palyginimui, „Amazon“ užima apie pusę JAV rinkos.
„Padedant pandemijai, didelės elektroninės prekybos platformos susirenka rinkos dalį tiek iš fizinių, tiek iš internetinių parduotuvių, – sako „Gazprombank“ analitikas Maratas Ibragimovas. – Konkurencija darosi vis karštesnė, o ateityje dominuos dvi ar trys pagrindinės kompanijos.“
Rusija turi daugiau interneto vartotojų nei Vokietija, „Amazon“ rinkoje ji antra. Vis dėlto įsisenėję vartotojų įpročiai ir logistikos iššūkiai iki šiol varžė elektroninės prekybos suklestėjimą šalyje ir atgrasė užsienio kompanijas, tokias kaip „Amazon“.
Per pirmąją COVID-19 bangą šį pavasarį prezidentui Vladimirui Putinui liepus beveik dviem mėnesiams uždaryti fizines parduotuves, vartotojams neliko nieko kito, kaip tik pereiti prie elektroninės prekybos. Prognozuojama, kad 2020 m. internetiniai pardavimai išaugs 44 proc. iki 2,5 trilijonų rublių (32 mlrd. USD), praneša tyrėjas „Data Insight“.
„Kai valdžia dėl COVID-19 uždarė mūsų turgų, man teko kreiptis į internetą, – pasakoja 62 metų Nadežda Nikulina, gyvenanti šiaurės vakarų Rusijoje ir daugiausia naudojanti „Wildberries“. – Man tai pasirodė tikrai patogu, o pasirinkimas išties milžiniškas.“
Pramonės lobistų grupės AKIT duomenimis, 2020 m. internetiniai pirkimai sudarys šiek tiek daugiau nei 10 proc. Rusijos mažmeninės prekybos, palyginti su 6 proc. praėjusiais metais. Palyginimui, JAV 2019 m. šis rodiklis siekė 16 proc., o Kinijoje – 37 proc.
Apsipirkimas internetu populiarėja pakankamai lėtai dėl sunkumų, susijusių su prekių pristatymu tokioje didelėje šalyje. Net ir nacionalinė pašto tarnyba tik neseniai pradėjo eksperimentuoti su pristatymu į namus. Atskirą vaidmenį suvaidino ir plačiai paplitęs nenoras mokėti už prekes, kol jos dar negautos – reliktas, likęs nuo chaotiško Rusijos perėjimo prie rinkos ekonomikos dešimtajame dešimtmetyje.
Vietinė rinka tebėra fragmentiška: egzistuoja tūkstančiai internetinių parduotuvių, o kur dar nuo seno pažįstami mažmenininkai, tokie kaip elektronikos parduotuvė „M.video“ ir vaikų prekių tinklas „Detskij Mir“. Tačiau ryškėja ir „Amazon“ tipo prekyviečių tendencija.
„Wildberries“ pradėjo veikti 2004 m. kaip internetinis drabužių prekybininkas, tačiau dabar jis pardavinėja įvairiausius dalykus – nuo maisto produktų iki elektronikos. Daugiau nei 90 proc. „Wildberries“ pristatymų nukreipiama į 26 000 prekių atsiėmimo taškų tinklą visoje Rusijoje – didžiausią paskirstymo tinklą už nacionalinio pašto ribų, kur klientai gali prekes išbandyti prieš parsiveždami jas namo.
Yra ir dar trys pagrindiniai pretendentai tapti Rusijos atsaku į „Amazon“.
Vienas iš jų – „AliExpress“, bendra Kinijos „Alibaba Group Holding Ltd.“ ir Londone listinguojamos „Mail.ru Group Ltd.“ įmonė. Praradusi rinkos dalį dėl ilgo užsakymų iš Kinijos pristatymo laiko, ji pradėjo dirbti su vietiniais tiekėjais. Bendradarbiaudama su nacionaline pašto tarnyba, „AliExpress“ subsidijuoja pristatymo išlaidas ir siūlo kai kurių prekių pristatymą tą pačią dieną.
Rusiška „Amazon“ kopija – „Ozon“, remiama milijardieriaus Vladimiro Jevtušenkovo ir „Baring Vostok Capital Partners“, 40 proc. šalies gyventojų siūlo pristatymą kitą dieną. Visgi pristatymas į Sibirą gali užtrukti ir penkias dienas.
Spalio mėnesį „Ozon“ paskelbė, kad pradės pardavinėti akcijas JAV, siekdama finansuoti tolesnį augimą po to, kai per pirmąjį pusmetį jos pardavimai daugiau nei padvigubėjo. „Ozon“ gyvenamuosiuose mikrorajonuose įsteigė paštomatų tinklą, o jos partneriai gali pristatyti prekes tiesiai į namus.
Šiai dienai smulkiausias lenktynių dalyvis yra „Yandex NV“, kuris užima 2 proc. internetinės mažmeninės prekybos rinkos. „Yandex“ jau valdo Rusijos populiariausią paieškos sistemą ir didžiausią pavežėjimo paslaugų tarnybą. Šių metų pradžioje nesėkmingai pasibaigus bandymui kartu su „Sberbank PJSC“ sukurti internetinę prekyvietę, „Yandex“ pardavė milijardo dolerių vertės akcijų milijardieriui Romanui Abramovičiui ir kitiems partneriams, kad galėtų daugiau investuoti į elektroninę prekybą.