Dabar Kinija – labiau nei bet kada anksčiau – yra viso pasaulio automobilių gamintojų vilčių centre. Lengvųjų automobilių pardavimai didžiausioje Azijos ekonomikoje auga du mėnesius iš eilės, kol kitos pagrindinės rinkos ir toliau traukiasi: per rugpjūčio mėnesį Europa nusmuko 18 proc. Maža to, pasak analitikų, tarp jų „S&P Global Ratings“, Kinija turėtų būti pirmoji sugrįžusi į 2019 m. lygį, nors tai nutiks tik 2022 m. Visą šį laiką ji ir toliau išlaikys ryškų pranašumą Europos ir JAV atžvilgiu.

Kinija, didžiausia pasaulyje automobilių rinka nuo 2009 m., artimiausioje ateityje gali augti ir toliau dėl savo santykinai mažo skvarbumo ir besiplečiančios viduriniosios klasės. Vis dėlto vien buvimas Kinijoje automatiškai nereiškia sėkmės tokiems pasauliniams gigantams kaip „Volkswagen AG“, „Toyota Motor Corp.“ ar „Tesla Inc.“ – jiems tenka kovoti su valstybės remiamais čempionais, tokiais kaip „SAIC Motor Corp.“, „Zhejiang Geely Holding Group Co.“ ir „NIO Inc.“, vis agresyviau ginančiais savo namų velėną ir patyliukais planuojančiais plėtrą už jos ribų.

„Kinija ne tik atsigavo po „Covid-19“, bet pastaraisiais mėnesiais padidino kasmetinį augimą, – teigia Billas Russo, Šanchajaus konsultacinės firmos „Automobility Ltd.“ įkūrėjas ir generalinis direktorius. – Užsienio automobilių gamintojai yra labai priklausomi nuo Kinijos, nes be jos nebus pelningos plėtros.“

Automobilių parodų sugrįžimas

Demonstruodama atsigavimo greitį, Kinija nuo šeštadienio rengia pirmąją pasaulyje didelę automobilių parodą nuo protrūkio pradžios. Praktiškai visi pasauliniai prekių ženklai – nuo masinės rinkos gamintojų iki prabangių markių – per ateinančias 10 dienų varžysis dėl dėmesio su vietinėmis elektrinėmis transporto priemonėmis, tokiomis kaip „Xpeng Inc.“, kuri praėjusį mėnesį buvo listinguota Niujorke ir parodoje dalyvauja pirmą kartą.

2020 m. Pekino tarptautinė automobilių paroda vyksta milžiniškame Naujosios Kinijos tarptautiniame parodų centre – ten, kur protrūkio metu buvo apgyvendinami ir tikrinami atvykstantys į Kiniją žmonės. Atsižvelgiant į galiojančius apribojimus, tokius kaip karantino laikotarpis dalyviams iš užsienio, parodoje pamatysime nedaug pasaulinių įmonių vadovų. Tačiau Pekinui beveik 50 dienų iš eilės pranešus apie nulį naujų viruso atvejų, parodą buvo nuspręsta visgi surengti, tad kompleksas bus pilnas įspūdingų automobilių modelių, atspindinčių ateinančių metų automobilių gamintojų vizijas.

Automobilių paroda

„Vien tai, kad Kinija 2020 m. apskritai rengia automobilių parodą, liudija, jog padėtis čia yra stabili, o rinkos atsigavimas greičiausiai bus tvarus“, – teigia B. Russo.

Elektriniai pažadai

Kinijos svarbą dar labiau sustiprina dėmesys puoselėjant elektromobilių ekosistemą – technologinį perėjimą, į kurį automobilių gamintojai investavo milijardus dolerių. Vyriausybė siekia, kad iki 2025 m. naujos energijos transporto priemonės užimtų 15 proc. ar didesnę rinkos dalį, o dar po dešimtmečio sudarytų bent pusę visų pardavimų.

Taigi automobilių gamintojai kiša pinigus į Kiniją, kad pasirengtų seisminiams pokyčiams. „Teslos“ multimilijardinė gamykla Šanchajuje, pirmoji už JAV ribų, pradėjo veikti apytikriai 2020 m. pradžioje, o Elonas Muskas šią savaitę sakė, kad metinė produkcija per ateinančius metus pasieks 1 milijoną vienetų.

„Volkswagen“ gegužę pranešė, kad taps didžiausiu „Guoxuan High-Tech“ akcininku, įsigijęs 26 proc. kompanijos akcijų už maždaug 1 milijardą eurų (1,1 mlrd. dolerių). Toks žingsnis „Volkswagen“ padės užsitikrinti kritines akumuliatorių atsargas, kadangi bendrovė jau didina elektrinių transporto priemonių gamybą. Vokietijos gamintojas taip pat nusprendė įsigyti 50 proc. „Anhui Jianghuai Automobile Group Holdings Ltd.“ akcijų.

Birželį „Toyota“ paskelbė partnerystę su penkiomis kinų kompanijomis, įskaitant „Beijing Automobile Group Co.“ ir „China FAW Corp.“, siekdama vystyti kuro elementus komercinėms transporto priemonėms ir žengti giliau į Kiniją bei alternatyvių energijos šaltinių rinką.

Tačiau vietiniai taip lengvai nepasiduoda. Mažytis elektromobilis, kainuojantis mažiau nei už 5000 dolerių, praėjusį mėnesį padėjo „SAIC-GM-Wuling“ iškovoti perkamiausio elektromobilio gamintojo titulą – jį kompanija perėmė iš „Teslos“. Vietinio gamintojo „NIO Inc.“ akcijos šiemet išaugo, kai jis užsitikrino didesnį finansavimą ir padidino pardavimus. Kitas Kinijos elektromobilių gamintojas „Li Auto Inc.“ liepos pabaigoje surinko 1,1 milijardo dolerių finansavimą, o „XPeng“ praeitą mėnesį sėkmingai debiutavo biržoje.

Plėtimasis užsienin

Klestinti Kinijos rinka gali paskatinti vietines kompanijas po ilgų planavimo metų pagaliau plėstis į vakarus. „SAIC Motor“ MG padalinys šiais metais pradėjo pardavinėti Europoje elektrinius visureigius, o jų konkurentai, įskaitant milijardieriaus Li Shufu „Geely“, paskelbė planuojantys daryti tą patį. „Geely“ buvo aktyviausias Kinijos žaidėjas, investavęs į akcijas Europoje: 2018 m. jis įsigijo 10 proc. „Daimler AG“ akcijų, o 2010 m. nusipirko „Volvo Cars“.

„Žinoma, iš pradžių turi laimėti namuose“, – teigia B. Russo, kuris tikisi, kad Kinijos kompanijos investuos į tokias sritis kaip naujos kartos akumuliatoriai, kuro elementai, jutikliai ir autonominio vairavimo technologijos. „Užjūrio partnerių poreikis daugiausia susijęs su bendromis investicijomis į Kinijai reikalingas technologijas.“

Iššūkiai nesibaigia: Kinijos ekonomika vis dar sveiksta, o sparčiai besivystanti elektromobilių rinka gali paskatinti kai kuriuos pirkėjus atidėti pirkimo sprendimus, kol pasirodys daugiau modelių, o jų patikimumas bus patvirtintas. Tačiau Kinijos automobilių rinkos šansai suklestėti vis tiek yra geresni nei kitų regionų.

„Kinija liko vieninteliu saugiu uostu automobilių gamintojams, nes automobilių paklausa dar tik atsigauna po pandemijos, – teigia Šanchajuje įsikūrusios konsultacijų firmos „AutoForesight“ įkūrėjas Yale Zhangas. – Ji pademonstravo aiškų augimo potencialą ateinančiais metais.“