Praėjusią savaitę brango ir dyzelinas
Lietuviškų degalinių sąjungos vykdomasis direktorius Vidas Šukys pasakoja, kad šiuo metu į visus dyzelinus pilama iki 7 proc. biodegalų. Pagal naują standartą, kuris įsigaliojo nuo šių metų, – į benziną A95 pilama 10 proc. biodegalų.
„Biodegalai biržose kotiruojami atskirai. Biopriedai – labai brangūs, į dyzelį maišant iki 7 proc., esame skaičiavę, kad 2,5 cento padidėja dyzelio kaina vien dėl tokio procento įmaišymo. Jei šis produktas (biodegalai – Delfi) atskirai prabrangsta – biržose pasikeičia kaina, išlikus stabiliai benzino ar dyzelio kainai, automatiškai dėl priedo kainos gali pakilti šių produktų (benzino ir dyzelio – Delfi) kainos“, – sako V. Šukys.
Jo teigimu, penktadienį didmeninėje prekyboje dyzelinas pabrango 1,5 cento, o ketvirtadienį kaina kilo iki pusės cento. Anot pašnekovo, prie to prisidėjo pakilusi naftos kaina.
„Per dvi dienas 2 centais prabrango degalų gamyklinė kaina. Tačiau praėjusią savaitę žymiai kilo ir naftos kaina – iki 45 dolerių“, – pažymi Lietuviškų degalinių sąjungos vadovas, tačiau priduria, kad sunku atsakyti, ar kainų pokyčiui turėjo įtakos pabrangę biodegalai.
Spirito kainos pasiekė rekordines aukštumas
Bioetanolio gamybos įmonės „Kurana“ vadovas Jurgis Polujanskas pakomentavo priežastis, dėl kurių degalinėse pabrango biodegalai.
„Degalų kainą nustato pasaulinės biržinės kainos. Jei tai – naftos degalai, pavyzdžiui, E98 kainą nustato benzino biržinė kainodara, kuri keičiasi, priklausomai nuo paklausos ir pasiūlos. Lygiai taip pat nustatomos spirito kainos, kuris sudaro E85 kainodaros pagrindą.
Per pastaruosius tris mėnesius spirito kainodara pakilo į neregėtas rekordines aukštumas. Jei anksčiau kainuodavo 600 Eur už kubą, t. y. 1000 l, dabar kainuoja – apie 900 Eur“, – sako J. Polujanskas.
Anot jo, spirito pasiūla išliko daugmaž tokia pati, bet žymiai paaugo jo paklausa. Pašnekovas įvardija dvi priežastis: „Šiais metais reikia vykdyti direktyvos dėl atsinaujinančių išteklių įsipareigojimus. Kas anksčiau nepirkdavo spirito ir nemaišydavo į biodegalus, tai dabar suskubo pirkti. Pavyzdys – Lietuva, kuri nuo 2020 m. į kurą, vietoje 5 proc., turi maišyti 10 proc. Todėl auga biodegalų paklausa. Taip pat spirito kaina padidėjo dėl išaugusios dezinfekcinio skysčio paklausos.“
Kitų produktų kainoms įtakos neturi
Paklaustas, kaip biodegalų kainų šuolis gali atsiliepti kitų produktų kainoms, J. Polujanskas tikina, kad pokyčių nebus.
„Jei produkte būtų 85 proc. biodegalų, kažkiek pabrangtų, bet jų (degaluose – Delfi) yra apie 5-10 proc. Viskas paskęsta konkurencinėje kovoje. Skirtumas svyruoja, priklausomai nuo naftos, etanolio kainų. Šiandien etanolis – aukštesnis, ryto benzinas bus aukštesnis. Per metus viskas išsilygina“, – sako jis.
Anot pašnekovo, 98 benzine biodegalų išvis nėra, o A95 jų kiekis dėl direktyvos padidėjo iki 10 proc. „Šis padidėjimas, net ir esant didžiausioms spirito kainoms, svyruoja pusę cento ribose vienam litrui“, – pažymi jis.
„Kurana“ vadovas pabrėžia, kad tarp degalinių tinklų egzistuoja itin didelė konkurencija, tad biodegalų pabrangimo arba atpigimo vartotojas tiesiogiai gali ir nepasijausti.
„Tą pačią dieną tame pačiame tinkle, priklausomai nuo vietos, dėl konkurencijos kuro kainos svyruoja iki 20 centų. Pavyzdžiui, jei vienoje vietoje stovi viena „Nestes“ degalinė, ten kaina bus aukštesnė, o jei kitoje vietoje stovi „Neste“, o priešais – „Viada“, abiejų degalinių kainos tą pačią dieną dėl konkurencijos bus žemesnės. Pravažiavus Vilnių, kuro kainos gali svyruoti apie 20 centų“, – pavyzdį pateikia pašnekovas.
E85 rinkoje gali greitai nebelikti
J. Polujanskas atkreipia dėmesį, kad E85 degalai – nišinis produktas, mat rinkoje sudaro tik 0,5 proc. „Jei Lietuvoje, tarkim, yra apie 300 degalinių, tai E85 prekiauja 5 ar 7 degalinės. E85 paklausa nėra itin didelė, šiam kurui naudoti reikalingi specialūs automobiliai, kiek žinau, jis naudojamas sportiniams automobiliams“, – pažymi jis.
Maža to, pašnekovas užsimena, kad šio produkto rinkoje greitai išvis gali nebelikti, dar nėra pagrindo toliau nerimauti.
„Kiek girdėjau iš partnerių, kuriems parduodame šį produktą, jį išvis nori išimti iš gamybos, nes jis yra nepelningas, juo prekiaujama keliose degalinėse. Tie vairuotojai, kurie nerimauja, kad jis brangsta, gali nusiraminti, nes jo išvis greitai neliks“, – akcentuoja jis.
Žaliavų pabrangimas kelia abejonių
Naftos produktų ekspertas Albinas Aleksiejūnas svarsto, kad prie biodegalų kainų šuolio prisidėti galėjo atsiradę akcizai biodegalams arba pabrangusios žaliavos. Tačiau staigu spirito kainų šuolis jam kelia abejonių.
„Nebūna, kad žaliava tiek pabrangsta – nuo 600 Eur kaina padidėja 50 proc., rinkoje taip nevyksta. (…)
Nuo sausio 1 d. Lietuvoje maišoma į kurą 10 proc. biodegalų. Kokią įtaką tai kainai turi? Dėl dezinfekcinio skysčio, jau seniai pavasarį, kai jo paklausa buvo išaugusi dešimtimis kartų, biodegalų kainos turėjo itin pakilti. Kodėl tada kaina neaugo?“ – atkreipia dėmesį A. Aleksiejūnas ir priduria, kad prie kainų šuolio galėtų prisidėti akcizų lengvatų biodegalams panaikinimas, todėl patarė pasitikrinti šią informaciją.
Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) Akcizų departamento direktorius Žygintas Grekas pažymi, kad teisės aktai, reglamentuojantys biodegalų ir/ar benzino apmokestinimą akcizais, pastaruoju metu nesikeitė.