Jis argumentuoja, kad tokiu atveju grupinis visų įmonės klientų ieškinys įmanomas tik „popieriuje“.
„Su šiandieniniu bendruoju grupės ieškinio reguliavimu, apginti vartotojų teises daugiau (įmanoma – ELTA) popieriuje, o ne realybėje. Nes turime situaciją, kad norint grupės reiškinį pareikšti reikia gauti iš kiekvieno vartotojo sutikimą, parašą, kad jis dalyvauja toje byloje“, – trečiadienį Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos frakcijos posėdyje sakė R. Jokubauskas.
„Kas reiškia, kad 180 tūkst. vartotojų – 180 tūkst. parašų (visi „Perlas Energija“ klientai – ELTA). Vien organizacine prasme tai yra košmaras, neįgyvendinama“, – teigė jis.
R. Jokubauskas parlamentarams, kaip grupinio ieškinio pavyzdį pateikė šiuo metu Vartotojų aljanso nagrinėjamą ieškinį prieš automobilių nuomos paslaugas tiekiančią įmonę „Citybee“ dėl nutekintų jos klientų duomenų.
„Potencialių ieškovų 110 tūkst., o prie grupės ieškinio prisijungė 200. Tai pavyzdys, kiek bus apgintos vartotojų teisės“, – pabrėžė Vartotojų aljanso atstovas.
Siekiant išvengti panašios situacijos, jis siūlė leisti vartotojų asociacijoms teikti grupės ieškinius visų vartotojų vardu, negavus kiekvieno jų asmeninio leidimo.
„Arba bent jau kad būtų daliniai sprendiniai. Pavyzdžiui, Belgijoje teismas gali duoti leidimą vartotojų asociacijai atstovauti visus vartotojui. Ar kaip Prancūzijoje, Italijoje, kur vartotojai prisijungti prie ieškinio gali paskutiniame etape, kai nuspręsta, kad įmonė kalta“, – aiškino R. Jokubauskas.
Anot vartotojų atstovo, jei toks mechanizmas būtų įgyvendintas, tai sustiprintų tiek vartotojų apsaugą, tiek verslo požiūrį.
Tuo metu Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (VERT) pirmininkas Renatas Pocius posėdyje teigė, kad visi nuo „Perlas Energija“ veiksmų nukentėję gyventojai, nustačius, kad tiekėjo sąlygos yra neteisėtos, turėtų kreiptis būtent į rinkos reguliuotoją.
„Jei būtų nustatyta, kad sąlygos nesąžiningos ir tą pripažintų Vartotojų teisių apsaugos tarnyba, tokiu atveju, jei „Perlas Energija“ nesilaikys nustatytų sąlygų, tokius ginčus nagrinėja VERT. Vartotojas turėtų pirmiausia kreiptis į VERT, į priešteisminę instituciją.
Jis sutiko, kad reikia surasti būdą, kaip nukentėję vartotojai galėtų sklandžiai pateikti grupinį kreipimąsi, kadangi individualių atvejų nagrinėjimas užkrautų didelę administracinę naštą VERT, taip pat sukeltų papildomų nepatogumų pačiam vartotojui.
ELTA primena, kad nepriklausomas elektros tiekėjas „Perlas Energija“ rugpjūčio 5 d. paskelbė, kad nuo rugsėjo 5 d. visų elektros tiekimą fiksuota kaina pasirinkusių įmonės klientų sutartys bus pakeistos ir tiekimo kaina nustatoma pagal elektros kainą biržoje.
Tokį žingsnį neteisėtu pavadino Energetikos ministerija bei VERT, o Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) ketvirtadienį dalį jos sąlygų pripažino nesąžiningomis ir pasiūlė įmonei iki rugpjūčio 26 d. raštiškai įsipareigoti tų sutarties punktų netaikyti. Tai apima nuostatą, jog „Perlas Energija“ turi vienašalę teisę keisti sutarties sąlygas, o vartotojas gali arba su jomis sutikti, arba nutraukti sutartį.
Anot VVTAT, jei „Perlas Energija“ įsipareigos nekeisti klientų sutarčių, tarnyba nutrauks tolesnį sutarties nagrinėjimą, tačiau jei įmonė į nurodymą neatsižvelgs, turės sumokėti iki 100 tūkst. eurų baudą. Tiksli baudos suma siektų iki 3 proc. metinių pajamų praėjusiais finansiniais metais.
Antradienį įmonės vadovas Vilius Juraitis pažadėjo, kad apie tolesnius veiksmus visuomenę informuos ketvirtadienį.
Šį tiekėją pasirinkę apie 180 tūkst. buitinių vartotojų, o liepos pradžioje, pasibaigus antrajam elektros rinkos liberalizavimo etapui, „Perlas Energija“ buvo antras daugiausiai sutarčių su klientais sudaręs tiekėjas – jį pasirinko apie 15 proc. 1–5 tūkst. kWh elektros energijos kasmet suvartojančių gyventojų (67 proc. rinkosi „Ignitis“, apie 8 proc. – „Elektrum Lietuva“ ir „Enefit“).