„Situacija parodė, kad liberalizuojant elektros rinką būtent vartotojai nėra tinkamai apsaugoti, dabar svarbu priimti tinkamus sprendimus ir taisyti klaidas“, – televizijos laidoje „Delfi tema“ trečiadienį kalbėjo Vartotojų aljanso tarybos narė Evelina Gruzdienė.
Ji priminė, kad liberalizacijos tikslas buvo suteikti geresnes paslaugas ir sudaryti palankesnes sąlygas vartotojams, o rezultatas toks, kad dalis jų pasijuto apgauti.
Dėl nepriklausomo tiekėjo „Perlas Energija“ sprendimo keisti sutarties sąlygas ir pervesti vartotojus į su birža susietus planus E. Gruzdienė sako, kad buvo suduotas smūgis vartotojų pasitikėjimui.
„Buvo pakirstas vartotojų pasitikėjimas liberalizavimo procesu ir sukėlė klausimų tiek dėl energijos tiekėjų patikimumo, tiek dėl to, ar valstybė pakankamai sudėjo saugiklių, kad užtikrintų sklandų procesą. O vartotojų pasitikėjimą susigrąžinti tikrai sunku“, – sakė E. Gruzdienė.
Lietuvos nacionalinės vartotojų federacijos prezidentė ir Nacionalinės vartotojų konfederacijos viceprezidentė Alvita Armanavičienė įsitikinusi, kad sąlygos liberalizavimo procese yra diskriminacinės.
„Ši situacija labai suaktyvino mūsų piliečius. Jie pradėjo savo kišene labai jausti vykdomos politikos poveikį (...) Reikėtų vartotojus paleisti: tie, kurie nepasirinko, gali ir toliau likti visuomeniniame tiekime, turi būti nuimtos tos 25 proc. „baudos“, – teigia ji, turėdama omenyje garantinį tiekimą.
A. Armanavičienė mano, kad jeigu jau norima atidėti trečiąjį liberalizavimo etapą ir padaryti palengvinimų dėl garantinio tiekimo, tuomet dalis vartotojų atsidurs „išskirtinėje ir geroje pozicijoje“.
„Iš tikrųjų, galėjo visi vartotojai – jeigu būtų niekas nepasirinkę, būtume, kaip sakoma, „prie senos geros tvarkos“ likę. Tai dabar išeina taip, kad nukenčia pirmo ir antro etapų vartotojai.
Ir turėtų valdžia, pripažindama, kad ji labai nesąžiningai ir klaidinančiai prieš vartotojus veikia, turėtų leisti vartotojams, net ir pasirinkusiems, pirmo bei antro etapo leisti pasirinkti grįžti į visuomeninį tiekimą arba kažkur pas kitą tiekėją. Tada atsiras tikroji konkurencija“, – sako ji.
Energetikos ministerija savo ruožtu skaičiuoja, kad pirmojo etapo vartotojai už suvartojamą elektrą moka vidutiniškai po 17 centų už kWh. Antrojo etapo vartotojai – po 25 centus be valstybės subsidijos (kai kompensuojama iki 9 centų, bet ne žemiau 24 centų ribos). Visuomeninio tiekimo elektros kaina be valstybės subsidijos šiuo metu yra 33 centai, o su ja – 24 centai.
E. Gruzdienė, kalbėdama apie platesnį vartotojų teisių kontekstą, sakė, kad Lietuvoje reikia vartotojų organizacijų stiprinimo, nes ne visada yra pajėgumų atliepti visa problemas. Savo ruožtu, bėgant laikui atsiranda vis naujų temų: aplinkosauga, vartotojų teisės skaitmeninėje erdvėje.
„Sakykime, karantino situacija atnešė daug iššūkių vartotojų teisėms, kuriuos tiek valstybės institucijoms, tiek vartotojų organizacijoms reikėjo skubiai spręsti, – kai buvo atšaukiami renginiai, kelionės, daug verslų persikėlė į skaitmeninę erdvę. Stebėjome situaciją Lietuvoje, buvo toks šūkis neįvardytas „keliamės į skaitmeninę erdvę, o apie vartotojų teises galvosime vėliau“. Tai tiesiog prie viso to reikia taikytis“, – sakė E. Gruzdienė.
Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) sako, kad gyventojai į ją dėl elektros energijos paslaugų nesikreipia dažnai. Pernai tokių kreipimųsi (įskaitant ir pasiteiravimus telefonu ar el. paštu) buvo apie 500, o tai sudaro 1-2 proc nuo visų kreipimųsi į VVTAT 2021 metais.
Vartotojai kreipiasi dėl elektros energijos prisijungimo paslaugų sąlygų ir apskaičiuoto įkainio, dėl elektros energijos apskaitos, priskaičiuotos mokėjimo sumos, sutarties su pasirinktu nepriklausomu elektros energijos tiekėju sudarymo ar pradėto taikyti garantinio elektros energijos tiekimo.
Dabar padaugėjo besikreipiančių vartotojų dėl „Perlas Energija“ pranešimo apie keičiamą kainą (pastarąją savaitę raštu gauti 8 vartotojų prašymai). Tiesa, ginčus tarp vartotojų ir energijos tiekėjų ne teismo tvarka nagrinėja Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT), todėl gauti vartotojų prašymai persiunčiami minėtai tarybai.
VERT ir VVTAT interneto svetainėse paskelbė informaciją „Perlas energija“ vartotojams.
Konkrečiu „Perlas energija“ atveju, VVTAT yra pradėjusi tyrimą dėl sutarties sąlygų, susijusių su teise vienašališkai keisti sutartį, vertinimo. Šiuo metu tarnyba yra nustačiusi, kad atitinkamos sąlygos yra nesąžiningos vartotojų atžvilgiu.
Ketvirtadienį „Perlas Energija“ pranešė, kad stabdo veiklą ir paragino savo klientus iki rugpjūčio 28 dienos pasirinkti kitą tiekėją, bei pažadėjo kompensuoti pasirinkimo kainos skirtumą.
VERT ir Energetikos ministerija tą pačią dieną sukritikavo tokį sprendimą. Ministerija paskelbė, kad trečiojo liberalizacijos etapo šios bendrovės klientai gali sudaryti sutartį su kitu elektros energijos tiekėju arba grįžti į visuomeninį tiekimą iki liberalizacijos termino, kurį planuojama pratęsti, pabaigos.
O pirmojo ir antrojo etapo „Perlas Energija“ vartotojai iki rugpjūčio 28 dienos gali pasirinkti kitą tiekėją. To nepadarius, šiems klientams laikinai, iki spalio 1 dienos, elektros tiekimą užtikrins garantinis tiekimas, kuris bus tiekiamas kaina, artima visuomeninio tiekimo kainai. Skirtumą tarp garantinio ir visuomeninio tiekimo kainos šiems vartotojams Vyriausybės sprendimu kompensuos valstybė.
Nuo spalio 1 dienos, priėmus įstatymų pataisas, visi pirmojo ir antrojo etapo „Perlas energija“ klientai iki Naujų metų gaus visuomeninį elektros tiekimą. Per tą laiką jie galės pasirinkti kitą tiekėją, teigia ministerija.
Laida „Delfi tema“ filmuota dieną prieš „Perlas Energija“ pranešimą apie veiklos stabdymą bei prieš paskesnius VERT ir Energetikos ministerijos skelbiamus sprendimus. Prašome visus laidoje pateiktus patarimus vartotojams įvertinti jau pasikeitusiame kontekste.