Skelbiama, kad sostinė planuoja įsigyti 16 vandeniliu varomų autobusų, kurie pakeis dyzelinu varomus autobusus. Taip bus mažinama miesto priklausomybė nuo iškastinio kuro, mieste mažės šiltnamio efektą sukeliančių dujų ir kietųjų dalelių išmetimas. Vandenilio gamybos procese susidaranti atliekinė šiluma bus tiekiama į Vilniaus miesto centralizuoto šildymo sistemą.
„(...) Be to, iki 2030 m. esame įsipareigoję paversti Vilnių klimatui neutraliu miestu. Pradėję gaminti ateities kurą – žaliąjį vandenilį, ir vystydami kitus atsinaujinančios energetikos projektus, galėsime mažinti iškastinio kuro kiekį“, – teigia Vilniaus miesto meras Valdas Benkunskas.
Pažymėtina, kad žaliasis vandenilis – viena iš perspektyviausių kuro rūšių, ieškant klimato kaitos problemos sprendimų transporto sektoriuje. Žaliasis vandenilis yra išgaunamas iš vandens elektrolizės būdu, naudojant elektrą, gaunamą iš atsinaujinančių energijos šaltinių, Vilniaus atveju – iš AB Vilniaus šilumos tinklų valdomos biokuro kogeneracinės jėgainės.
Savivaldybė nurodo, kad per metus planuojama pagaminti 1 140 000 m3 žaliojo vandenilio, kurį naudos 16 vandeniliu varomų viešųjų autobusų. Jie pakeis dyzelinu varomus autobusus, todėl per metus galėtų būti sutaupoma apie 1 414 tonų CO2 ekvivalento – tiek susidaro nuvažiavus autobusui apie 1,7 mln. kilometrų.
Planuojama, kad Vilniaus šilumos tinklų teritorijoje įrengto 3 MW galingumo elektrolizerio užtektų pagaminti vandenilio dujų 40 autobusų (įvertinus jų vidutinių maršrutų ilgį).
Projekte numatyta įrengti ir vandenilio saugyklą. Justiniškėse bus įrengta viešosios prieigos vandenilio stotelė su vandenilio užsipylimo taškais.
Vilniuje žaliąjį vandenilį planuojama gaminti nuo 2026 metų.
Bendra projekto vertė – 8,056 mln. Eur. Energetikos ministerija finansuos 70 proc. projekto įgyvendinimo lėšų (5,6 mln. Eur), likusi dalis – 2,4 mln. Eur bus finansuojama iš Savivaldybės biudžeto lėšų.