Į DELFI kreipėsi skaitytojas Tomas. Jis pasakoja, kad jau nebe pirmą kartą susiduria su situacija, kuomet renginys atšaukiamas, o pinigų už parduotus bilietus nėra kam grąžinti. Paskutiniuoju atveju situaciją dar labiau apsunkino tai, kad renginį organizavo ne lietuviška įmonė, tad ir vartotojų teisės negalėjo niekuo padėti.
„Labai keista situacija su fiktyvių renginių „organizatoriais“ bei su bilietų platintojų atsakomybės nusikratymu. Jie viską verčia ant organizatorių, o su organizatoriais neįmanoma susisiekti. Jau antrą kartą susiduriu su koncertų organizavimo afera.
Prieš porą metų nusipirkau bilietus į 2016 lapkričio 23 d. turėjusį vykti Philippe Jaroussky koncertą Vilniaus kongresų rūmuose. Praėjau visą teisinį kelią iki teismo bei antstolių, bet VšĮ „Sostinės renginiai“ bankrutavo ir 110 eurų man niekas negrąžino.
Dabar analogiška situacija su estų organizacija „Euroshow Group OÜ“, kurie pasiskelbė organizuojantys „Béjart Ballet Maurice Bejart Ballet Lausanne“, kuris turėjo įvykti Kaune balandžio 22 dieną. Taip pat nusipirkau 2 bilietus po 70 eurų. Viso 140 eurų!
Pinigų niekas nenori grąžinti, atrašo jau antrą formalų laišką. Vartotojų teisės tik gūžčioja pečiais ir sako, kad situacija žinoma, ne vienas toks įvykis yra buvęs, bandykite kreiptis į ES vartotojų teises. Tačiau niekas nesiima pažaboti tokių „organizatorių“. Bent jau, kad turėtų civilinius draudimus“, – rašė skaitytojas.
Jis taip pat pridėjo susirašinėjimą su „Nacionaliniu bilietų platintoju“, t. y. bilietai.lt. Gauti du laiškai: pirmajame informuojama, kad renginys nukeltas, o antrajame, kad bilietų platintojas sprendžia susidariusią situaciją su organizatoriumi. Daugiau informacijos turėjo būti pranešta gegužės 10 d. Tačiau ir iš puslapyje skelbiamos informacijos matyti, kad žinių kol kas nėra.
„Pranešame, kad renginys Bežaro baletas / Béjart Ballet MAURICE BEJART BALLET LAUSANNE, turėjęs įvykti balandžio 22 d. dėl techninių kliučių yra perkeliamas. Apie bilietų grąžinimo tvarką ir naują renginio datą informuosime balandžio 25 d.”, – rašoma pirmoje žinutėje.
Po kiek laiko pasirodo antroji žinutė, laikas vėl nukeliamas: „Gegužės 10 d. renginio organizatorius „Euroshow Group OU“ paskelbs naują renginio datą arba suteiks informaciją dėl bilietų gražinimo.Atsiprašome už laikinus nepatogumus, sprendžiame susidariusią situaciją su organizatoriumi“.
Tomas susisiekė ir su pačiais organizatoriais, tačiau šie jį vėlgi nukreipė į bilietų platintoją.
DELFI kreipėsi komentaro į bilietai.lt, tačiau per keturias dienas nesulauktas joks atsakymas.
Vartotojų teisės rekomenduoja kreiptis raštiškai
Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) pirmiausia pataria, siekiant išvengti panašių situacijų, prieš įsigyjant bilietus į renginius, atkreipti dėmesį į informaciją apie renginio organizatorių, pasitikrinti, ar renginio organizatorius yra įsisteigęs neseniai, ar viešojoje erdvėje apie jį pateikiami neigiami atsiliepimai.
„Pažymime, kad vadovaujantis Civilinio kodekso nuostatomis, sutarties neįvykdymu laikomos bet kokios iš sutarties atsiradusios prievolės neįvykdymas, įskaitant netinkamą įvykdymą ir įvykdymo termino praleidimą.
Vartotojui negavus visų ar dalies paslaugų, už kurias iš anksto sumokėta (pavyzdžiui, neįvykus renginiui), tai laikoma sutarties neįvykdymu ir prieštarauja teisės principui „sutarčių reikia laikytis“. Taip pat pažymėtina, kad sutartinė civilinė atsakomybė yra turtinė prievolė, kuri atsiranda dėl to, kad neįvykdoma ar netinkamai įvykdoma sutartis, kurios viena šalis turi teisę reikalauti nuostolių atlyginimo, o kita šalis privalo atlyginti dėl sutarties neįvykdymo ar netinkamo įvykdymo padarytus nuostolius, pavyzdžiui, grąžinti už neįvykusį renginį sumokėtus pinigus.
Neįvykus numatytam renginiui, vartotojas pirmiausia turėtų kreiptis į renginio organizatorių raštu bei nurodyti savo reikalavimą. Vartotojui būtina išsaugoti pinigų sumokėjimą už bilietus patvirtinantį dokumentą (pirkimo kvitą, mokėjimo kortelės sąskaitos išrašą ir pan.) bei bilietus į renginį. Jei per 14 kalendorinių dienų nuo raštiško kreipimosi į renginio organizatorių vartotojui nėra pateikiamas atsakymas, arba renginio organizatoriaus atsakymas vartotojo netenkina, vartotojas turi teisę kreiptis į Tarnybą dėl ginčo nagrinėjimo Vartotojų teisių apsaugos įstatyme įtvirtinta vartotojų ir pardavėjų, paslaugų teikėjų ginčų sprendimo ne teisme tvarka. Kreipiantis į Tarnybą kartu su prašymu turėtų būti pateikiamos prašyme išdėstytas aplinkybes patvirtinančių dokumentų kopijos (pinigų sumokėjimą už bilietus patvirtinančio dokumento kopija, bilietų kopijos, kreipimosi į organizatorių kopija ir kitų turimų dokumentų kopijos).
Tuo atveju, jei renginio organizatorius registruotas kitoje ES valstybėje narėje, Norvegijoje ar Islandijoje, vartotojo prašymą nagrinėtų Tarnybos padalinys – Europos vartotojų centras“, – DELFI komentuoja tarnyba.
Tvirtinama, kad Europos vartotojų centras per 2018 m. išnagrinėjo 56 vartotojų skundus dėl laisvalaikio ir kultūros paslaugų, iš kurių 72 proc. išsisprendė vartotojų naudai.
VVTAT taip pat rekomenduoja sekti bilietų platintojo viešai skelbiamą informaciją, kadangi pinigų grąžinimas už neįvykusį renginį gali būti vykdomas ir per bilietų platintoją.
Jeigu renginį organizuojanti įmonė bankrutuoja, tuomet iškėlus teisme bankroto bylą, vartotojai turi teisę pateikti pareiškimą dėl kreditinių reikalavimų patvirtinimo bankrutuojančios bendrovės administratoriui (teikiant pareiškimą bankroto administratoriui kartu su juo reikėtų pateikti pirkimo dokumento ir bilietų kopijas).
VVTAT praneša, kad gavo 1 vartotojo prašymą dėl neįvykusio renginio „Loboda Superstar Tour“, kurio organizatoriumi taip pat yra estų bendrovė „Euroshow Group OÜ“. Dėl Bežaro baleto renginio kol kas vartotojų kreipimųsi dar nesulaukta.
„Informuojame, kad 2018 m. Tarnyba išnagrinėjo 128 vartotojų prašymus kultūros ir pramogų srityje, o per 2019 m. pirmąjį ketvirtį – 23 vartotojų prašymus, kurių dauguma yra dėl neįvykusių renginių bei vartotojams negrąžinamų už bilietus sumokėtų pinigų.
Didžioji vartotojų prašymų dalis yra patenkinama arba išsprendžiama taikiai, ginčo šalims radus abiem pusėms priimtiną sprendimą. Pažymėtina, kad Tarnybos sprendimas yra privalomas vykdyti ginčo šalims, jeigu nė viena ginčo šalis per 30 dienų nuo sprendimo priėmimo nepareiškia ieškinio bendrosios kompetencijos teisme, prašydama nagrinėti ginčą iš esmės. Jeigu šis sprendimas neįvykdomas, jis gali būti vykdomas priverstinai Civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka, t. y. vartotojas su Tarnybos nutarimu gali kreiptis į antstolį ir išieškoti reikalaujamą sumą“, – apie pinigų susigrąžinimo tvarką informuoja VVTAT.