Finansiškai nenaudinga
Jau kito mėnesio pabaigoje vyksiančiame aukcione Panevėžio savivaldybė tikisi parduoti centrinėje miesto dalyje, prekybos centro, banko ir statomos autobusų stoties pašonėje esančią automobilių stovėjimo aikštelę.
Kone 40-ies arų aikštelės pradinė kaina siekia 699 145 eurus. Aukcione galės dalyvauti įnešusieji 60 tūkst. eurų garantinį įnašą.
Parduoti Savivaldybės valdomą valstybinėje žemėje įrengtą daugiau nei šimto vietų aikštelę nutarta liepos pradžioje.
Nors tokiam žingsniui miesto Tarybos opozicija nepritarė, visgi politikų balsų pakako, kad ji atsidurtų aukcione.
Tąsyk svarstyta, kad toks turtas vertas ne mažiau nei 650 tūkstančių eurų. Atlikę skaičiavimus vertintojai prekę įkainojo kone 50 tūkst. Eur didesne suma.
Savivaldybės administracijos direktoriaus Tomo Juknos teigimu, automobilių stovėjimo aikštelė miestui neduoda jokios finansinės naudos.
Į klausimą, kodėl Savivaldybė neapmokestino stovėjimo joje, T. Jukna paaiškino, kad toks žingsnis būtų tolygus verslo žlugdymui.
Pasak jo, įprasta, kad prie didžiųjų prekybos centrų esančios aikštelės automobiliams neapmokestinamos porą valandų. Tad vaikščioti kontrolieriams ir skaičiuoti neapmokestintą bei apmokestintą kiekvieno automobilio stovėjimo laiką būtų pareikalavę pernelyg didelių sąnaudų.
Vietos automobiliams liktų
T. Jukna ramina, kad atsiradus pirkėjui, vairuotojai nebūtų išvaryti iš miesto centro.
„Aukciono sąlygose tai nenurodyta, tačiau teritorijų planavimo dokumentuose numatyta, kad turi likti vieta statyti automobiliams“, – pabrėžė T. Jukna.
Administracijos vadovas atkreipė dėmesį, kad tokį sprendimą siūlo prieš septynerius metus architektų suformuota centrinės miesto dalies vizija. Joje – išpuoselėta Laisvės aikštė, nauja autobusų stotis, už jos – žalioji zona.
Šios vizijos kūrėjai tuomet pasiūlė vietoje dabartinės automobilių stovėjimo aikštelės rengti keliaaukštę aikštelę su komercinėmis patalpomis.
„Tikėtina, jei ne politinės intrigos, modernią automobilių stovėjimo aikštelę miestas galbūt jau būtų ir turėjęs“, – neatmeta Savivaldybės administracijos vadovas.
Pinigais teks dalintis
Žinia apie automobilių stovėjimo aikštelės pardavimą paviešinta tik šią savaitę.
Pasak T. Juknos, vos pasklidus tokiai naujienai, sulaukta potencialių pirkėjų susidomėjimo.
Savivaldybei tai teikia vilčių, kad išskirtinę prekę galbūt pavyks parduoti brangiau nei pradinė kaina.
Visgi ne visi gautieji pinigai nuguls į miesto iždą.
„Tačiau gauta suma Savivaldybė privalės dalintis su valstybe. Kadangi automobilių stovėjimo aikštelė stovi valstybinėje žemėje, pusė gautųjų pinigų atiteks valstybei“, – paaiškino T. Jukna.
Centras keičiasi
Anksčiau kalbėta, kad pardavus J. Basanavičiaus gatvės pradžioje esančią automobilių stovėjimo aikštelę, pinigai bus skirti kylančios naujosios miesto autobusų stoties statyboms.
Pasak T. Juknos, lėšų reikia ir kitiems miesto poreikiams, tarp jų – stoties prieigoms sutvarkyti.
„Į naują autobusų stotį, kurią pastatyti miestui kainuoja septynis milijonus eurų, planuojama įsikelti pavasario pabaigoje, vėliausiai – vasarą. O tada bus imtasi tvarkyti senosios autobusų stoties pastatą“, – teigė administracijos direktorius.
Po naujai statoma autobusų stotimi turėtų atsirasti požeminė aikštelė su 88 nemokamomis stovėjimo vietomis.
Tarp naujosios autobusų stoties ir dabartinės pastato, vietoje dabartinio perono numatyta įrengti žaliąją zoną – savitą parką su pėsčiųjų takais, suoliukais, kitokia mažąja architektūra.
Nuo senosios autobusų stoties kylant Laisvės aikštės link turėtų išdygti ir naujas daugiabutis, kurio techninis projektas rengiamas.
Į pirmąjį jo aukštą planuojama perkelti Savivaldybės Socialinių reikalų skyrių, o viršutiniuose aukštuose įrengti būstus, skirtus apgyvendinti į Panevėžį dirbti atvykstantiems itin reikalingiems specialistams.
Lygiuosimės į Europos didmiesčius
Pasak T. Juknos, Panevėžio vizijoje numatytas vadinamasis perimetrinis miesto centrinės dalies užstatymas. Būtent taip užstatyti didieji Europos, o ir kitų pasaulio šalių miestai. Perimetrinis užstatymas reiškia, kad tarp pastatų nėra tarpų, taupant erdvę sujungiamos jų sienos. Toks užstatymas vyrauja ir centrinėje mieste Laisvės aikštėje.
Jei įsigijusieji aukcione numatytą parduoti automobilių stovėjimo aikštelę sumanys užstatyti pastatais, po jais įrengę požeminę aikštelę, iš jų taip pat bus reikalaujama perimetrinio užstatymo. Kitas galimas automobilių stovėjimo aikštelės pertvarkymas į kombinuoto modelio.
Tuomet išliktų antžeminė aikštelė, galbūt ji būtų perprojektuota į daugiaaukštę, taip pat būtų statomi komercinės paskirties pastatai.
Mainai nepavyko
Panevėžio savivaldybė prieš keletą metų jau turėjo planų, kaip mainais už šią automobilių aikštelę gauti miestui naują autobusų stotį.
Savivaldybė, jos įmonė Panevėžio autobusų parkas bei privati bendrovė „Baltisches haus“ rengėsi pasirašyti sutartį, pagal kurią investuotojas, tai yra „Baltisches haus“, savo lėšomis suprojektuotų ir pastatytų naują autobusų stotį su peronu Savanorių a. skvero vietoje. Mainais verslininkams būtų buvusi perduota naudoti šalia „Iki“ prekybos centro esanti 0,4 ha automobilių stovėjimo aikštelė.
Vis dėlto toks planas žlugo, kai Panevėžiu susirūpino Vilniaus konservatoriai. Tuometė Seimo Audito komiteto pirmininkė, konservatorė Ingrida Šimonytė kreipėsi į prokurorus. Tokio kreipimosi sulaukusi Panevėžio apygardos prokuratūra nurodė iš sutarties išbraukti kai kurias sąlygas. Po tokio teisėsaugos įsikišimo Savivaldybei teko naujos autobusų stoties statyboms lėšų ieškoti iš miesto biudžeto.