„Šulinys bus demontuotas ir dėl jo jau nuleidome rankas, dabar akcentas – svarbu išsaugoti namą. Mums paaiškinta, kad mes jokių teisinių galimybių bylinėtis su valstybe neturime“, – sako pašnekovė.

Baiminasi, kad įlėks automobilis

Virginija (vardas pakeistas, redakcijai žinomas) sako, kad kelio VievisAukštadvaris atkarpos rekonstrukcija buvo laukiama, tačiau šie darbai jos tėvams dabar virto galvos skausmu: kelias jau ir taip apjuosęs namą, tad žmonės tikėjosi, kad bus patiesintas ir atitrauktas nuo statinio.

„Namas statytas apie 1926 metus, kelias nutiestas apie 1960 metus, gal net vėliau. Kažkaip buvo logiška tikėtis, kad tas kelio vingis bus palygintas. Bet: jį ruošiasi tiesti prie pat namo pamato. Dabar nuo jo yra keli metrai atstumas, kitoje pusėje – plynas laukas.

Kažkada buvusi tėvų žemė 2014 metais darant geodezinius matavimus tapo valstybine, nes buvo suformuota kelio apsaugos zona ir garbaus amžiaus žmogui pakišta pasirašyti (kaip paaiškino matininkas, neįmanoma buvo kitaip)“, – sako Virginija.

Ji toliau patikslina, kad 2014 metais tėvams darant geodezinius matavimus, „tyliai ramiai uždėta apsaugos juosta nuo namo, kuri eina iki pat namo pamato ir ten pasidarė valstybinė žemė, nes keliui reikėjo apsaugos zonos“.

Skaitytojos rugpjūčio 12 dienos nuotraukos (paskutinioji – iš ankstesnio laikotarpio, iki rekonstrukcijos):

„Dabar jau šulinys tapo nereikšmingas, kadangi jis atsidūrė nebe tėvų žemėje ir dokumentuose jo nebėra – tai, kaip sakoma, nėra ir problemos. (…) Dabar suprantame, kad reali grėsmė iškilus ir namui – jei ir nenulėks žemyn į kasamą griovį, tai anksčiau ar vėliau tikrai įlėks mašina. Net neįsivaizduoju kaip elgtis“, – būgštauja pašnekovė.

Via Lietuva“: būgštavimai nepagrįsti, bus atitvarai

Tačiau valstybinių kelių valdytoja akcinė bendrovė „Via Lietuva“ (ankstesnis pavadinimas Lietuvos automobilių kelių direkcija) turi kitokį požiūrį į situaciją. Ji teigė „Delfi“, kad projekto „Valstybinės reikšmės krašto kelio Nr. 221 Vievis–Aukštadvaris ruožo nuo 3,388 km iki 10,6 km kapitalinis remontas“ rengimo metu buvo atliktas eismo saugumo auditas.

Vadovaujantis jo išvadomis parengti kelio kapitalinio remonto sprendiniai. Visuomenė galėjo dėl jų pareikšti pastabas bei rekomendacijas. Šiam projektui taip pat buvo atlikta ekspertizė ir gauta teigiama išvada.

„Visame kelio vingyje bus įrengiami apsauginiai atitvarai (iki remonto darbų atitvarai buvo įrengti tik ties pačiu namu), o kelio vingyje leistinas maksimalus automobilių greitis ribojamas iki 50 km/h.

Kelias projektuojamas kelio sklypo ribose ir nepatenka į privatų sklypą (taip pat – ir jokie projekto sprendiniai), todėl būgštavimai dėl viso namo likimo, esą jo gali nelikti, yra niekuo nepagrįsti“, – liepą komentavo „Via Lietuva“.

Į vakarus nuo Vilniaus esantis kelias Vievis-Aukštadvaris:

Kelias Vievis-Aukštadvaris žemėlapyje

Pasak bendrovės, projektas buvo rengiamas esamo kelio žemės sklypo ribose, remonto darbų metu kelio kalniukai nebus išlyginami, nebus tiesinami ir kelio posūkiai, tačiau vykdant kelio platinimo darbus jų kampas nežymiai sumažės, todėl kelias, atitinkamai, bus tiesesnis.

„Kaip buvo minėta anksčiau, projekto rengimo metu buvo atliktas eismo saugumo auditas, kurio metu vertintos visos galimos rizikos eismo saugumui, o patys projekto sprendiniai, kurie bus po remonto darbų atlikimo, užtikrins tik dar didesnį gyventojų ir namo saugumą.

Krašto kelių apsaugos zona – žemės juosta po 50 metrų į abi puses nuo kelio briaunų. Namas į ją įeina, bet ribojimai kelių apsaugos zonoje taikomi tik naujų statinių statybai“, – aiškina „Via Lietuva“.

Anot jos, šiuo keliu per parą vidutiniškai pravažiuoja 421 transporto priemonė.

Moteris: teisininkams samdyti reikia pinigų

Virginija sako, kad šioje istorijoje lyg ir yra palankių jos tėvams pokyčių. Pavyzdžiui, šalia namo bus ne griovys, o pralaida – vamzdis po žeme.

„Buvo suprojektuotas kelio griovys. Tai mes vietoj to griovio gauname pralaidą. Tai viskas, ką šiuo metu sugebėjome išsireikalauti. (…) Laukiame savivaldybės sprendimo dėl gręžinio, prižadėjo dalinai kompensuoti gręžinio statybas, nes realiai vidurvasarį tėvai lieka be vandens, jie turi kitą šulinį, kuris išdžiūsta“, – sako moteris.

Pasiteiravus, ką toliau planuoja daryti, jis sako, kad savo poziciją ginti teisiniu keliu riekia pinigų.

Namas prie kelio Vievis-Aukštadvaris

„Kad pasisamdytum teisininką, reikia turėti finansų, ar ne? O su valstybe pasigalynėti, tai klausimas, ar tas namas bus svertas. Mums pasiūlė, kad gali tą namą atpirkti. Sakau: kiek jūs duosite už 1926 metų statybos namą? Mums šuns būdą išeis pasistatyti? Neadekvatu“, – teigia Virginija.

Ji vis tiek turi viltį, kad kelias vis dėlto bus šiek tiek patrauktas.

„Dėkinga visiems žurnalistams, kurie nors kažkiek pasidomėjo mūsų istorija. Ir savivaldybė susirūpino, ir vietoj to griovio pralaidą gausime“, – sako moteris, dabartinę situaciją tebevadinanti „tragedijų tragedija“.

„Via Lietuva“ šių metų sausį skelbė, kad atliekant kelio Vievis–Aukštadvaris kapitalinio remonto darbus suplanuota sutvarkyti, rekonstruoti ar naujai įrengti kelio nuovažas, sutvarkyti sankryžas, įrengti autobusų sustojimo aikšteles su peronais ir kitus darbus.

Suplanuotas atnaujinti ruožas prasideda nuo 3,3 km ir tęsiasi iki 10,6 km. Pasak bendrovės, ši valstybinės reikšmės kelio atkarpa yra itin prastos būklės.