Tokios sumos įvardijamos ketvirtadienį užregistruoto įstatymo projekto aiškinamajame rašte.
Ten pat prognozuojama, kad pirmą kartą registruojant transporto priemones Lietuvoje per mėnesį vidutiniškai bus sumokama apie 2,5 mln. eurų į valstybės biudžetą, o mokant už naudojimąsi apie 143 mln. eurų kasmet.
„Priėmus projektus, planuojamos įplaukos į valstybės biudžetą sudarytų apie 130–170 mln. eurų kasmet“, – rašoma dokumente.
Projektui įgyvendinti reikėtų 140 tūkst. eurų, o mokesčio administravimui kasmet po 80 tūkst. eurų.
Aiškinama, kad pagrindiniai projekto tikslai yra formuoti visuomenės įpročius renkantis transporto priemones, atkreipti dėmesį į jų sukeliamą poveikį aplinkai bei klimato kaitai, skatinti rinktis mažiau taršias transporto priemones, didinti išteklių ir energijos vartojimo efektyvumą, taip mažinant poveikį aplinkai, žmonių sveikatai, klimato kaitai.
Dabartinis motorinių transporto priemonių registracijos mokestis Lietuvoje įsigaliojo 2020 metų liepos 1 dieną. Šiuo metu jį mokėti reikia už kiekvieną aplinką teršiantį Lietuvoje įregistruojamą arba perregistruojamą automobilį. Mokesčio dydis svyruoja nuo 13,5 iki 540 eurų, priklausomai nuo automobilio rūšies ir nuo anglies dioksido emisijos.
Kaip apskaičiuojama
Įstatymo projekte dėstoma, kad naujasis registracijos mokestis būtų apskaičiuojamas Kelių transporto priemonių registre registruojamos motorinės transporto priemonės išmetamą CO2 kiekį padauginus iš taršos mokesčio tarifo ir taršos mokesčio koeficiento, nustatytų įstatymo priede, ir indeksavimo koeficiento.
Pavyzdžiui, 2007 metų „VW Golf“ su dyzeliniu varikliu, išmetančiam 140 gramų per kilometrą būtų taikomas 1,1 tarifas ir 2,3 koeficientas (140*1,1*2,3 = 354,2 euro). Toks būtų automobilio registracijos mokestis.
Tuo metu naudojimo mokestis apskaičiuojamas Kelių transporto priemonių registre registruotos motorinės transporto priemonės išmetamą CO2 kiekį padauginus iš taršos mokesčio tarifo ir taršos mokesčio koeficiento, nustatytų įstatymo priede, leidimo dalyvauti viešajame eisme galiojimo dienų skaičiaus, indeksavimo koeficiento ir padalinus iš mokestinio laikotarpio dienų skaičiaus.
Tam pačiam „VW Golf“ apskaičiavimas atrodytų taip: 140*0,28*2,3*365/365= 90,16 euro.
Svarbu pastebėti, kad įstatyme nustatytų tarifų indeksavimo pradžia yra 2024 metai, todėl šiame apskaičiavime jis netaikomas. Projekte numatoma, kad indeksavimas vyks pagal Statistikos departamento apskaičiuotą infliacijos rodiklį.
Pateikiame įstatymo priede nurodytus tarifus ir koeficientus:
Registracijos mokestis turi būti sumokamas iki transporto priemonės registravimo „Regitroje“, o naudojimo mokestis – kasmet Valstybinei mokesčių inspekcijai iki vasario 15 dienos.
Pastebima, kad nesumokėjus registracijos mokesčio, motorinės transporto priemonės registracija „Regitroje“ neatliekama, o nesumokėjus naudojimo mokesčio, stabdomas motorinės transporto priemonės leidimas dalyvauti viešajame eisme.
Mokesčio objektas yra M1 klasei ar N1 klasei priskirtos motorinės transporto priemonės, o jį moka motorinės transporto priemonės valdytojas.
Naudos fondui
Iš mokesčių surinktos lėšos turėtų būti naudojamos Darnaus judumo fondo priemonėms.
Šis fondas sudaromas siekiant tikslingai ir nepertraukiamai, ne trumpiau kaip iki 2030 metų, finansuoti alternatyviųjų degalų ir juos naudojančių transporto priemonių infrastruktūros įsigijimą, naudojimą, įrengimą, modernizavimą ar plėtrą, taip pat finansuoti vidaus degimo varikliais varomų transporto priemonių, išskyrus netaršias transporto priemones ir visai netaršias sunkiąsias transporto priemones, ribojimą.
Nuo mokesčio atleidžiami tik elektra varomų, privilegijomis ir imunitetais pagal Lietuvos tarptautines sutartis besinaudojantys ir neįgaliesiems pritaikytų transporto priemonių valdytojai.
Mokesčių lengvatos taikomos valdytojams, kurie yra 65 metų amžiaus ar vyresni (50 proc. nuolaida iki 2027 metų), valdytojams, turintiems šeimos kortelę (50 proc.) ir iki 2020 metų liepos 1 užregistruotų transporto priemonių valdytojams (50 proc. iki 2025 metų).
Pavyzdžiai
Ketvirtadienį pristatant naujus mokesčius spaudos konferencijoje pateikta daugiau automobilių apmokestinimo pavyzdžių:
„Toyota Yaris“; Amžius: 2004; Degalai: Dyzelinas; Variklis: 1.4l 55 kW; CO2: 113 g/km; Registracijos mokestis: 0 eurų, naudojimo mokestis: 0 eurų.
„Toyota Prius“; Amžius: 2007; Degalai: Benzinas/Elektra; Variklis: 1.5l 57 kW; CO2: 104 g/km; Registracijos mokestis 0 eurų, naudojimo mokestis: 0 eurų.
„VW Passat“; Amžius: 2011; Degalai: Dyzelinas; Variklis 1.6l 77 kW; CO2: 116 g/km; Registracijos mokestis: 0 eurų, naudojimo mokestis: 0 eurų.
„Volvo S60“; Amžius: 2011; Degalai: Dyzelinas; Variklis: 1.6l 84 kW; CO2: 114 g/km; Registracijos mokestis: 0 eurų, naudojimo mokestis: 0 eurų.
„VW Golf“; Amžius: 2007; Degalai: Dyzelinas; Variklis 1.9l 77 kW; CO2: 140 g/km; Registracijos mokestis: 354 eurų, naudojimo mokestis: 89 eurų.
„BMW 3“; Amžius: 2006; Degalai: Dyzelinas; Variklis 2.0l 120 kW; CO2: 153 g/km; Registracijos mokestis: 387 eurų, naudojimo mokestis: 97 eurų.
„BMW 5“; Amžius: 2013; Degalai: Dyzelinas; Variklis 2.0 l 135 kW; CO2: 134 g/km; Registracijos mokestis: 295 eurų, naudojimo mokestis: 74 eurų“.
Motorinių transporto priemonių taršos mokesčio įstatymo projektą Seimui ketinama pateikti rudenį. Jei jam būtų pritarta, nauji mokesčiai įsigaliotų nuo 2023 metų sausio 1 dienos.