„Trišalių leidimų nėra šiuo metu, jų nepakanka, kiek mums jų reikia, neišsprendžia mūsų vyriausybės, neranda bendros kalbos tarpusavyje, tai, visų pirma, problema didelė. Kad nestabdytume mašinų, važiavome su dvišaliais. Krovinys, siuntėjas kaip ir lietuvis, bet gėlės Lietuvoje neauga, auga Olandijoje. Jie sulaikė mašinas, nes mes pažeidėme jų sistemą. Sumokėjome baudą, su „Linavos“, Valstybine kelių transporto inspekcija, Vyriausybės pagalba išsikapstėme tas mašinas, radome trišalių leidimų, paskolino kita įmonė. Kitu būdu būtų mašinos stovėjusios tol, kol būtų atsiradę trišalių leidimų“, – Eltai pasakojo N. Puidokas.
Už vieną vilkiką po šio įvykio teko pakloti 1,5 tūkst. eurų baudos.
„Bauda buvo dar palyginus proto ribose, kadangi ją reikės mokėti per penkias dienas, tai mums vienai mašinai bauda buvo apie 1,5 tūkst. eurų, šiaip tai būtų 3 tūkst. eurų ir daugiau bauda“, – sakė N. Puidokas.
Anot įmonės vadovo, įvairių nesusipratimų Kazachstane pasitaikydavo ir anksčiau, tačiau tokio masto – pirmą kartą.
„Mūsų verslui tai yra mirtis, kadangi mūsų pagrindiniai klientai, pagrindinė sritis yra Kazachstanas. Mums nutraukus šią kelionę... Šiuo metu mažai įmonei ieškoti naujų kelių yra praktiškai net neverta“, – pripažino jis.
Vežėjų asociacijos „Linava“ generalinis sekretorius Zenonas Buivydas teigė, kad Lietuva dėl leidimų yra įtemptuose santykiuose su Kazachstanu.
„Užtekdavo dvišalių leidimų, nes persiformina Kaune gėlės, išeina kaip iš Lietuvos, bet suprantama, kad nedaug gėlių auga pas mus, jos yra vis tiek iš Olandijos, Kolumbijos ar dar kažkur. Tas traktavimas skirtingas, išeina taip, kad jie paprašo trečiųjų šalių leidimo, o jie yra deficitiniai, kadangi esame įtemptuose santykiuose su Kazachstanu dėl tų leidimų.
Kazachstanas visada naudodavo keletą kartų daugiau tų leidimų nei mes. Pernai pasidarėme paritetinius pagrindus, kad vienodai jie leidimų turi, vienodai mes – po 4,5 tūkst. dvišalių leidimų ir po 1 tūkst. trišalių. Jiems dabar labai pritrūko, nebeturi. Kai areštavo tas dvi transporto priemones Kazachstane, pas mus buvo areštuotos devynios, bet jos jau važiavo su padirbtais leidimais čia“, – Eltai sakė Z. Buivydas.
Anot jo, trišalių leidimų trūkumas buvo jaučiamas visada.
„Anksčiau būdavo apsikeičiama po 9 tūkst. (leidimų – ELTA), tačiau lietuviams nereikia tiek daug dvišalių leidimų, mums daugiau reikia trišalių. Bandome dabar siūlyti, kad būtų universalūs leidimai. Pavyzdžiui, po 5,5 tūkst., bet universalūs“, – sakė Z. Buivydas.
Susisiekimo ministerija Eltą informavo, kad su Kazachstano Respublika 2020 metams pariteto pagrindu buvo pasikeista 1000 trišalių leidimų. Trišalių leidimų buvo išdalinta tiek, kiek jų buvo gauta. Ministerija taip pat atkreipia dėmesį, kad vežėjai dar turi apie 13 proc. nepanaudotų leidimų, ir prašo vežėjų sąmoningumo nepanaudotus trišalius leidimus grąžinti.
„Pagal ilgalaikę leidimų panaudojimo statistiką vežėjai kasmet Lietuvos transporto saugos administracijai grąžina nuo 5 iki 10 proc. nepanaudotų leidimų iš gautos kvotos, todėl naudojant leidimus, visų pirma, reikia pačių vežėjų supratingumo. Jeigu vežėjas, gavęs trišalį leidimą, laikui bėgant sužino, kad jo nepanaudos, turi laiku jį grąžinti, kad tą leidimą būtų galima paskirti kitam vežėjui, turinčiam užsakymą į Kazachstaną. Labai svarbu efektyviai panaudoti leidimus, ir tai priklauso nuo vežėjų supratingumo, nes nėra jokios prasmės laikyti leidimą ir jo nepanaudoti“, – teigė ministerija.
Anot jos, santykiai tarp Lietuvos ir Kazachstano yra dalykiški, o komunikavimo kanalai veikia puikiai.
„Taip pat yra „karštoji linija“ tarp Lietuvos ir Kazachstano kontroliuojančių institucijų. Komunikuojama ministerijų ir ambasadų lygmeniu“, – teigiama ministerijos komentare.
Ji taip pat pažymėjo, kad transporto priemonių sulaikymo Kazachstane atvejų buvo ir anksčiau.
„Lietuvos kontroliuojančios institucijos taip pat sulaiko Kazachstano vežėjų transporto priemones. Sulaikymo pagrindas tiek Lietuvoje, tiek Kazachstane – nacionalinių teisės aktų pažeidimas. Susisiekimo ministerija nuolat rekomenduoja vežėjams ir vežėjus vienijančioms asociacijoms, vykdant tarptautinius pervežimus, labai tiksliai vadovautis priimančiosios valstybės nacionaliniais teisės aktais“, – Eltai teigė ministerija.