O nelegalūs dirba nekontroliuojami ir valstybei nesumoka milijoninių mokesčių. Nukenčia ir keleiviai, nes nelegalai už jų saugumą neatsako, skelbia LNK žinios.
Asociacijos „Linava“ inovacijų ir transporto politikos sekretorius Andrius Burba sako, kad rinkoje yra keli šimtai nelegalių vežėjų.
„Dalis, kuri nemoka mokesčių, – keli šimtai autobusų, mikroautobusų dirba šioje rinkoje. Apie lengvuosius automobilius neverta kalbėti. Vieni dirba nelegaliai, kiti dirba pasiėmę verslo liudijimus. Nieko nėra blogo, jei jie pavežtų nemokamai, bet jei tu pasiimi pinigus, tai reiškia, kad nepasiimi mokesčių“, – pažymi jis.
Anot jo, nelegalūs vežėjai atima klientus.
„Mes mokame mokesčius, turime išlaidų ir įsipareigojimų, o klientų kiekis nedidėja, nes nelegalūs juos pasiima, suviliodami euru pigiau. <...>
Vežėjai turi tam tikrų maršrutų, kurie yra nuostolingi, ir yra pelningų, mes susilyginame. O jie dažniausiai pasiima pelningiausius maršrutus, užsidirba“, – teigia A. Burba.
„Linava“ atstovas skaičiuoja, kad valstybė per metus praranda apie 100 mln. eurų.
„Kurie veža užsakomuosiuose autobusiukuose ar autobusuose dešimtis žmonių į oro uostus ar kitas lankomas vietas, jie susimoka tiek mokesčių, kiek mes sumokame už vieną sėdimą vietą. Galima kalbėti, kad valstybė per metus negauna apie 100 mln. eurų. Tai – dideli pinigai, mums su jais sudėtinga konkuruoti. Jie turi vadinamų juodų pinigų, kuriais gali dempinguoti kai kuriuos maršrutus, todėl sudėtinga dirbti“, – pasakoja A. Burba.
Kaip sako, dempinguojami pagrindiniai maršrutai: susisiekimas tarp didmiesčių, į oro uostus, ir ne tik Lietuvoje, bet ir maršrutai į Latviją bei Lenkiją.
„Kai skelbimuose rašo, kad išrašomos sąskaitos, tai didžiojoje dalyje jų nėra. Patikrinti be galo sunku. Esame kalbėję su Mokesčių inspekcija, prašę padėti policijos, bet visi sako, kad jiems trūksta resursų, nes reikia pamatyti pinigų perdavimo procesą. Sudėtinga, bet įmanoma“, – svarsto jis.
Socialiniuose tinkluose ir portaluose pilna nelegalių vežėjų skelbimų. Pagauti juos, kaip mano „Linavos“ atstovas, nebūtų sudėtinga.
„Galima daryti akcijas ir paviešinti tuos asmenis. Pabūti nusikalstamo modelio dalyviais nėra sudėtinga – sumokėti pinigus, užfiksuoti ir parodyti per žinias. Be abejo, tokių vežėjų sumažėtų“, – svarsto A. Burba.
Jei nebus imtasi priemonių, vežėjai bus priversti kelti kainas.
„Mes Vyriausybei, Susisiekimo ministerijai pasakėme, kad būsime priversti kelti bilietų kainas, jei nebus tam tikrų priemonių. Vienos iš jų – subsidijos, kad keleivis nepajustų kainų pokyčio, ar tai kuro kainas (kompensuoti – red.), yra begalė būdų. Vienas paprastesnių – sutvarkyti nelegalų verslą, tada tam tikras srautas ateis pas mūsų vežėjus, galėsime išlaikyti tuos maršrutus, kad jie būtų ne nuostolingi, ir atitinkamai galėsime išlaikyti tas pačias kainas“, – pabrėžia A. Burba.
Jis turi žinutę ir keleiviams: „Keleivis ne tik palaiko šešėlinį verslą, bet ir rizikuoja savo sveikata. Yra tokių atvejų, kai vežėjas turi tą patį numerį ant kelių transporto priemonių. Tai reiškia – techninę apžiūra patikrina tik vieną transporto priemonę, o kitos gali būti techniškai netvarkingos. Netaupykime ant savęs ir valstybės gerovės ir būkim atsakingi.“
Visas interviu: