Likus keliolikai kilometrų iki Druskininkų vairuotojus pasitinka beveik 700 vilkikų kolona. Tokia eilė Druskininkų Raigardo pasienio kontrolės posto link susidarė jau praėjusios savaitės pradžioje, panašios eilės driekiasi ir kituose pasienio punktuose (Medininkų, Šalčininkų, Lavoriškių). Per savaitę vilkikų padaugėjo ir pasienyje su Kaliningradu.
Ties Druskininkais tvarką palaiko Kelių direkcija.
„Stengiamės užtikrinti, kad maždaug kas pusę kilometro būtų pastatyti biotualetai, renkame šiukšles, policijos ekipažas dirbs ištisą parą ir palaikys tvarką“, – sako Lietuvos automobilių kelių direkcijos direktorius Remigijus Lipkevičius.
Tačiau kitos savivaldybės iš situacijos sukasi pačios.
„Matome, kad ir šiukšlių padaugėjo, nežinome, kaip vairuotojai atlieka savo gamtinius reikalus. Matome visiškai išvažinėtus kelkraščius ir juos vienareikšmiškai reikės po to taisyti“, - kalba Šalčininkų savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojas Gžegožas Jurgo.
Pasienio savivaldybės skundžiasi patiriančios nepatogumų. Jau savaitę pasienio šalikelėse stovintys vilkikų vairuotojai apsunkina susisiekimą, kelia avarinių situacijų.
Pusė Lietuvoje užstrigusių vilkikų prekes turėjo išvežti ne per Lietuvos, o per Lenkijos ir Baltarusijos pasienį. Tačiau Lenkijai apribojus judėjimą iš Baltarusijos, šimtai sunkiojo transporto priemonių pasuko į Lietuvą, kuri tapo pagrindine krovinių gabenimo kryptimi iš Europos Sąjungos į Rusiją, Baltarusiją ir Kazachstaną.
Vežėjai krovinių gabenimo per Lietuvą iš anksto nedeklaravo, todėl procedūros pasienio punktuose užtrunka ilgiau.
„Pajėgumas yra maždaug 800 vilkikų per parą. Tai, tikėtina, kad galėtų tas skaičius pasikeisti ir būti didesnis. Visos institucijos dirba, kad tie vilkikai būtų maksimaliai greitai, taip sakant, pašalinti iš Lietuvos“, – sako Kelių direkcijos vadovas R. Lipkevičius.
Pagal sankcijas, Rusijos ir Baltarusijos vilkikams uždrausta vykdyti savo veiklą Europos Sąjungoje. Išimtis taikoma tik būtiniausių prekių pervežimui: maisto ir žemės ūkio produktams, humanitarinei pagalbai, energijai.
Vilkikams, spėjusiems pasikrauti prekių dar iki praėjusio savaitgalio, kai įsigaliojo sankcijos, duotas savaitės terminas grįžti. Jie ir bando tai padaryti.
„Tie kroviniai, kurie dabar yra Europos Sąjungoje ir vežėjai yra rusai arba baltarusiai, jie turės iki šeštadienio, – tai yra, duotos 7 dienos, – išvykti iš Europos Sąjungos“, – sako Muitinės departamento Muitinės procedūrų skyriaus vyresnysis patarėjas Rolandas Jurgaitis.
„Mes per tas dvi dienas, šeštadienį-sekmadienį, kai įsigaliojo naujas (sankcijų) paketas, neįleidome į šalį įvažiuoti per 200 sunkiojo transporto priemonių, kurios norėjo pasikrauti prekių Europos Sąjungoje“, – komentavo jis.
Daugiausia apgręžtų vilkikų – iš Baltarusijos.
„Tikėkimės, kad kitą savaitę sumažės ženkliai, o galbūt jos net visai išnyks“, – apie vilkikų eiles sako muitinės atstovas R. Jurgaitis.
Pasak LNK, vargu šimtams Lietuvoje įstrigusių vilkikų vis dėlto pavyks laiku palikti šalį.
Tranzitas tarp Rusijos ir Kaliningradą nebus stabdomas.
Susisiekimo ministerijos duomenimis, pernai Lietuvos sieną kirto daugiau nei 800 tūkst. vilkikų. Daugiau nei pusė jų su rusiškais, dar ketvirtadalis – su baltarusiškais numeriais.
Europos Sąjunga (ES) praėjusios savaitės pabaigoje priėmė 5-ąjį sankcijų Rusijai ir Baltarusijai paketą.
Čia galite pažiūrėti LNK video: