Pasirodė informacijos ir su kitomis datomis
Anksčiau skelbta, kad sunkiasvoris transportas iš Lietuvos ir kitų Baltijos šalių per sieną nebus praleidžiamas nuo rugsėjo 10-os dienos. Šį kartą neva išplitusiame dokumente nurodoma, jog nauja data yra rugsėjo 17-oji.
Kaip Delfi sakė Komercijos atašė Lietuvos Respublikos ambasadoje Baltarusijoje Julijus Glebovas, kol kas tai – tik gandai, apie tai nėra jokios oficialios informacijos.
„Baltarusijos transporto ministerija išplatino pranešimą, paneigiantį ankstesnius gandus. Informacijos tiek, kiek mes jos žinome. Oficialios informacijos iš oficialių šaltinių neteko girdėti. Vežėjai toliau važiuoja be sutrikimų“, – pažymi J. Glebovas.
Anot pašnekovo, Lietuvos ambasada palaiko ryšį su oficialiomis Baltarusijos institucijomis, kurioms tokie pranešimai taip pat esą yra naujiena ir kelia nuostabą.
Tiesa, J. Glebovas priduria, kad galimi ribojimai skelbiami įvairiomis datomis: „Pranešimai – analogiški, tik keičiasi datos. Ir nuo rugsėjo 17 dienos, yra skirtingų pranešimų, kad ir nuo spalio 1 dienos.“
Pasak jo, sudėtinga įvardyti, kas tokią informaciją ir kokiu tikslu platina: „Tikslas – savotiškas, bet sunku pasakyti, kam to reikia.“
Komercijos atašė pridūrė turintis informacijos, kad savaitgalį formavosi sunkvežimių eilės Baltarusijos-Rusijos pasienyje, tačiau atmeta, kad tai kaip nors susiję su ankstesniais gandais.
Nežino nieko konkretaus
Tarptautinio transporto ir logistikos aljanso generalinis sekretorius Povilas Drižas Delfi taip pat sakė turintis lygiai tokią pačią informaciją kaip ir praeitą savaitę. Gandai apie neva Baltarusijos sienų uždarymą Lietuvos vežėjams sklando ore.
„Neturime jokių oficialių patvirtinimų iš atsakingų institucijų: nei mūsų institucijų Baltarusijoje, nei čia esančių – Baltarusijos ambasados ar kitų institucijų. Niekas negali patvirtinti – lygiai tie patys gandai, tik pasikeitusios datos. Pranešimai eina, bet nieko konkretaus“, – sako jis.
„Žinau, kad pranešimai – elektroniniai ar kaip dokumentas – siunčiami klientams. Vežėjai juos siunčia klientams, bet kokia forma – ar tai institucijų dokumentas, ar pranešimas, negaliu pasakyti“, – priduria P. Drižas.
Paklaustas, kada tikisi sulaukti oficialios informacijos, ir kaip tam ruošiasi vežėjai, pašnekovas nesitiki jokių žinių: „Žiūrime, kas čia vyksta. Niekas nežino, kad taip bus. <...> Nėra kam ruoštis, informacija nepasitvirtino, tai – melaginga informacija. Visi važiuoja toliau kaip važiavę. Iš savo narių girdime, kad kol kas trukdžių nėra.“
Atsakymo laukia po Baltarusijos ir Rusijos prezidentų susitikimo
Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ prezidentas Romas Austinskas naujesnės informacijos tikisi sulaukti po šiandien vyksiančio Baltarusijos ir Rusijos prezidentų susitikimo.
„Turbūt visi viešoje erdvėje žinome ir stebime, kad šiandien Baltarusijos prezidentas susitinka su Rusijos prezidentu. Ką jie nutars, mes nelabai žinome, bet laukiame tos dienos. Matyt, labai greitai pamatysime, kaip realiai veikia ar neveikia šios kalbos. Po susitikimo situacija galbūt pradės aiškėti. Manau, kad Baltarusijos prezidentas turės daugiau garantijų vienu ar kitu klausimu ir darydamas vienus ar kitus sprendimus“, – svarsto jis.
„Tikrai galiu patvirtinti, kad šis dalykas yra kalbų lygmenyje. (...) Šiandien informaciją platina tie patys prekių užsakovai, Lietuvos vežėjai ir ne tik Lietuvos vežėjai“, – priduria „Linava“ prezidentas.
Kaip draudimai paveiktų vežėjus
Anot jo, šiuo metu per Baltarusiją toliau vyksta tranzitas be jokių trukdžių. Pašnekovo teigimu, daugiau klausimų kyla dėl prekių įvažiavimo į Baltarusiją.
„Iš to laiško ir iš Baltarusijos prezidento pasisakymų galima matyti, kad mes, lietuviai, vežame daug trečiųjų šalių krovinių į jų valstybę. Tai yra faktas, niekas to neneigia. Pervežimai tokie ir yra: dvišaliai, trišaliai. Čia juk nėra nieko blogo, kad vežame krovinius iš trečiųjų šalių, visi juos veža“, – pažymi R. Austinskas.
Pašnekovo teigimu, Lietuvos vežėjams Baltarusijos rinka nėra itin didelė, kelių transporto krovinių pervežimai Baltarusijoje sudaro iki 6 proc.
„Bendrai tai nėra didelis skaičius, bet įsivaizduokime, kad įmonei, kuri turi ilgalaikę sutartį (Baltarusijoje – Delfi), čia bus daug. Jei taip atsitiktų, kad čia bus problema ir skausmo – faktas“, – sako „Linava“ prezidentas.
Paklaustas, ką Lietuvos vežėjai pasiruošę daryti, jei tranzitas per Baltarusiją būtų uždraustas, jis pažymi, kad tokiu atveju daugiau galimybių atsivertų Lenkijai.
„Dokumente, kurį neaišku, kokia administracija pasirašė, kalbama apie Baltijos šalių vežėjus ir (krovinius – Delfi) iš Baltijos valstybių. Tada viskas yra uždaryta. Šiandien tai neliečia Lenkijos, lenkams vartai – atviri. Jei lietuviai neveš, veš lenkai, todėl jie uždirbs, o mes ne.
Ne paslaptis, kad didžiosios Lietuvos vežėjų įmonės turi daug registruoto transporto Rusijoje, tai jie tuos krovinius kaip vežė, taip ir veš“, – tikino R. Austinskas.
Kalbėdamas apie situaciją Lietuvos ir Baltarusijos pasienyje, vežėjų atstovas tikina, kad pirmadienio rytą eilių nebuvo.
„Iš Lietuvos laukia 60 automobilių, kad galėtų įvažiuoti į Baltarusiją, iš jos – išvis nėra eilių. Lyginant, kokios eilės būdavo anksčiau, jų nėra“, – sako jis.
Kalbos pasklido po Lukašenkos reakcijos į sankcijas
Delfi primena, kad praeitą trečiadienį redakciją pasiekė informacija, kad nuo rugsėjo 10 d. Baltarusija gali nebeįsileisti lietuviškų vilkikų ir uždrausti jų tranzitą. Vėliau pasirodė nauja informacija su kita data – rugsėjo 17 d.
„Kroviniai iš Baltijos šalių nebus įleidžiami per Baltarusijos sieną, registruokitės eksportui per kitas šalis“, – tokius įspėjimus pastarąsias kelias dienas gavo tarptautinėje transporto rinkoje veikiančios Baltarusijos įmonės.
Tačiau oficialiai ši informacija nėra patvirtinta, o sunkvežimiai iš Lietuvos, Latvijos ir Estijos toliau kerta siena be jokių papildomų apribojimų, skelbė portalas tut.by.
Gandai apie galimą krovinių sustabdymą iš Baltijos šalių pasirodė po to, kai Aliaksandras Lukašenka pažadėjo Lietuvai ir kitoms Baltijos šalims parodyti „kokios yra sankcijos“. Ši Lukašenkos reakcija pasirodė reaguojant į Baltijos šalių sankcijų taikymą 30-iai aukštų Baltarusijos pareigūnų.