Asociacijos pranešime teigiama, kad jų bendras skaičius siekti šimtą ir daugiau, kai dar prieš metus buvo kalbama apie dešimtis. Dėl to, jog nesuvaldomas toks savivaliavimas yra išnaudojami užsienio piliečiai ir kenčia sąžiningi verslai. Nuostolius patiria tiek sąžiningi verslai, tiek ir valstybė, kuriai į biudžetą nesumokami tūkstančiai eurų mokesčių.

„Linava“ kreipėsi į Seimo Ekonomikos komitetą, Socialinės apsaugos ir darbo ministeriją. Prašoma kuo greičiau spręsti šią vis gilėjančią problemą, kuri kenkia ne tik sąžiningų transporto ir logistikos verslų veiklai bei reputacijai, tačiau ir bendram šalies įvaizdžiui.

Pasak „Linavos“ viceprezidento ir krovininės tarybos pirmininko Vyto Bučinsko, analizuojant šalies transporto įmonių veiklą bei bendraujant su asociacijos nariais paaiškėjo, kad situacija per metus ženkliai pablogėjo. Vadinamų „pašto dėžučių“ problema – įmonių, kurios neturi nei transporto veiklos licencijos, nei krovininių automobilių, tačiau neteisėtai pernuomoja vairuotojus iš trečiųjų šalių, darosi tik didesnė. Tad nors įgija teisę dirbti Lietuvoje, nemaža dalis trečiųjų šalių piliečių faktiškai neteisėtai dirba užsienio valstybėse tokiose kaip Vokietijoje – ir vairuoja šiose šalyse registruotas transporto priemones.

„Linavos“ viceprezidento teigimu, didžiausia problema yra ta, kad tokių verslų detaliau niekas netikrina. O tuomet gaunasi grandininė reakcija. Dėl neteisėtos trečiųjų šalių vairuotojų „nuomos“ užsienyje veikiančioms įmonėms, sąžiningos Lietuvos transporto įmonės neturi galimybės dirbti visu pajėgumu. Tokiu atveju prarandamas konkurencingumas, neuždirbamos pajamos ir nesumokami mokesčiai į valstybės biudžetą.

„Nesąžiningoms transporto įmonėms šiuo metu veikti yra per daug paprasta. Įmonė praneša „Sodrai“, kad nori įdarbinti darbuotoją iš trečiųjų šalių. „Sodra“ išduoda socialinio draudimo kodą. Ir tuo pagrindu Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA) išduoda vairuotojo liudijimą neįsitikinus ar vairuotojas iš tikrųjų įdarbintas įmonėje.

Niekas detaliau netikrina ir to, ar tokie verslai turi pakankamą finansinį pajėgumą, ar neturi įsipareigojimų bankams, kuro tiekėjams, servisams ir t.t. Taip pat, kiek turi transporto priemonių, ar yra laikomasi ES norminių aktų, reglamentuojančių krovinių bei keleivių vežimo veiklą ir t.t.

Pagal Lietuvos transporto kodeksą, vienam automobiliui gali būti skirti penki vairuotojai iš trečiųjų šalių. Tad, turėtų būti sutikrinama kiek įmonėje yra registruotų automobilių ir kiek išduotų licencijų kopijų yra susieta su konkrečiais krovininiais automobiliais. Ir pagal tai išduoti vairuotojų liudijimus“, – sakė V. Bučinskas.

V. Bučinsko, teigimu, šiuo metu būtina ieškoti būdų, kaip šiuose klausimuose apjungti visas organizacijas tokias kaip LTSA, Migracijos departamentą, „Sodrą“, Valstybinę darbo inspekciją. Kadangi tik visoms institucijoms nuodugniai bendradarbiaujant ir detaliai tikrinant transporto įmones, galima išspręsti vis įsigilėjančias problemas bei užkirsti kelią įstatymų pažeidimui.

Tuo tarpu asociacijos „Linava“ generalinis sekretorius Zenonas Buivydas atkreipė dėmesį, kad nesąžininga įmonių veikla yra viena iš pagrindinių priežasčių, kodėl metinis kvotų, kurios išduodamos trūkstamų profesijų darbuotojams iš trečiųjų šalių, limitas transporto sektoriuje jau yra beveik išsekęs.

„Mes, atstovaudami sąžiningų vežėjų interesus, dar praėjusiais metais prašėme atsakingų valdžios institucijų imtis spręsti nelegalios vairuotojų nuomos problemą. Vežėjams vilkikų vairuotojų nuolat trūksta, ribotos kvotos apsunkina situaciją jų pasikviesti daugiau. O nesąžiningi verslai tas kvotas tik dar labiau tirpdina taip dar labiau pabloginant situaciją. Mūsų skaičiavimais, spalio mėnesį kvotos, kurių šiais metais paslaugų sektoriui buvo skirta kiek daugiau nei 21 tūkst., jau bus išsekę“, – sakė Z. Buivydas.

Pasak „Linavos“ generalinio sekretoriaus, 3 metus iš eilės išsenkantis kvotų limitas verčia pagrįstai kelti klausimą ar kvotos išvis yra reikalingos. Tad, pasak jo, sprendžiant neteisėtai užsienio šalių įmonėms išnuomojamų vairuotojų problemą ir siekiant sklandesnės šalies transporto sektoriaus veiklos, verta apsvarstyti ir kvotų darbuotojams iš trečiųjų šalių visišką panaikinimą. Tuo pačiu sugriežtinant ir užtikrinant įstatymų laikymąsi.

Šaltinis
Temos
Be raštiško ELTA sutikimo šios naujienos tekstą kopijuoti draudžiama.
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją