„Lietuvoje priešingai negu Europos Sąjungoje, norima pereiti prie autokratinio stiliaus valdymo. Tai yra viską nuleisti iš viršaus į apačią, negirdint darbuotojų ir nežiūrint į jų lūkesčius ir interesus. Mes norime europietiško socialinio dialogo, mes esame Europos piliečiai. Mes esame Europos Sąjungoje, kur pagrindinės vertybės yra socialinis dialogas ir kolektyviniai susitarimai“, – Eltai teigė A. Markevičius.
A. Markevičius, kalbėdamas apie VVT jaučiamą vairuotojų trūkumą, teigė, kad tai yra fundamentalių darbo šioje įmonėje sunkumų, kurie nėra sprendžiami ir už kuriuos nėra kompensuojama, pasekmė.
„Visi sako, jog nėra vairuotojų. Tai be abejo nieks nenori dirbti, nes vairuotojai ir jauni žmonės, atėję į rinką nesupranta tokių darbo sąlygų. Kai gaunamos yra kapeikos, kai keliesi trečią valandą nakties, miegoti nuėjęs antrą, kai nuolatos jauti spaudimą, kad tu esi kaltas dėl problemų ir dėl to turi dirbti už trūkstančius žmones... Esant tokioms nenormalioms darbo sąlygoms ir pastoviam spaudimui, vairuotojo profesija tampa visiškai nepatraukli“, – pasakojo jis.
Profsąjungos pirmininkas pridėjo, kad VVT vadovybės pranešimai spaudai ir vadovų pasisakymai, kuriuose teigiama apie gerinamas darbuotojų sąlygas, yra melagingi, nes tikrovėje nieko nėra daroma, tik kasmet keliami vis nauji neįvykdomi pažadai skirti nuraminti visuomenei. Anot jo, daugelis šiandien matomų trūkumų yra užsilikę dar nuo Lietuvos Respublikos Nepriklausomybės pradžios.
„Tai bandymas tiesiog paveikti visuomenę ir parodyti, kad viskas yra gerai. Bet iš esmės, jokių darbų darbuotojų naudai nėra daroma. Pavyzdžiui žadami poilsio nameliai, bet praktikoje vairuotojai neturi kur patenkinti bazinius fiziologinius poreikius. Ir toliau tos problemos, daugelis jau trisdešimt metų nepriklausomoje Lietuvoje egzistuojančios, nėra sprendžiamos“, – tvirtino jis.
I. Ruginienė: VVT administracijos elgesys verčia darbuotojus rinktis streiką
VVT profsąjungos vadovu pritarė ir LPSK pirmininkė Inga Ruginienė. Ji tvirtina, kad VVT profesinės sąjungos organizuojamas streikas, yra per daugelį metų susikaupusių sulaužytų pažadų ir VVT administracijos nesilaikytų susitarimų rezultatas.
„Vilniaus viešojo transporto darbuotojų gerovės klausimas nėra vieno mėnesio dalykas, tas klausimas yra diskutuojamas jau daugelį metų. Ir kuo toliau, tuo labiau matome, kad lyg ir yra pažadas duodamas, bet po to jis yra sulaužomas ir vėl žmonės yra priversti eiti iki tos kraštutinės priemonės – streiko“, – Eltai teigė I. Ruginienė.
LPSK vadovė pridėjo, kad streikas yra vykdomas ne be pagrindo. Ji palaiko A. Markevičiaus teiginį, jog dabar egzistuojančios ir matomos VVT problemos parodo, kad ši įmonė turi daug taisytinų trūkumų.
„Jau dabar Vilniaus viešasis transportas kalba apie didžiulį darbuotojų trūkumą. Tai rodo, kad Vilniaus viešasis transportas tampa nepatraukliu darbdaviu“, – pasakojo ji.
I. Ruginienė teigia, kad toks VVT administracijos nenoras nusileisti profesinės sąjungos reikalavimams ir bandymas kiekvieną kartą susėdus prie derybų stalo kelti papildomas sąlygas taip pat parodo netinkamą vadovybės mentalitetą.
„Tai yra viešojo sektoriaus įmonė, kuri turėtų rodyti pavyzdį. Tai turi būti pats patraukliausias darbdavys, kuris privačiam sektoriui turi rodyti pavyzdį, kaip dirbti. Tuo pat metu, mes matome visiškai priešingą elgesį“, – komentavo LPSK vadovė.
VVT vadovybė: stengiamės užtikrinti darbuotojams kuo geresnes darbo sąlygas
Tuo tarpu šią savaitę VVT vadovybė savo pranešime spaudai teigė, kad stengiasi gerinti darbo sąlygas – keičia grafikus, tam, atsisako žalų išskaičiavimo dėl eismo įvykių, apie 20 proc. kelia atlyginimus autobusų ir troleibusų vairuotojams, įveda teisingesnę darbo apmokėjimo sistemą.
„Didžiausias mūsų rūpestis yra užtikrinti darbuotojams kuo geresnes darbo sąlygas, dėl to darome konkrečius darbus. Pavyzdžiui, rugsėjo mėnesį pakeista virš 90 proc. viešojo transporto grafikų, kad vairuotojai turėtų 45 minučių pertraukas. Taip pat keitėme darbo apmokėjimo sistemą, kuri garantuoja didesnį atlyginimą mažiausiai uždirbantiems ir gali pasiūlyti konkurencingą darbo užmokestį rinkoje”, – tvirtino VVT vadovas Darius Aleknavičius.
ELTA primena, kad pirmadienį sostinėje prasidės neterminuotas didžiausio miesto keleivių vežėjo UAB „Vilniaus viešasis transportas“ vairuotojų streikas. Jo metu kelionės viešuoju transportu bus sutrikdytos, taip pat prognozuojami didesni transporto eismo srautai mieste.
Streikas turėjo vykti spalio mėnesį, bet buvo atidėtas, nes buvo pasiektas susitarimas nuo lapkričio vidurio VVT darbuotojų atlyginimą kelti 10 proc. Bet nebuvo sutarta dėl reikalavimo įtraukti darbo apmokėjimo sistemą į kolektyvinę sutartį.
Pasak VVT A. Markevičiaus, nesusikalbėjimas tarp darbuotojų ir įmonės lemia prastėjančią paslaugų kokybę vilniečiams – vis daugiau vairuotojų VVT palieka, esą vien birželį įmonėje buvo virš 200 laisvų vairuotojų etatų.
Vilniaus miesto meras Remigijus Šimašius rugsėjo mėnesį teigė, kad didžioji dalis Vilniaus viešojo transporto (VVT) profesinės sąjungos reikalavimų jau buvo patenkinti, o dalies įgyvendinimas neįmanomas ir streikui nėra pagrindo. Pasak jo, atlyginimai vairuotojams jau pakelti šį pavasarį. Meras taip pat teigė, kad darbuotojų streikas taptų dideliu smūgiu šio sektoriaus prestižui ir pasiūlymams, kuriais siekiama dar gerinti VVT kokybę.