„Jau daugiau kaip metus diskutuojame dėl ES „Mobilumo paketo“, ir man kelia didelį susirūpinimą tai, kad jis nutolo nuo pradinių Europos Komisijos pasiūlymo tikslų. Vietoj to, kad spręstume socialinius šio sektoriaus klausimus, saugotume bendrą Europos rinką, didintume sektoriaus efektyvumą ir mažintume neigiamą transporto poveikį aplinkai, mes vieną po kito įvedame naujus suvaržymus. Mes netgi sugebėjome suskaidyti tarptautinę transporto rinką, kad apribotume prekių judėjimo laisvę Europoje“, - kreipdamasis į ES transporto ministrus sakė Lietuvos susisiekimo ministras R. Masiulis.
Ministro nuomone, ES šalys pernelyg rūpinasi savo nacionaliniais interesais, pamiršdamos bendrus Europos interesus.
Europos Sąjungos kelių transporto sektoriaus ateičiai reikšmingas „Mobilumo paketas“ - vienas svarbiausių klausimų, aptariamų šiame posėdyje. ES transporto ministrai diskutuoja dėl šiuo metu ES Tarybai pirmininkaujančios Austrijos pasiūlyto kompromisinio „Mobilumo paketo“ varianto.
„Mūsų požiūriu, reikalavimas periodiškai grąžinti krovinines transporto priemones į registracijos šalį yra akivaizdus pervežimų rinkos suvaržymas, nukreiptas prieš valstybes, konkurencingai dirbančias kelių transporto sektoriuje. Tai suskaidys kelių transporto rinką ir neduos naudos nei Europos ekonominei plėtrai, nei verslo interesams“, - sakė ministras R. Masiulis.
Ministras atkreipia dėmesį, kad toks „Mobilumo paketo“ reikalavimas pavers niekais Europos pastangas mažinti transporto įtaką klimato kaitai ir oro taršai, nes jis paskatins tuščių transporto priemonių judėjimą ir padidins išmetamųjų dujų kiekius.
„Visi dabartiniai Europos tikslai mažinti transporto išmetamųjų dujų kiekį teliks vien gražiais siekiais ir deklaracijomis, jei neatsisakysime tokių žalingų taisyklių įvedimo“, - teigia R. Masiulis.
Pasak ministro, diskusijose dėl „Mobilumo paketo“ vis dažniau pamirštamas socialinis aspektas, nes šiam dokumentų paketui teikiami siūlymai dažnai nėra skirti vairuotojo gerovei didinti. Pavyzdžiui, nėra užtikrinama vairuotojo laisvė savo nuožiūra pasirinkti poilsio vietą nebūtinai transporto priemonės registracijos šalyje.
Europos tarptautinę transporto rinką skaldo ir naujai siūlomos vairuotojų komandiravimo taisyklės, kurios numato skirtingas sąlygas šalims, kurių vežėjai dirba dvišaliu pagrindu. Dvišalius pervežimus vykdantys vairuotojai nebūtų komandiruojami, taigi gautų menkesnį atlygį nei tais pačiais keliais krovinius vežantys kitų šalių vairuotojai. Be to, ilguoju laikotarpiu rinkos skaidymas sukuria pagrindą toliau riboti tam tikrus šios rinkos segmentus, kurti papildomus reikalavimus tarptautinei transporto rinkai.
Ministro R. Masiulio teigimu, svarbu išsamiai įvertinti naujų komandiravimo taisyklių poveikį konkurencijai tarp ES ir trečiųjų šalių vežėjų, nes ES taisyklės trečiosioms šalims negalios ir taip sukurs nelygias konkurencijos sąlygas, negins ES vežėjų interesų.
Lietuva savo „Mobilumo paketo“ vertinimą yra pateikusi ir kitoms ES valstybėms, Europos Parlamento nariams bei tarptautinėms verslo asociacijoms. Lietuvos poziciją palaiko Tarptautinė vežėjų keliais sąjunga (IRU), kuri po susitikimo su Lietuvos atstovais atviru laišku išplatino savo neigiamą poziciją dėl siūlymo reguliariai grąžinti transporto priemones į registracijos šalį.
ES Tarybai pirmininkaujanti Austrija siekia kuo greičiau susitarti dėl jos pateiktų „Mobilumo paketo“ pasiūlymų, kurie, Lietuvos požiūriu, nėra sąžiningas kompromisas.
Lietuva ir kitos šalys nuogąstauja, kad skubant susitarti iki naujų Europos Komisijos ir Europos Parlamento rinkimų 2019 m., politinio susitarimo labui gali būti padaryta klaidų, kurios turės itin neigiamos įtakos kelių transporto sektoriui ir ES ekonomikai.