Kelių chuliganų netrukus laukia liūdnos dienos: pareigūnai gaus vieną moderniausių greičio matuoklių, galinčių fiksuoti abiem kryptimis vykstančių automobilių srautą ir nustatyti pažeidėjus.

Šalikelėse – slapti automobiliai

Greičio viršijimas ir vairavimas apsvaigus nuo alkoholio – du veiksniai, lemiantys tragiškus eismo įvykius.

Kauno policijos pareigūnai su prie vairo sėdančiais girtuokliais kovoja rengdami reidus, bent kiek mąstančius žmones nuo tokios avantiūros turėtų atgrasinti ir sugriežtintos sankcijos.

Deja, leistino greičio viršijimas iki šiol išlieka bėda, su kuria kovoti policijos patruliams ne visada pavyksta.

Vieša paslaptis – policijos pareigūnams „medžioti“ greičio mėgėjus trukdo vadinamasis vairuotojų solidarumas, kai apie šalikelėje stovintį policijos automobilį vieni kitus perspėja pamirksėdami šviesomis.

Jau kurį laiką informacija apie vietas, kuriose dirba pareigūnai, kauniečiai dalijasi ir socialiniuose tinkluose.

Kauno apskrities vyriausiojo policijos komisariato Kelių policijos valdybai priklauso ir 4 specialiais policijos ženklais nepažymėti automobiliai. Jau kurį laiką nesikeičiant jų modeliams, vairuotojai žino ne tik jų markes – socialiniuose tinkluose skelbiamos jų nuotraukos ir valstybiniai numeriai.

Ypač jautriai vairuotojai reaguoja šalikelėje pastebėję tamsiai vyšninės spalvos „VW Caddy“. Nors šios markės komercinių automobilių Kaune apstu, plačiai žinoma, kad 1−2 sumontuota įranga greičiui fiksuoti.

Pažeidėjų – triskart daugiau

Motorway

„Atėjus vasarai ir atostogų sezonui pasikeitė vairuotojų elgesys“, − konstatavo Kauno apskrities Kelių policijos valdybos laikinasis vadovas Ramūnas Kemzūra.

Pasak pareigūno, stebima tendencija, kad vairuotojai atsipalaiduoja ir pro pirštus žvelgia į Kelių eismo taisyklių reikalavimus.

„Užfiksuotų greičio viršijimų Kauno apskrityje padidėjo net 3 kartus. Jei anksčiau per savaitę buvo fiksuojama apie 300 pažeidėjų, dabar jų skaičius artėja tūkstančio link“, − leidiniui „Savaitraštis Kaunui“ sakė R. Kemzūra.

Pasak pareigūno, greičio mėgėjus policijos patruliai „medžioja“ naudodami vadinamuosius rankinius greičio matuoklius ir patruliuodami neženklintais automobiliais.

Daugiausia greičio viršijimo atvejų užfiksuojama miesto pakraščiuose ir užmiestyje. Tai aiškinama gana paprastai – centrinėje miesto dalyje tiesiog nėra kur įsibėgėti.

Spustelėjus akceleratoriaus paminą už kelių šimtų metrų tenka stabdyti prie šviesoforo ar sankryžos.

Viršyti greitį tampa įpročiu

Greičio matuoklių vietos Kaune

„Manau, visi pastebi, kad leidžiamo greičio viršijimas mieste – aktuali ir dar neišspręsta problema“, − sakė Kauno savivaldybės tarybos narys, Saugaus eismo komisijos pirmininkas Rimantas Mikaitis.

Politikas siūlė atlikti paprastą eksperimentą – miesto gatvėmis važiuoti leistinu (50 km/h) greičiu ir stebėti, kiek automobilių jus aplenkia. Pagal tai, kokiu greičiu jie nutolsta, galima daryti išvadą, kad beveik visi eismo dalyviai važiuoja 60–70 km/h.

Pasak politiko, daug įtakos įpročiui viršyti greitį turi ir pagerėjusi miesto gatvių būklė.

Suremontavus pagrindines miesto transporto arterijas, išvadavus jas iš pašaipos objektu tapusių duobių, vairuotojai neretai susigundo spustelėti greičio paminą.

„Kauniečiai buvo įpratę, kad juos stabdo natūralios kliūtys. Dabar tokių kliūčių nuolat mažėja. Kol vairuotojai neatsidžiaugs sutvarkytomis gatvėmis, jie judės greičiau, nei leistina. Šį reiškinį aš pastebiu Raudondvario plente, kuriuo tenka važiuoti beveik kasdien“, − sakė savivaldybės tarybos narys.

Politikas konstatavo, kad situacija Kauno gatvėse po truputį gerėja. Keliuose sumažėjo agresyviai besielgiančių, chuliganiškai vairuojančių ir kelių eismo taisykles grubiai pažeidinėjančių vairuotojų.

„Negalima sakyti, kad mes nesikeičiame. Aišku, tarp mūsų yra jaunesnių vairuotojų, kuriems lėkti keliuose – saviraiškos priemonė“, − teigė R. Mikaitis ir pabrėžė, kad avarijos pasekmės automobiliui riedant leistinu greičiu yra kur kas švelnesnės nei skriejant 70 ar 90 km/h.

Lakstūnus tramdys radarais

Rimantas Mikaitis

„Neslėpsiu, leistinu greičiu mieste važiuoja mažai vairuotojų. Savivaldybė nusprendė skirti lėšų ir pirkti naujus greičio matuoklius, jie bus sumontuoti 10 vietų“, − konstatavo Saugaus eismo komisijos pirmininkas R. Mikaitis.

Kauno savivaldybės užsakymu Kelių ir transporto tyrimo instituto specialistai pernai ištyrė per pastaruosius 4 metus mieste įvykusios eismo įvykius ir jų priežastis. Išanalizavę gautą informaciją, ekspertai sudarė vadinamąjį juodųjų dėmių žemėlapį, jame pažymėjo 66 pavojingiausias vietas.

„14-oje juodųjų dėmių jau įrengtos įvairios saugumo priemonės. Likusiųjų pavojingų vietų likvidavimas – artimiausiuose Kauno miesto planuose“, – teigė R. Mikaitis.

Pagal policijos bei Kelių ir transporto tyrimo instituto specialistų rekomendacijas Kaune parinkta 10 vietų, kur šįmet planuojama įrengti greičio matuoklius.

Abejomis kryptimis greitį matuojantys prietaisai bus įrengti gatvėse, kuriose vairuotojai dažniausiai viršija greitį.

Sumontavus greičio matuoklius greičio viršijimo atvejų jų veikimo zonose turėtų sumažėti, bet, pasak R. Mikaičio, tramdant kelių chuliganus labai svarbus ir netikėtumo veiksnys, jis turi išlikti.

„Ypač svarbu, kad policijos pareigūnai būtų aprūpinti mobiliąja greičio matavimo įranga ir pažeidėjų galėtų laukti įvairiose miesto bei rajono vietose“, − sakė savivaldybės Saugaus eismo komisijos pirmininkas.

Policija ruošia nemalonią staigmeną

Policijos pareigūnai pripažįsta laukiantys, kol savivaldybė miesto gatvėse įrengs stacionarius greičio matuoklius. Neabejojama, kad šie prietaisai pakoreguos daugelio vairuotojų elgesį.

Pareigūnai užsiminė, kad šio mėnesio pabaigoje greičio mėgėjų laukia ne itin maloni staigmena. Į Kauną turėtų atkeliauti vienas moderniausių pasaulyje greičio matuoklių. Gamintojo atstovai jį sumontuos viename iš skiriamaisiais ženklais nepažymėtų policijos automobilių.

Kauno rajono savivaldybė skyrė lėšų mobiliesiems greičio matuokliams įsigyti, mes siekiame už šiuos pinigus nusipirkti pačią moderniausią įrangą“, − sakė Kauno apskrities Kelių policijos valdybos laikinasis vadovas R. Kemzūra.

Iš pradžių pareigūnai nori praktiškai išbandyti greičio matavimo įrangą, kurią matė tik pristatymuose, jeigu ji pasiteisins – organizuoti pirkimų procedūrą.

Užsimenama, kad jau šį mėnesį Kauną pasieks JAV bendrovės „Stalker“ ypač modernus gaminys „Stalker Phodar“. Jį galima naudoti ir sumontavus automobilyje, ir pastačius ant specialaus trikojo. Tai leistų fiksuoti greitį vietose, kur automobiliui sunku sustoti: siaurose šalikelėse, ant tiltų ar viadukų.

Šio greičio matuoklio galimybės iš tiesų įspūdingos. Jis gali vienu metu stebėti iki 32 skirtingomis kryptimis, keliomis eismo juostomis važiuojančių automobilių greitį, automatiškai fiksuoja pažeidėjus, realiuoju laiku pateikia informaciją ekrane, nuskaito automobilių valstybinius numerius.

Radare sumontuota 5 megapikselių kamera pažeidėjo automobilį nufotografuoja ir nufilmuoja, pats prietaisas suformuoja pažeidimo kortelę. Joje pateikiama tiksli greičio viršijimo vieta, nustatoma pagal įmontuotą GPS sistemą, data bei laikas, vairuotojo nuotrauka ir automobilio valstybiniai numeriai.

Vairuotojus seks elektroninės akys

Kauno savivaldybė ketina įsigyti greičio matavimo įrenginius, galinčius matuoti greitį abejomis kryptimis. Greičio matuokliai bus įrengti Savanorių pr., Nuokalnės g. Šiaurės pr., Europos pr. Tunelio g., R.Kalantos g. įkalnėse, Jonavos g., Karaliaus Mindaugo pr., Žemaičių pl. ir ties T.Masiulio bei Raudonojo Kryžiaus g. sankryža.

Kovo 11-osios g. esančiose 7-iose pėsčiųjų perėjose, remiantis Norvegijos patirtimi, planuojama įdiegti išmaniąsias, Lietuvoje analogų neturinčias technologijas.

Šioje gatvėje bus įrengtos interaktyvios pėsčiųjų perėjos, prie kurių priėjus pėsčiajam, ims mirksėti ne tik ženklai, bet ir kelio dangoje įrengtos LED lemputės, taip įspėdamos vairuotojus, kad į kelio dangą tuoj įžengs pėsčiasis.