Kaunietis Audrius elektromobilį vairuoja 8 metus. Išaugusios elektros kainos pasijautė, tačiau Audrius skaičiuoja, kad su elektromobiliu važinėti vis tiek pigiau nei su įprasta mašina.
„Anksčiau 100 kilometrų kainavo 2,8 euro. Dabar kainuoja apie 8 eurus“, – sakė jis.
Vairuojantys elektromobilius turi ir lengvatų.
„Parkavimas – grynai elektromobiliams yra nemokamas mieste. Taršos mokesčiai, kurių nėra. Registracijos mokestis mažesnis“, – vardijo Audrius.
Tačiau kai kurios lengvatos pradedamos naikinti. Pavyzdžiui, Kaunas nuo kovo apmokestino hibridinių elektromobilių statymą mieste.
„Hibridiniai automobiliai dažniausiai važiuoja vidaus degimo varikliu. Manome, kad tai yra tarša ir laikas truputį stabdyti taršius automobilius ir skatinti grynuosius elektromobilius“, – sakė Kauno miesto savivaldybės Transporto ir eismo organizavimo skyriaus vedėjas Martynas Martusevičius.
Lietuvoje šiuo metu yra apie 80 nemokamų elektromobilių krovimo stotelių. Visgi, bent 28, kurios yra šalia valstybinės reikšmės kelių, turėtų sumažėti. Jos taps mokamos.
„Šios įkrovimo stotelės tiek savivaldybėse, tiek šalia valstybinės reikšmės kelių buvo finansuojamos iš praėjusio 2014–2020 metų finansinio laikotarpio. Viena iš sąlygų buvo, kad 5 metai nuo stotelės įrengimo turi būti nemokama“, – sakė Ateities susisiekimo politikos grupės vyresnioji patarėja Aistė Gasiūnienė.
Kitaip tariant, už europinius pinigus įrengtos krovimo stotelės pasibaigus terminui bus apmokestinamos. Tokių stotelių išlaikymas mokesčių mokėtojams kainuoja apie 300 tūkst. eurų per metus.
„T. y. tikrai trukdis ir privačios infrastruktūros plėtrai. Taip pat, kiek teko skaityti ir iš pačių elektromobilistų, visi sveikina šią idėją, nes paspartėjus privačiai iniciatyvai tiesiog tų stotelių atsiras daugiau“, – sakė A. Gasiūnienė.
Lietuvoje yra virš 500 įkrovimo vietų. Planuojama, kad per 8 metus jų turėtų atsirasti 60 tūkst., o bent 6 tūkst. – viešosios.
Elektromobilių savininkai sako nesitikėję, kad nemokamai krausis mašinas amžinai.
„Logiška, kad visi ir laukė, jog taip ir bus. Tik dabar privatininkai kainas labai buvo užsikėlę dideles. Apie 70 centų būdavo už kilovatvalandę“, – sakė Audrius.
„Dabar skatina pirkti žmones. Jei ta tendencija bus panaikinta, manau, daug kas atsisakys, atidės vėlesniam laikui“, – sakė kitas vairuotojas.
Bene daugiausiai Lietuvoje mokamų įkrovimo stotelių turinti įmonė sako, kad brangstant elektrai, tendencijos priešingos, paklausa tik didėja, nors krovimo kaina šiemet padidino 34 centais.
„Pastebime vieną labai įdomią tendenciją, kad krovimo apimtys ir toliau didėja. Yra kelių šimtų stotelių klausimas. Dėl pokyčių elektros biržoje mes nestabdome plėtros planų ir jie tikrai – dabar puiki proga“, – sakė „Ignitis On“ produktų vystymo vadovas Andrius Šeršniovas.
„Regitros“ duomenimis, elektromobilių populiarumas auga. Ypač pardavimai augo pastaruoju metu , dabar Lietuvoje yra per 11 tūkst. elektromobilių.
„Matome pagal gegužės ir liepos mėnesį – tai buvo didžiausi pardavimai tiek naudotų, tiek naujų elektrinių transporto priemonių. Buvo parduota per 150“, – sakė „Regitros“ atstovas.
Visgi, kai kurie miestai jau taupo elektrą ir imasi drastiškų priemonių. Pavyzdžiui, Neringoje elektromobilio vairuotojo darytose nuotraukose matyti užfiksuota neva neveikianti nemokama elektromobilio krovimo stotelė.
Tačiau vėliau paaiškėjo, kad ji nesugedusi, o specialiai išjungta ir apraizgyta „stop“ juostomis, kad žmonės nesinaudotų. Esą ši stotelė per didelė našta savivaldybei elektros kainoms šovus aukštyn.
Čia galite pažiūrėti LNK video: