Be to, dar nevykus pirmajam konkursui, keleivių vežimo paslaugoms teikti jau kurpiamas planas apie antrąjį. Kaip radijui „Laisvoji banga“ sakė Vilniaus miesto savivaldybės Viešojo transporto privatizavimo vadovas Kastytis Lubys, savivaldybės išlaikomam viešajam transportui tenka per didelė našta.
Kodėl nuspręsta aukcione parduoti 15 troleibusų?
- Mūsų troleibusų parko amžius – virš 18 metų. Kadangi optimizavus viešojo transporto maršrutus į juos išvažiuoja geriausi troleibusai, tad turime dar važiuojančių, bet jau abejotinos būklės transporto priemonių. Tad buvo priimtas sprendimas, kad jų nereikėtų supjaustyti metalui, parduoti – gal jie dar kam pasitarnautų.
- Kas juos galėtų įsigyti?
- Jais domėjosi įstaigos iš Ukrainos, Baltarusijos, Rusijos regionų. Juk jie dar važiuoja.
- Prieš viešojo transporto reformą buvo atsisakyta 59 troleibusų, bet apie jų pardavimą tuomet nebuvo kalbama.
- Tik optimizavus viešąjį transportą nebuvo galima drastiškai visko išparduoti. Dalis troleibusų grįžo į maršrutus, nes po optimizavimo išaugo keleivių srautas, pamatėme, kad kai kuriuos maršrutus riekia sunaikinti. Dabar, kai viskas nusistovėjo, matome, kad yra troleibusų, kurie jau nesulauks geresnių dienų dėl moralinio nusidėvėjimo.
- Bet eisme dalyvauja ir senesni troleibusai, nei tie, kurie pateikti aukcionui.
- Transporto priemonių tinkamumą arba netinkamumą dalyvauti eisme apibrėžia techninės apžiūros reikalavimai. Yra daug pavyzdžių kai ir naujesni automobiliai dėl tam tikrų defektų negali pereiti techninės apžiūros, o senesnė priemonė dalyvauja eisme ir nekelia grėsmės eismo saugumui. Juk yra techninės apžiūros tarnybos ir labai kvalifikuoti meistrai, kurie paruošia transporto priemones. Tad jos, praėjusios patikrą, išvažiuoja į gatves ir suteikia keleivių vežimo paslaugas.
Paminėjote, kad buvo sutankinti kai kurie troleibusų maršrutai. Ar iš tų 59 į poilsį išleistų troleibusų kažkiek grįžo į eismą?
- Iki dvidešimties. Jie dabar vėl dalyvauja eisme.
- Vis gi yra informacijos, kad parduodami neprasčiausios būklės autobusai. Kaip įvertinama transporto priemonių techninė būklė?
- Kaip ir minėjau – svarbi jų techninė būklė ir galimybė teikti paslaugą. Bendras troleibusų parkų turimų transporto priemonių amžius yra virš 18 metų, jei mes atskirai neminėtume tų naujesnių troleibusų, kuriuos gavome beveik prieš 10 metų, tai mes turime labai seną parką ir ginčytis, kuris iš troleibusų geresnis, subjektyvu ir neprofesionalu.
Visuomenę pasiekė ir informacija apie galimai bankui įkeičiamus 90 autobusų. Kiek tai realu ir kokiu pagrindu tai bus daroma?
- Tai tam tikras bendrovės turtas. Įkeisdama juos, ji gauna laisvesnes finansines lėšas ūkinei veiklai vykdyti. Tai įprasta praktika, kai turtas įkeičiamas, kad būtų gauta lėšų einamiesiems reikalams.
-Ar nebus taip, kad netyčia, jei įmonė neįvykdys savo įsipareigojimų, jie bus konfiskuoti ir vilniečiai vieną rytą nežinos kaip jiems važiuoti?
- Ne, tikrai taip nebus. Iki šiol buvo blogesnių situacijų ir to neatsitiko. Dabar yra numatyti veiksmų planai, brendame iš skolų liūno ir tai yra kryptingi veiksmai, kaip pagerinti ir finansinę bendrovės padėtį, ir keleivių vežimo kokybę. Tikimės, kad atsikvėpsime, nes netrukus skelbsime konkursą privatiems vežėjams ir pagal sąlygas jie turi ateiti su naujomis transporto priemonėmis, kurių turėtų būti apie 100.
-Kokia turės būti privačių vežėjų teikiamos paslaugos kaina?
- O kaip bus su „Vilniaus viešuoju transportu“? Ar nebus taip, kad privatininkai jį išstums?
- Negali taip nutikti, nes procesas yra reguliuojamas. Savivaldybei yra per didelė našta, kai už viską atsako savivaldybės įmonės transportas ir neturime atokvėpio sekundės, negalime pakeisti transporto priemonių naujomis. Todėl ir reikalingas privataus vežėjo atėjimas į rinką. Tai nebus kova dėl pelno, nes galios tokie pat principai – bus deklaruojama kilometro kaina, vežėjas žinos, kad jam bus sumokėta už paslaugas. Iš pradinio susidomėjimo matome, kad bus pretendentų ir iš užsienio šalių.
- Ar nenutiks taip, kad pradžioje bus pasiūlytos labai mažos kainos, o vėliau jos išaugs?
- Konkursas vyksta vadovaujantis Europos Komisijos reglamentu, kuris yra patvirtintas pagal Kelių transporto kodeksą, yra Susisiekimo ministerijos ir Vyriausybės teisės aktai, nurodantys metodikas ir tvarkos aprašai, kaip turi būti vykdomos sutartys, kaip parinkti vežėją. Yra formos, tad mes laikysimės tų taisyklių. Tad nėra jokių galimybių viduryje distancijos keisti sąlygas ar reikalavimus. Visi turės turėti verslo planą ir ateis tik tie, kurie bus pajėgūs. Ir mes žinom, kad tokių vežėjų yra.
- Ir dabar Vilniuje privatūs vežėjai aptarnauja keletą maršrutų. Ten, vos pradėjus jiems dirbti, kalbama, kad atlyginimai siekė 1800 litų, o dabar sumažėjo iki 1300 litų. Ar savivaldybė stebės tokią veiklą?
- Pinigai vokeliuose nėra toleruojami, ir konkurso sąlygose numatyta, kad vežėjas įsipareigos mokėti atlygį, nemažesnį nei esamos ekonominės veiklos srities vidurkis, galimas nukrypimas tik 10 proc.
- Koks atlygis yra dabar?
- Šių metų vidurkis buvo apie 2200 litų. Nežinau, ar privatus vežėjas įstengs tiek mokėti, bet atlyginimai bus garbingi.
- O kaip savivaldybė tai užtikrins?
- Savivaldybė turi įgaliojimus. Mes atsakome už viešojo transporto administravimą Vilniaus mieste ir turime galimybes viską tikrinti. Viskas bus skaidru, aišku ir suprantama.
- Ar tiesa, kad dar nepaskelbus pirmojo konkurso viešojo transporto paslaugoms teikti, jau yra rengiamas ir netrukus bus paskelbtas antras konkursas?
- Pirmasis konkursas, kaip minėjote, nėra paskelbtas. Jau sukanka metai nuo pranešimo, kaip reikalauja ES reglamentas. Mes tuo vadovaudamiesi ir skelbsime konkursą. Turime ketinimų sudaryti naują maršrutų grupę ir pranešti apie skelbiamą konkursą, nes pakankamai ilgas laikas, kol konkursas gali įvykti.