„Vilkikų grąžinimo klausimas yra jautriausias visame Mobilumo pakete. Turbūt jį labiausiai kvestionuoja mūsų vežėjai ir turi labai rimtą pagrindą. Iš esmės – ką reiškia grąžinti vilkiką, tuščią ar su kroviniu, kuris visą laiką dirba Vakarų Europoje, į Lietuvą? Loginės prasmės nelabai turi.
Tikrai didelė dalis Lietuvos vilkikų dirba Vakarų, Pietų, Šiaurės Europoje ir jų kelias pro Lietuvą neprasuka. Tai tikslo sugrąžinti į Lietuvą tiesiog nėra (...) Tai labiausiai kenkia ir būsimam pelningumui, ir labiausiai lems, kad didesnės įmonės stengsis registruoti savo vilkikus arčiau tų rinkų, kuriose yra didieji pervežimai. Tai būtų Lenkija, Vokietija ar dar kitos šalys“, – Eltai sakė ekonomistas.
Jo manymu, dėl kitų Mobilumo paketo klausimų, pavyzdžiui, geresnių vairuotojų darbo sąlygų, nėra daug diskutuojama ar jiems priešinamasi.
Pasak T. Povilausko, jei Mobilumo paketas, kuris įpareigotų vilkikus grąžinti kartą per 8 savaites į vieną iš operacinių centrų įmonės įsisteigimo šalyje, bus patvirtintas ES valstybių narių, tai skaudžiausiai paveiks mažesnes transporto įmones.
„Aš manau, kad tos didelės Lietuvos įmonės (...) atras būdų (kaip išgyventi. – ELTA) (...), nes jos Europos lygiu yra didelės žaidėjos. Paimkime 10 didžiausių Lietuvos tarptautinių pervežimo kompanijų – jos jau gerai žinomos Europoje ir tų būdų, kaip išgyventi ir išsilaikyti, tikrai atras ir jų bus. Didesnė problema bus mažiesiems žaidėjams“, – tikino jis.
Ekonomisto teigimu, atsiradus sąlygai dėl vilkikų grąžinimo į Lietuvą, įmanomi vilkikų perregistravimai į kitas šalis. Anot jo, kiltų grėsmė ir dėl nemažo BVP augimo sulėtėjimo.
„Nors didžioji dalis darbuotojų (transporto sektoriuje. – ELTA) yra iš trečiųjų šalių, bet jie bus registruoti ne Lietuvos, o, tarkime, Lenkijos įmonėse, tai bendroji pridėtinė vertė sektoriui nemaža dalimi persikelia į Lenkiją arba į kitas šalis. Tai labai gali būti, kad transporto sektorius po Mobilumo paketo ekonomikai duos nebe pliusą, o minusą. 2021 ar 2022 metais galime turėti vienkartinį BVP augimo nemažą sulėtėjimą“, – Eltai teigė T. Povilauskas.
„Tai gal ir nėra gyvybiškai svarbus sektorius, bet vis tiek jo įtaka Lietuvos BVP dydžiui yra didelė“, – pridūrė jis.
Kaip ELTA jau rašė, trečiadienį pasibaigė derybos tarp Europos Sąjungos (ES) institucijų dėl Mobilumo paketo. Lietuvos vežėjų asociacijos „Linava“ duomenimis, nuspręsta grąžinti vilkikus kartą per 8 savaites į vieną iš operacinių centrų įmonės įsisteigimo šalyje.
Europos Parlamentas ir ES pirmininkaujanti Suomija dėl vadinamojo Mobilumo paketo susitarė ketvirtadienį, jį turės patvirtinti ES valstybės narės.
„Linavos“ sekretorius transporto politikai Tomas Garuolis sako, kad tikėtina, jog krovinių vežimo automobiliais sektoriaus patiriami iššūkiai Lietuvos ekonomikai galėtų lemti mažiausiai 1,6 proc. BVP praradimus