Lietuvos profesinių sąjungų aljanso (LPSA) pirmininkas Audrius Cuzanauskas trečiadienį Seimo Socialinių reikalų ir darbo komitete teigė, kad darbo sutartys transporto sektoriuje yra deklaratyvios.
„Darbo sutartys šitame transporto sektoriuje praktiškai yra deklaratyvios, kur matome, kad vienos sąlygos nurodomos, tačiau netgi VDI pripažįsta, kad pažeidimų begalės. Darbo sutartyse nurodomos vienos sąlygos, ar dėl darbo užmokesčio mokėjimo, ar dėl dienpinigių išmokėjimo 50 proc. trys dienos iki išvykimo į komandiruotę, ar dienpinigių sumažinimo procentas nurodomas, tačiau po to vienašališkai darbdavys savo įsakymu arba sumažina, arba perveda tik dalį atlygio, net nenurodydamas, kad tai darbo užmokestis“, – sakė A. Cuzanauskas.
Pasak jo, problema taip pat yra neapmokamos atostogos.
„Per šį laikotarpį tiek užsieniečiai, tiek Lietuvos piliečiai nežino pasekmių pasirašinėdami prašymus dėl neapmokamų atostogų. Formos yra paruoštos ir, jei tu nori gauti algą, turi pasirašyti. O pasekmės dėl nedraudiminio laikotarpio ir neapmokamų atostogų – darbuotojas praranda stažą, atsisako socialinių garantijų ir išmokų“, – teigė profsąjungų atstovas.
A. Cuzanauskas taip pat pažymėjo, kad dažnu atveju vairuotojams apmokama grynaisiais pinigais.
„Tiek tūkstančių, milijonų grynų pinigų, kiek dabar deklaruoja, kad darbuotojai viską gauna grynais, yra neadekvatu. Įmonės, kurios nevykdo tiesioginės prekybos, išmoka darbuotojui grynaisiais pinigais. Praėjusią savaitę du darbuotojai atėjo ir gavome per darbo ginčų komisiją, kad darbuotojams per nepilnus trejus metus buvo išmokėti 42 tūkst. eurų grynais, įskaitant, kad paraleliai buvo daromi pavedimai į banką“, – sakė A. Cuzanauskas.
„Nėra tinkamos kontrolės šiame sektoriuje. Čia išsakyti labai didelio masto pažeidimai, kas sukelia labai daug klausimų, kodėl iki šiol šitos problemos nebuvo spręstos“, – sakė profsąjungų atstovas.
Vyriausiasis darbo inspektorius Jonas Gricius sakė nenorintis sutikti, kad sektoriuje neužtenka kontrolės.
„Nenoriu sutikti, kad neužtenka kontrolės. Užtenka kontrolės, bet labiau akcentuočiau socialinės partnerystės dalyką bei susitarimus ir bandymus rasti kompromisą, bet ne vien viską totaliai kontroliuoti. Keistai kartais atrodo, kad darbo sutartys ydingos, sąlygos blogos. Yra teisinis reguliavimas, Darbo kodekso reikalavimai ir yra šalių valia. Aiškiname, kad nepasirašinėkite, ko nežinote, negalite suprasti. Bandome per konsultavimo schemas teikti įvairiomis kalbomis informaciją. Nematyčiau tokios didelės problemos“, – sakė J. Gricius.
Jis sutiko, kad yra problemų dėl neapmokamų atostogų ir apmokėjimo grynaisiais.
„Sutinkame, kad nemokamos atostogos yra keistas dalykas. Kada paanalizuoji, jei įmonėje 70–80 proc. darbuotojų eina nemokamų atostogų, tai kas čia per rodiklis ir kada mes dirbame, jei visi atostogauja. Tai yra aktuali problema, mes pradėjome analizę, bendradarbiaujame su „Linava“, bandysime ieškoti priežasčių, kodėl taip įvyko, gal čia ir teisinio reguliavimo spragos, gal reikia šalinti tas priežastis“, – sakė J. Gricius.
„Matome problemą – grynųjų pinigų apyvartą ir nuo 2019 metų darbo teisiniuose santykiuose siūlome sureguliuoti Darbo kodekso normas išimant grynus pinigus iš darbo teisinių santykių. Čia yra bendros iniciatyvos su Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, bet atminkime, kad yra teisėkūros tradicija ir bet kokie pasikeitimai teisinėje aplinkoje turi būti išdiskutuoti“, – sakė VDI vadovas.
Vežėjų atstovas Algimantas Kondrusevičius sakė, kad, jei bus atsisakoma grynųjų pinigų, reikia įpareigoti bankus nemokamai darbuotojui atidaryti sąskaitą ir per 24 valandas išduoti mokėjimo kortelę.
„Suprantu bankų procedūras, bet mūsų įmonėje buvo 7 atvejai, kai prieš Naujus metus žmonės gavo žinutes atnaujinti duomenis, vairuotojai nespėjo atnaujinti, jiems buvo užblokuotos kortelės, sąskaitos, žmonės negalėjo atsiskaityti. Neveikia kortelė, grįžę negali nueiti į banką, nes privaloma izoliuotis, yra kiti dalykai. Žmonės rašo, skambina, sako, padėkite grynais pinigais. Visiškai uždraudžiant (išmokėti grynaisiais – ELTA) turime užtikrinti pinigų prieinamumą žmogui per korteles ar kitur“, – sakė A. Kondrusevičius.
Kalbėdamas apie darbo sutartis, jis sakė, kad pagrindiniai dalykai vairuotojams iš užsienio yra pateikiami jiems suprantama kalba.
„Mes savo teisinį ūkį vedame lietuvių kalba, tačiau pagrindiniai dokumentai, darbo, finansiniai, yra vairuotojams suprantama kalba – rusų, anglų, vokiečių, net prancūzų“, – sakė A. Kondrusevičius.