„Šie visi pakeitimai neatsirado per vieną dieną. Visa tai vyksta dėl to, kad darbo sąlygos, ypač tolimųjų reisų vairuotojų, nė kiek negerėja, o tik blogėja. Lietuvoje matome tendencijas, kad ypač padaugėjo darbuotojų, atvykstančių iš trečiųjų šalių. Tai yra mūsų vadinamoji pigioji darbo jėga. 2022-iesiems yra patvirtina, kad yra suteikta 16 nemokamų leidimų, o jei įmonė norės atsivežti daugiau darbuotojų, turės primokėti valstybei papildomai už leidimą“, – Eltai sakė A. Cuzanauskas.

Mobilumo paketas padės įvesti didesnę kontrolę sektoriuje ir apsaugos darbuotojus

A. Cuzanausko manymu, mobilumo paketas suteiks galimybę didesnei kontrolei transporto sektoriuje, kuriame dabar yra bent keturi galimi nelegalūs mokėjimo būdai, tarp kurių minimas apmokėjimas už darbo valandas, dienpinigiai, tam tikra pinigų dalis už nuvežtą krovinį bei pinigai už pakrovą ar iškrovą.

„Yra keturi nelegalūs mokėjimo būdai. Pirmas dalykas yra susitarimas už dieną, kuris yra nelegalus dėl to, kad Lietuvoje galioja vienintelis darbo teisės įstatymas, tai yra apmokėjimas už valandas. Valandinis apmokėjimas, o jeigu darbuotojas yra komandiruotėje, dar mokami dienpinigiai“, – aiškino Lietuvos profesinių sąjungų aljanso vadovas.

„Iš nelegalių būdų yra apmokėjimas už kilometražą, apmokėjimas už faktą, kai yra mokama darbuotojui, tarkim, 10 procentų už nuvežto krovinio kainą, nepriklausomai kiek dienų dirbai ir nesvarbu, kurioje šalyje vežei krovinį. Būna ir mišrių nelegalių apmokėjimo būdų.

Transporto sektorius nepripažįsta žmonių išsekimo darbo vietoje

Lietuvos vežėjų profesinės sąjungos (LVPS) atstovas A. Cuzanauskas tikina, kad mobilumo paketu siekiama apsaugoti darbuotojus, nes dabar nėra užtikrinamos higienos sąlygos bei kokybiškas poilsis. Dėl nuolatinio išsekimo darbuotojai kartais net miršta darbo vietoje. Šios problemos, LVPS atstovo teigimu, Lietuvos transporto sektoriaus vadovai nenori pripažinti ir ragina sąlygoms nepritariančius darbuotojus išeiti iš darbo.

„Mobilumo paketo pakeitimai turėtų užkirsti kelią manipuliuoti informacija dėl viešbučių. Paketo nuostatose pažymima, kad turi būti sudaromos tinkamos sąlygos darbuotojams, tiek kalbant apie poilsį, tiek apie galimybę nusiprausti žmogiškai, jeigu, pavyzdžiui, būni komandiruotėje du, tris, penkis arba devynis mėnesius, tai tos elementarios žmogiškumo sąlygos turi būti sudaromos“, – tvirtino A. Cuzanauskas.

Mobilumo paketo priežastis – transporto sektoriaus įmonių elgesys

A. Cuzanauskas pabrėžia, kad mobilumo paketo atsiradimą paskatino netinkamas transporto sektoriaus įmonių elgesys, kai net nesugebama pateikti žiniaraščių, nurodančių atlygį, kuris yra mokamas darbuotojams. Sumos, kurios būna pateikiamas Vakarų Europos šalims, Lietuvos profesinių sąjungų aljanso vadovo teigimu, neatitinka realiai išmokamų sumų darbuotojams.

Lietuvos profesinių sąjungų Aljanso vadovas tikina, kad per individualias konsultacijas nė vienas iš vairuotojų negalėjo teigti, kad jiems yra mokamas atlyginimas toks, koks pateikiamas Vakarų šalims, o įmonės net nesugebėjo pateikti to įrodančių žiniaraščių.

„Nė viena įmonė nesugebėjo pateikti netgi tų pačių žiniaraščių, kuriuose nurodytų, kad mokamas būtent tas atlygis, kuris teikiamas Vakarų valstybėms. Yra specialūs dokumentai, jie mokesčių inspekcijoms teikia dokumentus, kad moka tų šalių minimalų atlyginimą, bet taip nėra“, – pridūrė A. Cuzanauskas.

ELTA primena, kad trečiadienį įsigalioja daugybė pakeitimų Mobilumo pakete. Nuo trečiadienio privaloma fiksuoti sienos kirtimą skaitmeniniame tachografe – kiekvienas vairuotojas, kirtęs sieną, artimiausioje sustojimo vietoje turės įvesti šalies, į kurią įvažiuoja, simbolį.

Didžiausi pakeitimai įsigalioja dėl komandiravimo taisyklių. Nuostatos dėl komandiravimo nebebus taikomos tranzitui ir dvipusiam/dvišaliam pervežimui su ne daugiau kaip dviem papildomais pakrovimais/iškrovimais. Komandiravimo nuostatos bus taikomos įmonėms, kurios atlieka kabotažo vežimus ir perkėlimo tipo vežimus. Įsigalioja ir būtinybė pranešti apie vairuotojo komandiravimą į naują, visoms ES šalims bendrą IMI sistemą. Nebeliks būtinybės skirti atstovo, jo pareigas galės eiti už transportą įmonėje atsakingas asmuo.

Vairuotojai, kuriems taikomos naujos komandiravimo taisyklės, gaus minimalų atlyginimą (MMA), galiojantį šalyje, kurioje jie atlieka darbą. Papildomų išmokų, susijusių su komandiruotėmis sumos negali būti įskaičiuojamos į MMA.

Pirmosios mobilumo paketo nuostatos įsigaliojo 2020 metų rugpjūtį. Jos pakeitė vairuotojų darbo laiką. Be kita ko, buvo uždraustas reguliarus kassavaitinis poilsis sunkvežim

Šaltinis
Temos
Be raštiško ELTA sutikimo šios naujienos tekstą kopijuoti draudžiama.
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją