TOKS“ pavadinimu pažymėtų autobusų Lietuvos miestais ir miesteliais rieda apie 80. Už kelių naudojimą kompanija kasmet sumoka per 60 tūkstančių eurų.

„Yra nurodyta sąskaita, į kurią mes pervedame tuos visus mokesčius. Tuos visus mokesčius metuose vieną kartą mes mokame, perkame visoms transporto priemonėms metams“, – pasakoja UAB „TOKS“ direktorius Arūnas Indrašius.

Komercinio transporto savininkai už kelių naudojimą kasmet sumoka apie 50 milijonų eurų. Mokestis jiems skiriasi. Autobusai moka kartą metuose. Vilkikai – už laiką, kurį važiavo.

„Tai yra mokestis už parą. Tai, jeigu sunkiasvoris vilkikas, šiai dienai už parą moka, už ta vadinamą vinjetę, 11 eurų“, – teigia „LINAVOS“ viceprezidentas Vytas Bučinskas.

Nors sunkiasvorės mašinos už kelius moka, bet kokybės pasigenda. Keliuose trūksta stovėjimo aikštelių, dažnos atkarpos pritaikytos tik lengvosioms transporto priemonėms.

„Autobusas, vis dėlto, jis mažiausias yra dvylikos metrų mūsų eksploatuojamas ir per tas saleles jie laipioja. Taip pat yra tos saugos salelės, kur perėjos yra padarytos ar ten greičio mažinimai. Na, žinot, tai transporto priemonių laužymas“, – teigia A. Indrašius.

Autobusas

Gyventojai už kelius taip pat susimoka – pirkdami akcizais apmokestintą kurą. Tačiau ir už šiuos pinigus atnaujinami ne visi keliai.

„Jeigu skirtumėm keliams atgal tiek, kiek surenkame iš akcizų, priminsiu, milijardas du šimtai milijonų, tai visi keliai būtų puikios būklės. Bet pusę pravalgom ir bendrom reikmėm išskirstoms“, – teigia Seimo ekonomikos komiteto narys (LSDP) Gintautas Paluckas.

Kai už valdiškus pinigus keliai nepatogūs, galbūt padėtis pasikeistų už privačias lėšas? Seimo narys K. Starkevičius siūlo naują rinkliavą, kuri keliautų ne į biudžetą, o tam, kas kelius tiesia.

„Gali būt, kad tas, kuris nutiesė kelią tuos pinigus sau susigrąžina, o gali būti, kad tą funkciją atlieka ir kelių direkcija“, – teigia jis.

Vilkikų vežėjai sako, kad dar viena rinkliava reiškia prekių ir paslaugų brangimą.

„Už viską sumokės galutinis vartotojas. Tai – mes visi“, – teigia „Linavos“ viceprezidentas Vytas Bučinskas.

Tiesa, apmokestinti siūloma ne esamus, o tik naujus kelius. Anot K. Starkevičiaus, naujų kelių tiesimas tokiu būdu paspartėtų.

„Tikrai suma nėra didelė, keli eurai, bet tu gauni naują kokybę“, – aiškina jis.

Naujo mokesčio projekto paruoštas. Seimo narys sako, kad dėl jo kitą savaitę apsispręs ir Ekonomikos komitetas.

„Diskusijas pateikimo stadijoj, aš manau, kad būtų galima pradėti ir žiūrėti, koks tai galėtų būti mechanizmas, juo labiau, kad jis neįpareigotų, kad tikrai atsiranda mokami keliai. Tai gal kaip alternatyva tvarkyti kelius atsirastų“, – teigia Seimo ekonomikos komiteto narys (DP) Viktoras Fiodorovas.

„Mes turime etolingo taip vadinamą sistemą įsidiegti, kai bus efektyviau surenkamos lėšos iš tų, taip vadinamų, kelių vinječių, iš komercinio transporto. Tas irgi sudarys per metus virš 100 milijonų. Na ir todėl daryti privačių kelių, už kuriuos mes mokėtume, kaip yra kai kur Europoje, aš tikrai nematau kol kas jokio poreikio“, – teigia G. Paluckas.

Panašūs kelių mokesčiai yra kitose šalyse. Pavyzdžiui, Lenkijoje, mokamos automagistralės ir greitkeliai. Vokietijoje, Čekijoje – greitkeliai ir valstybinės reikšmės keliai. Skandinavijoje – greitkeliai, tuneliai, tiltai ir keltai.

Seimo narys K. Starkevičius sako, kad prievolės mokėti už naują asfaltą – visiems nebūtų.

„Kaip ir kitose šalyse, būtų galima, jeigu tu nenori mokėti, tiesiog šalutiniais keliais apvažiuoti tą ruožą, jeigu tu galvoji, kad tai pigiau bus“, – teigia jis.

„Užsienyje yra mokami keliai, bet į jį įvažiuoji ir jauti, kad tikrai vau, tikrai galima važiuoti juo, pasinaudoti infrastruktūra ir važiuoti patogiai. Ten nei laukiniai žvėrys laksto per kelius, nei ką. Tą reikia susitvarkyti, o tada kalbėti apie būsimą mokestį“, – mintimis LNK žiniose dalinasi UAB „TOKS“ direktorius A. Indrašius.

Molėtai–Utena ar Kaunas–Latvija per Panevėžį? Tai dvi kryptys, kur parlamentaras įsivaizduoja naujus apmokestintus kelius. Automobilių kelių direkciją tokią idėją pakomentuoti atsisakė.

„Aš girdžiu apie komiteto inciatyvą, mes ieškom visų finansavimo šaltinių, bet, kaip ir minėjau, kol kas – jokių konkrečių sprendimų tikrai nėra“, – teigia Susisiekimo ministras Marius Skuodis.

Kitų metų vasarą Lietuvoje pradės veikti ir elektroninė kelių apmokestinimo sistema, kuri mokesčius rinks nuotoliniu būdu. Komercinis transportas mokės už nuvažiuotą atstumą.

Visą LNK reportažą žiūrėkite čia: