Įstatymo nustatyta tvarka VMI ir dabar atlieka operatyvius patikrinimus keliuose, kaip pavyzdžiui, kartu su policija tikrina autovežius dėl Savininko deklaravimo kodo (SDK), tačiau tai daro su kitomis institucijomis. Atlikus pakeitimus, VMI galės tai vykdyti savarankiškai.
Remiantis dabar galiojančiu įstatymu, transporto priemones kelyje gali stabdyti ir tikrinti policijos, Karo policijos, muitinės, Lietuvos transporto saugos administracijos, Valstybės sienos apsaugos tarnybos prie Vidaus reikalų ministerijos, aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnai.
Mokesčių administravimo įstatyme yra įteisinta mokesčių administratoriaus teisė, kai kyla įtarimas, kad pažeidžiami teisės aktai, už kurių įgyvendinimą atsakinga VMI, nustatyta operatyvaus patikrinimo tvarka stabdyti ir tikrinti transporto priemones, prekes, jų dokumentus.
Tai reiškia, jog VMI vykdant jai deleguotas funkcijas atliko ir toliau atlieka patikras ne tik ūkinės – komercinės veiklos vietose, tačiau ir šalies keliuose. Tačiau pastaraisiais atvejais VMI pareigūnai patikrinimus atlikdavo kartu su kitomis kompetentingomis valstybės institucijomis, pvz., policija, muitine.
„Atsižvelgiant į tai, kad pastaraisiais metais įvairių iššūkių (pandemija, migrantų krizė, tarptautinių sankcijų užtikrinimas ir pan.) ir su jų įveikimu susijusių uždavinių institucijoms tik daugėjo, inicijavome pakeitimus, kurių tikslas – efektyviau naudoti išteklius, tikslus pasiekiant mažesnėmis sąnaudomis, t. y. suteikiant VMI teisę savarankiškai stabdyti transporto priemones, neprašant kitų institucijų pagalbos.
Paprastai tariant, šiuo metu VMI pareigūnai negali savarankiškai stabdyti transporto priemonių, todėl patikrinimuose dalyvauja ir kitos institucijos, o įgyvendinus pakeitimus kitų institucijų pareigūnai nebus trukdomi atlikti jiems priskirtas tiesiogines funkcijas“, – komentuoja VMI teisės departamento direktorė Rasa Virvilienė.
Ji akcentuoja, kad patikros keliuose buvo, yra ir bus nukreipiamos į komercinę veiklą vykdančius subjektus, o ne į gyventojus. Patikrinimai vyksta ir vyks pagal iš anksto numatytus planus. Tai atliekantys VMI pareigūnai, jei bus priimti pakeitimai, turės specialias uniformas ir specialiąją transporto priemonę
Patvirtinus pakeitimus, patikrinimų metu keliuose VMI pareigūnai vilkės specialią aprangą (uniformą). Taip pat turės specialiąją transporto priemonę – specialiomis spalvomis nudažyta ar nenudažyta motorinė transporto priemonė su specialiaisiais šviesos ir garso signalais arba tik su specialiaisiais šviesos signalais.
Šalies keliuose VMI patikrinimai atliekami kontroliuojant:
- ar subjektai tinkamai vykdo, prieš išgabenant prekes, per Išmaniosios mokesčių administravimo sistemos i.VAZ posistemį pateikti krovinių važtaraščių duomenis;
- ar subjektai tinkamai vykdo prievolę, prieš įvežant perpardavimui skirtą naudotą transporto priemonę, deklaruoti ją „Regitra“ tvarkomuose registruose bei gauti SDK kodą;
- akcizais apmokestinamų prekių gabenimus ir imant jų atitikties mėginius;
- keleivių vežimo paslaugą teikiančius asmenis (taksi, pavežėjimas), siekiant įsitikinti, ar tokia veikla vykdoma ją tinkamai registravus, ar apskaitomos gaunamos pajamos;
- pardavimo pajamų apskaitymą (patikrų keliuose metu fiksavus duomenis apie komerciniais tikslais pervežamas prekes, nepaliekama jų neapskaitymo galimybių).
VMI duomenimis, iš viso nuo SDK įvedimo kartu su kitomis institucijomis keliuose patikrinta 5 744 transporto priemonės, iš kurių 17 proc. SDK neturėjo. Pasibaigus tolerancijos laikotarpiui dėl SDK kodų nesuteikimo patikrinimų keliuose metu surašyta 155 administracinio nusižengimo protokolai.
Per 2021 metus, vykdant patikras šalies keliuose, siekiant užtikrinti krovinių važtaraščių duomenų teikimo į i.VAZ posistemę prievolės vykdymą, VMI atliko 369 kontrolės veiksmus, kurių metu buvo surašyta 119 administracinio nusižengimo protokolų.
Kaip minėta anksčiau, iki šiol, siekiant atlikti tokias patikras, VMI buvo priversta pasitelkti kitas institucijas, kurioms, remiantis Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo nuostatomis, yra suteikta teisė stabdyti transporto priemones keliuose.
VMI pareigūnai kol kas nėra įtraukti į sąrašą asmenų, kurie turi teisę tai daryti bei gali šių funkcijų vykdymui naudoti specialųjį transportą. Priėmus įstatymo pataisas, VMI darbuotojai patikrinimus galės vykdyti savarankiškai.