Išskyrė tarpmiestinį transportą
Iš pradžių Vyriausybė svarstė, kad nepasiskiepiję asmenys negalėtų naudotis visu viešuoju transportu, tačiau nuo šio planuoto ribojimo atsitraukė. Miestų ir priemiesčių transportu ir taksi paslaugomis galės naudotis ir GP neturintys asmenys. Tačiau valdžia išskyrė tarpmiestinį susisiekimą, čia nuo rugsėjo 13 d. bus privaloma tikrinti keleivių GP.
„Kai buvo patys pirminiai planai įvesti GP visam viešajam transportui – ir miesto, priemiestinio, ir tarpmiestinio, aiškinome, jog mieste patikrinti pasų neįmanoma, atrodo, kad mus išgirdo.
Mieste keleiviams atidaromos visos autobuso ar troleibuso durys, patikrinti nėra galimybių dėl keleivių skaičiaus. Visoje Lietuvoje miesto ir priemiestiniais maršrutais per dieną pervežama apie 700 tūkst. keleivių. Prisideda ir keliavimo laikas, kuris mieste ir priemiestyje yra trumpas, tad santykinai galimybė užsikrėsti – nedidelė.
Su tarpmiestiniu transportu vadovaujamasi tokia logika, priklausomai nuo kelionės tikslo, kad čia būtų daugiau galimybių patikrinti keleivius. Matyt, remiantis šia logika, toks sprendimas ir priimtas“, – Delfi laidoje „Delfi tema“ kalbėjo Lietuvos keleivių vežimo asociacijos vadovas Gintaras Nakutis.
Paklaustas, kodėl neprisijungė prie kitų verslų, kurie nelaukia rudens ir GP savo veikloje pradėjo taikyti jau šį mėnesį, pašnekovas pažymi, kad keleivių vežėjų situacija sudėtinga.
„Keleivių vežėjų tarpmiestinį tinklą sudaro 40 vežėjų. Jei yra galimybė nusipirkus bilietą persėsti iš vieno vežėjo į kitą, tai turėtų padaryti (tikrinti GP – Delfi) visi vežėjai vienu metu. Jeigu vienas priima keleivių tik su GP, kitas be GP ir dar dirba, tokiu atveju būtų neįmanoma keleiviui be GP persėsti į to vežėjo autobusą, kuris jau pasirengęs dirbti su GP. Tokia darbo specifika“, – sako G. Nakutis.
Daugiau problemų kils pensininkams
Pašnekovas kalba apie problemas, kurios atsiras, keleivių vežėjams pradėjus tikrinti GP.
„Tarpmiestinio transporto vairuotojas – vienas kelyje. Jis galėtų patikrinti keleivių pasus autobusų stotyse, kur ilgesnis stovėjimo laikas. Tarpinėse stotelėse, kurių yra nemažai, priimti keleivius ir juos patikrinti būtų tikrai sudėtinga.
Su autobusais važiuoja įvairių žmonių iš nuošalių vietovių. Būna ir senyvo amžiaus žmonių, kuriems net ir pasiskiepijus, gali nepavykti išsiimti GP ir neturėti popierinio varianto. Manau, telefone jis tikrai neturės. Dar ir mūsų ne visi vairuotojai turi išmaniuosius telefonus“, – pažymi Lietuvos keleivių vežimo asociacijos vadovas.
G. Nakutis kelia klausimų, ką reikės daryti su senyvo amžiaus žmonėmis, kuriems bus būtina medicininė pagalba, ir moksleiviais, kurie neturės GP.
„Keleivių vežimas tarpmiestiniu transportu yra būtinoji paslauga. Net ir nepasiskiepijusiam žmogui gali reikėti suteikti būtinąją medicininę pagalbą. Jei pavyzdžiui, jis turės nuvažiuoti į apskrities centrą ar didesnį miestą, kur būtų suteikiama pagalba, tarkime, hemodializė ar chemoterapija. Dabar tokių keleivių mes turime. Jei jis nepasiskiepijęs ir tokios galimybės neturi, jis visai negalės nuvažiuoti. Mes keliame šį klausimą.
Tas pats ir su moksleiviais – jie gali būti kontaktiniame ugdyme, bet neatitikti GP kriterijų. Kitaip tariant, gali būti nepasiskiepiję, o jie naudojasi tarpmiestiniu transportu vykti į mokymosi įstaigas. Tai šiuos klausimus reikia spręsti, bandysime tai kelti. Ką daryti su moksleiviais, jų nevežti? Arba nevežti žmonių, kuriems būtina į ligoninę, bet neturi GP?“ – atkreipia dėmesį pašnekovas.
Nežino, kaip reikės tikrinti
Paklausus, ar keleivių vežėjai spės pasiruošti naujai tvarkai iki rugsėjo 13 d., G. Nakutis dar neturi tiesaus atsakymo.
„Svarstome, kaip reikės tikrinti GP, ar žmogus jį turi. Yra klausimų, kurių nežinome, kaip išspręsime“, – tikina jis.
Keleivių vežėjų atstovas pažymi, kad nors nemažai žmonių (apie 1,5 mln.) jau pasiskiepijo ir teoriškai turi GP, tačiau galbūt fiziškai į autobusą jo neatsineš. Tokiu atveju teks užverti jam duris. Nebent su savimi turės kitą imunitetą nuo COVID-19 įrodantį dokumentą.
„Dėl patikrinimo bus problemų kaip ir visur ir visada, ypač pirmomis dienomis. Jei kokia bobutė iš kaimo parodys kortelę, kurioje pažymėta, kad ji paskiepyta du kartus, manau, kad tokį keleivį priimsim. Jei ateis koks nors kontroliuojantis pareigūnas, jis patikrins pagal asmens kodą e.sveikatoje, ar jis tą pasą iš tikrųjų turi“, – svarsto G. Nakutis.
Jis pateikia pavyzdį apie po Alytaus rajoną pirmadienį važiavusį Registrų centro pasobusą: „Žmogus turi abi skiepo dozes, bet po antros dozės nepraėjo nustatytas laikas, ir jam GP nesuteikia, bet galėtų. Matome tuos kiekius, kiek žmonių neturės jokio dokumento, įrodančio, kad jis gali važiuoti, tai ir yra pagrindinis klausimas.“
Gali nelikti kai kurių maršrutų
Pašnekovas neatmeta varianto, kad sumažėjus keleivių srautui, būtų atsisakoma ir kai kurių maršrutų.
„Keleivių vežėjai visada vertina keleivių srautą, kadangi dirba komerciniais pagrindais. Jeigu keleivių srautas kris tiek, kad jie pradeda dirbti nuostolingai, kaip buvo karantino metu, kai buvo leidžiama sustabdyti eismą kai kuriais reisais, galimybė ir dabar išlieka. Jei sumažės keleivių skaičius, bus imamasi tų pačių veiksmų. Tačiau vežėjai tikrai to nenori, kaip ir trečio karantino. Būtų sunku jau trečią kartą atsikelti iš pelenų, kur mes buvome papuolę, negaudami absoliučiai beveik jokios paramos, ypač tarpmiestinio susisiekimo vežėjai“, – komentuoja G. Nakutis.
Pasak jo, nors šiuo metu nėra draudžiama važiuoti tarpmiestiniu transportu, bet keleivių skaičius vis tiek nėra pasiekęs ikipandeminio lygio, mat žmonės baiminasi užsikrėtimo galimybės, kai kas galvoja, kad nėra saugu vykti autobusu. Jis įsitikinęs, kad daugėjant GP turinčių žmonių, didės ir saugumo tikimybė bei norinčiųjų važiuoti autobusais.
Jis taip pat užsiminė, kad Lietuvos geležinkeliai ruošiasi naujai tvarkai, mat traukinyje keleiviai jau galės sėdėti be kaukių ir pirkti užkandžių.