Portalas grynas.lt visai neseniai rašė apie VGTU mokslininko siūlymą, kaip apskaičiuoti automobilių mokesčio dydį siekiant gerinti automobilių parko būklę Lietuvoje.

VĮ „Regitra“ duomenimis, šiuo metu vidutinis lengvųjų automobilių amžius šių metų sausį siekė 15 metų, prieš metus – 17 metų. 2015 m. gegužę Lietuvoje naujai įregistruota 13 272 naudoti automobiliai, tuo metu naujų – tik 1442.

VGTU Transporto inžinerijos fakulteto Automobilių transporto katedros vedėjas Saugirdas Pukalskas siūlo automobilių savininkus apmokestinti pagal tai, kiek jų transporto priemonės teršia aplinką (transporto priemonės amžius, variklio galingumas ir pan.).

Siūlo visuotinį kelių mokestį

Reaguodamas į tokį pasiūlymą saugaus eismo kontrolės sistemas diegiančios UAB „Viltechna“ direktorius Dainius Diska nori atkreipti dėmesį į kitą alternatyvą.

„Neabejotina, kad automobilio taršos mokestis yra svarbus kaip ekologinės situacijos būseną reguliuojanti priemonė bei galima prielaida atnaujinti gana pasenusį Lietuvos automobilių parką. Mūsų įmonės ekspertai nori atkreipti dėmesį į dar vieną alternatyvą – privalomą kelių mokestį“, – teigė jis.

Pasak įmonės vadovo, toks mokestis galėtų būti taikomas ir užsienio piliečiams, atvykstantiems į Lietuvą tarnybiniais ar asmeniniais reikalais bei vykstantiems tranzitu per Lietuvą lengvaisiais automobiliais. D. Diska skaičiuoja, kad tokių atvejų šalyje – apie 200 tūkst. per metus.

„Tiesa, Europos Sąjungos direktyvos neleidžia apmokestinti vien tik iš užsienio atvykstančių lengvųjų transporto priemonių arba joms įvesti mokesčių už kelius, todėl tenka galvoti apie visuotinį kelių mokestį“, – pabrėžė pašnekovas.

Pasak jo, tokį mokestį būtų galima įgyvendinti dviem būdais: padidinti šiuo metu jau spausdinamų vinječių skaičių ir išplėsti jų platinimo tinklą; papildomai įdiegti automatines kontrolės priemones, kurios veiktų automatiškai visą parą, visus metus.

„Atsižvelgiant į ilgametę kai kurių ES šalių patirtį, reikia pabrėžti, kad šis kelių apmokestinimo būdas yra vienas pigiausių ir nereikalaujantis didelių investicijų“, – tikino D. Diska.

Įmonės atstovas pateikė pavyzdį, kad Austrijoje minimalus terminas yra 10 dienų, o mokestis siekia 12 eurų. Čekijoje minimalus terminas – 1 mėnuo, o mokestis – 15 eurų. Lenkijoje A2 kelyje, važiuojant į Berlyną, suminis mokestis siekia apie 20 eurų ir tai yra vienkartinis mokestis.

„Automobilio mokestis yra paprasčiau administruojamas, tačiau nėra lankstus. Be to, užsienio šalių piliečiai, kurių kiekvienais metais Lietuvoje apsilanko vis daugiau, nemokėtų už naudojimąsi Lietuvos kelių infrastruktūra“, – anksčiau aptarto automobilių taršos mokesčio minusus vardijo D. Diska.

Specialistas pripažįsta, kad kelių mokestis yra sunkiau administruojamas, tačiau, jo nuomone, tik šiek tiek. Tokio mokesčio privalumas, pasak D. Diskos, – lankstumas.

„Įvertinus tai, kiek lengvųjų automobilių tranzitu ar kitu būdu atvyksta į Lietuvą, valstybė papildomai galėtų gauti apie 2 mln. eurų kasmet daugiau nei naudojant automobilio mokestį. Be to, veiktų paprasčiausias teisingumo principas: važiuoji – susimoki, nevažiuoji – ir jokių mokesčių“, - argumentavo pašnekovas.

Automobilių taršos mokesčio kitoks tikslas

Lietuvos autoverslininkų asociacijos generalinis direktorius Rokas Knyva, komentuodamas visuotinio kelių mokesčio idėją, teigė, kad toks mokestis neišspręstų pagrindinės problemos Lietuvos keliuose.

„Visi žinome, kad šiandien turime didžiausią problemą, susijusią su pasenusiais ir techniškai netvarkingais automobiliais, kurie savo ruožtu kelia ir tam tikrą grėsmę saugumui“, – kalbėjo jis.

Pasak pašnekovo, visuotinis kelių mokestis galbūt suteiktų papildomą finansavimą keliams, jei surinktos lėšos būtų būtent tam skiriamos.

„Bet toks mokestis už kelius iš esmės neišspręstų senų ir netvarkingų automobilių problemos, nes nepaskatintų žmonių, kurie vairuoja tokią transporto priemonę, jos keisti į saugesnę, naujesnę ir ekologiškesnę, – tęsė R. Knyva. – Į automobilių mokestį mes žiūrime truputį kitaip. Įsivaizduojame, kad jis – pagrindinis įrankis reguliuoti automobilių parką šalyje“.

Primename, kad kelių mokestis komerciniam transportui Lietuvoje jau naudojamas.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (688)