„Prieš trejus metus „Vilniaus viešojo transporto“ įsiskolinimai siekė beveik 200 mln. litų. Praėjusiais metais įsiskolinimai buvo sumažinti iki 111 mln. litų. Galima teigti, jog prieita kritinė riba, ir permainos buvo būtinos. Tikimės, jog optimizavus viešojo transporto struktūrą, susisiekimas mieste taps greitesnis bei patogesnis, vežėjai gaus daugiau pajamų už parduotus bilietus, tuo pačiu sumažės dotacijų bei kompensacijų poreikis iš miesto biudžeto“, - sako Vilniaus miesto savivaldybės Viešojo transporto optimizavimo projekto įgyvendinimo darbo grupės vadovas Kastytis Lubys.
Pasak jo, prieš daugelį metų suformuota miesto viešojo transporto sistema nebeatitinka nūdienos poreikių – daug transporto priemonių važiuoja ten, kur nėra daug keleivių, ir pernelyg mažai ten, kur jų poreikis kur kas didesnis.
Optimizuoti miesto viešąjį transportą nuspręsta apklausus miestiečius bei atlikus keleivių srautų tyrimus. „Nutarėme diegti šešis greituosius autobusų maršrutus, panaudodami dabartines ir įrengdami dar keturiolika kilometrų naujų viešojo transporto juostų. Prie jų keleivius priveš pagrindinių ir privežančiųjų maršrutų autobusai“, - kalba K. Lubys.
K. Lubio teigimu, keleiviams kelionė su persėdimais nekainuos brangiau, kadangi įsigijus pusvalandį ar valandą galiojančius elektroninius bilietus, bus galima persėsti iš vienos transporto priemonės į kitą - taigi papildomai nemokant važiuoti keliais autobusais arba troleibusais.
Naujovių – apstu
Esminė naujovė, su kuria sostinės gyventojai susidurs jau nuo liepos 1-osios – tai jau minėtieji šeši greitieji autobusų maršrutai, sudarysiantys pagrindinį Vilniaus miesto viešojo transporto „stuburą“. Iki jų vilniečius priveš pagrindinių maršrutų autobusai bei troleibusai, taip pat mažesnės transporto priemonės.
„Planuojame įrengti trisdešimt naujų viešojo transporto stotelių, daugiausia – atokesniuose Vilniaus miesto rajonuose. Kai kurių maršrutų nebeliks, keisis dalies autobusų bei troleibusų trasos, taip pat ir grafikai. Keisis ir maršrutų numeracija. Tačiau bendras maršrutų kiekis nemažės“, - sako K. Lubys.
Pirmasis greitasis maršrutas drieksis nuo Stoties per Kalvarijų gatvę į Santariškes, antrasis – iš Santariškių pro Laisvės prospektą į stotį, trečiasis – iš Fabijoniškių pro centrą į oro uostą, ketvirtasis – iš Pilaitės pro Konstitucijos prospektą į Saulėtekį, penktasis – iš Pašilaičių pro Ozo gatvę į Saulėtekį, šeštasis – iš Parko gatvės pro Olandų gatvę iki Žaliojo tilto. Visi maršrutai bus pažymėti G raide (greitasis).
Kai kurių maršrutų trasos nesikeis, keisis tik jų numeracija – pavyzdžiui, dabartinis 18A troleibusų maršrutas taps 13-uoju. 1A maršrutas bus keičiamas į 4-ąjį (trasa nesikeis), 26A – į 26-ąjį (trasa trumpės iki Ozo žiedo ir iki Vaikų ligoninės stotelės), 52A – į 52-ąjį (trasa liks ta pati), 55 – į 59-ąjį (trasa trumpinama iki Žvėryno žiedo), 55A keis 55-asis, o trasa bus pratęsta iki Santariškių žiedo.
Atsiras ir keletas naujų autobusų maršrutų: 57 (Ateities g.–Jeruzalė–Bajorai), 58 (Stotis–Dzūkų g.–Minsko pl.–Kalnėnai), 60 (Centras–Ukmergės g.–Bukiškės), 61 (Stotis–Nemėžis–Kuprioniškės), 68 (Žemieji Paneriai–Mūrinė Vokė–Lentvaris–Grigiškės), 82 (Stotis–Liepkalnio g.–Salininkai–Miškiniai–Juodšiliai), 115 (Antakalnis–Rokantiškės–Parko g.) bei 116 (Bukčiai–Gudelių šilas–Žvėrynas).
Be to, Europos pirmininkavimo metu keičiama ir 88 „Oro uostas–Centras–Europos aikštė“ maršruto trasa: šio maršruto autobusai važiuos nuo Konstitucijos prospekto pro Senamiestį iki Oro uosto.
„Informaciją apie pasikeitusius troleibusų bei autobusų maršrutus galima sužinoti SĮ „Susisiekimo paslaugos“ interneto tinklapyje. Čia taip pat galima pasinaudoti ir greičiausio maršruto paieškos įrankiu – kiekvienam keleiviui, nurodžiusiam pradinį ir galinį savo kelionės tašką, pateikiama keletas kelionės miesto viešuoju transportu variantų“, - sako savivaldybės įmonės „Susisiekimo paslaugos“ direktorius Gintas Bliuvas.
Įmonės vadovas taip pat primena vilniečiams, jog nuo liepos 1-osios viešajame transporte nebegalios vienkartiniai popieriniai bilietai, taip pat ir popieriniai bilietai, iki birželio 30-osios įsigyti transporto priemonėje – nuo liepos 1-osios keisis jų kaina.
Mikroautobusų neliks
Liepos 1-ąją į sostinės gatves nebeišvažiuos ir maršrutiniai mikroautobusai.
„Optimizuodami Vilniaus viešojo transporto tinklą planavome, kad privatūs vežėjai bus integruoti į bendrą viešojo transporto tinklą, bendrą bilietų sistemą ir pakviesti dalyvauti naujame konkurse. Tačiau Vilniaus miesto savivaldybės Taryba nepriėmė sprendimo patvirtinti konkurso nuostatų, kurie įteisintų tokią integraciją“, - sako K. Lubys.
Nelikus mikroautobusų, bendrovės „Vilniaus viešasis transportas“ vadovai žada į miesto gatves išleisti daugiau transporto priemonių. „Esame pasirengę vežti keleivius visais numatytais maršrutais turimomis transporto priemonėmis, o ten, kur nėra daug keleivių, važiuos mažesnės talpos autobusai“, - sako bendrovės „Vilniaus viešasis transportas“ generalinis direktorius Gintaras Nakutis.
Pasak jo, naujoji viešojo transporto sistema įsigalios nuo liepos 1-osios, kuomet keleivių srautai būna mažiausi. „Iš pradžių transporto priemonių tikrai pakaks. Vėliau, planuojame įsigyti mažesnės talpos autobusų, taip pat naujų ekologiškų transporto priemonių“, - kalba G. Nakutis.
G. Bliuvo teigimu, sostinės vežėjai turimomis transporto priemonėmis gali vežti ir daugiau keleivių. „Ši galimybė paminėta dar „Naujos transporto rūšies parinkimo“ specialiojo plano esamos būklės ataskaitoje. Transporto priemonių rezervą turime. Be to, labai svarbu tinkamai paskirstyti transporto priemones maršrutuose, nustatyti jų darbo laiką ir pan. Taigi šiuo atveju mūsų pagrindinis uždavinys – kuo efektyviau ir racionaliau panaudoti esamas transporto priemones“, - sako G. Bliuvas.
Susidoroti su padidėjusiais keleivių srautais sostinės vežėjams padės ir nauji ekologiški autobusai, kurių tikimasi sulaukti artimiausiu metu.
„Vilniuje jau važinėja aštuoniolika naujų MAN. Devyniolikos suspaustas gamtines dujas naudojančių autobusų turėtume sulaukti metų pabaigoje iš ES ekologinių fondų pagal programą „Kompleksinė viešojo transporto plėtra“, dar 22-iejų – kitų metų pradžioje pagal priemonę „Mažai taršių miesto autobusų keitimas atnaujinant autobusų parko transporto priemones“. Tuomet sostinės gyventojams galėsime teikti dar geresnę paslaugą“, - sako G. Nakutis.
Troleibusus keis kitos transporto rūšys
Dar viena naujovė - nuo liepos 1-osios į miesto gatves išvažiuos mažiau troleibusų. Jų maršrutų tinklą pertvarkyti buvo numatyta dar 2012-aisiais miesto tarybos priimtame „Naujos transporto rūšies parinkimo“ specialiajame plane. Troleibusai nevažiuos ten, kur važiuoja greitieji autobusai.
„Šiuo metu vidutinis sostinės troleibusų amžius – daugiau nei aštuoniolika metų. Didžioji dalis traukos pastočių bei kontaktinio ir kabelinio tinklo sistemų reikalauja kapitalinio remonto. Tai – didelės investicijos, kurių artimiausiu metu Vilniaus miesto savivaldybės biudžete dėl realiai susiklosčiusių aplinkybių nenumatyta“, - sako K. Lubys.
Pasak jo, troleibusai iš miesto gatvių išnyks laipsniškai, atsiradus elektriniams autobusams bei naujoms transporto rūšims. Be to, planuojama, jog jau po metų kitų mieste bus pradėtos tiesti ir greitojo tramvajaus linijos.
„Galima teigti, jog iš dalies dabartinės greitųjų autobusų trasos padės išbandyti galimus tramvajaus maršrutus. Tokiu būdu bus patikrinti ir keleivių srautai. Gali būti, kad kai kur tomis pačiomis trasomis vėliau važinės ir modernusis tramvajus“, - sako K. Lubys.
Greičiau bei dažniau
Pasak miesto įmonių vadovų, atsiradus greitiesiems autobusų maršrutams, vilniečiai į reikiamą vietą galės nuvažiuoti greičiau.
„Greitieji autobusai per piką važinės kas 4-6 minutes, ne per piką – kas 7-10 minučių. Šiuo metu intensyviai braižomas naujų viešojo transporto juostų tinklas, kai kur paplatintos gatvės. Greitųjų maršrutų autobusai stos ne visose stotelėse. Be to, specialių tik viešajam transportui skirtų juostų padaugės nuo 24 iki 38 kilometrų, o maršrutai bus suderinti taip, kad keleiviai galėtų į jiems reikiamą vietą nuvažiuoti per trumpiausią įmanomą laiką. Tai – pagrindinės priežastys, dėl kurių kelionė sutrumpės“, - sako G. Bliuvas.
G. Bliuvo teigimu, rengdamiesi pertvarkai, „Susisiekimo paslaugų“ darbuotojai koordinavo skirtingų maršrutų tvarkaraščius, ypač derino juos ten, kur numatytos vietos keleiviams persėsti. „Tai ypač svarbu atokesniuose miesto rajonuose, kur viešasis transportas važiuoja retai, kur įsikūrusios didžiosios pramonės įmonės, gamyklos“, - sako G. Bliuvas.
Tvarkaraščius stengtasi derinti ir su sostinės gyventojais. „Neįmanoma eismo tvarkaraščių pritaikyti kiekvienam vilniečiui, tačiau gavę pasiūlymą ar prašymą suderinti eismo tvarkaraščius, visada išanalizuojame visas galimybes. Mūsų tikslas – kad keleiviams važiuoti būtų kaip įmanoma patogiau“, - kalba G. Bliuvas.
Pasak įmonių vadovų, nors pertvarkai rengtasi ilgai bei kruopščiai, nesklandumų vis dėlto gali kilti. „Tikimės, kad naujoji sistema padės Vilniaus gyventojams keliauti greičiau ir patogiau. Tačiau, be abejo, vilniečiams prireiks laiko prie jos įprasti. Todėl iš anksto atsiprašome sostinės gyventojų bei svečių už laikinus nepatogumus, jeigu jų kiltų“, - sako G. Bliuvas.