Anksčiau planuota, kad VVT darbuotojų streikas prasidės dar šių metų spalio 3 dieną, tačiau įmonės vadovybei įsipareigojus 10 proc. padidinti atlyginimus, jis buvo atidėtas.
Tuomet VVT darbuotojų profesinės sąjungos pirmininkas Algirdas Markevičius „Delfi“ sakė, kad tai vertina kaip derybų dėl kolektyvinės sutarties pradžią. Vis dėlto, praėjus maždaug mėnesiui VVT vadovybė pranešė, kad iš susitarimo su profsąjunga traukiasi.
„Toks sprendimas priimtas neradus sutarimo dėl naujos darbo apmokėjimo sistemos, kuri nuo lapkričio kiekvienam VVT darbuotojui garantuos didesnį darbo užmokestį bent 10 proc., o vairuotojams vidutinis atlyginimas augs 20 proc. Šis žingsnis leis pasiūlyti konkurencingą atlyginimą rinkoje, greičiau pritraukti naujų vairuotojų ir suteikti vilniečiams kokybiškas paslaugas“, – pranešė įmonė.
Šią savaitę VVT dar išplatino žinią, kad vairuotojams gerėja ir kitos darbo sąlygos – pakeisti grafikai kokybiškam pietų ir poilsio laikui, atsisakyta žalų išskaičiavimo dėl eismo įvykių.
„Atsižvelgus į vairuotojų pastabas, Vilniaus miesto savivaldybė patobulino poilsio patalpų galinėse maršrutų stotelėse projektą – tokių mieste bus įrengta 11“, – pranešė įmonė.
Tačiau nepaisant didesnių atlyginimų ir esą gerinamų darbo sąlygų, darbuotojai streiko neatsisako.
Pažadai, o ne veiksmai
A. Markevičius sakė, kad VVT darbuotojai savo konstitucine teise ginti savo teisėtai iškeltus reikalavimus pasinaudojo laisva valia.
„Norime atkreipti dėmesį į tai, kad kolektyvinės derybos dėl naujos kolektyvinės sutarties vyksta daugiau nei 2 metus. Matome daug bendrovės pranešimų, kurie yra daugiau pažadų formos, o ne tampa realiais darbais. Pavyzdžiui, pernai bendrovė paskelbė, kad šiemet pagrindinėse galustotėse įrengs keturis modulinius poilsio namelius vairuotojams, kur jie galėtų rankas nusiplauti, pavalgyti.
Tačiau matome, kad pažadai liko pažadais. Be to, matome, kad dabar dar 11 namelių statys. Tačiau jau 30 metų autobusų vairuotojams nėra sudarytos normalios darbo sąlygos. Jie neturi, kur rankų nusiplauti, nei kur pasišildyti pietų ir t. t.
Bendrovė nekalba apie nuolatinius, sisteminius darbuotojų teisių pažeidimus. Savo socialinės atsakomybės deklaracijoje aiškina, kad netoleruoja darbuotojų teisių pažeidimų. Tačiau vien šiais metais Valstybinė darbo inspekcija nustatė ne vieną darbuotojų teisių pažeidimą. Tiek darbo ir poilsio režimo, tiek dėl tų pačių minimalių poilsio sąlygų – papietauti po 5 darbo valandų.
Matome, kad tai gražūs pažadai, bet iš esmės darbuotojai ir toliau yra išnaudojami, galima sakyti. Jų teisės ir interesai yra ignoruojami, darbuotojai eina streikuoti, nes situacija yra netoleruotina“, – sakė jis.
Atlyginimų didinimas
A. Markevičius taip pat ne visai sutiko dėl didinamų atlyginimų, pastebėjo, kad tai daroma priedų sąskaita.
„Bendrovė siekia valdyti darbuotojų darbo užmokestį direktoriaus įsakymais ir priedų forma. Bendrovė įveda dalies už kokybę priedą, jį didina, bet trečdalis to priedo tampa netvariu, kadangi priklauso nuo subjektyvių vadovo vertinimų. Tokių kaip komandiškumas, įtrauktumas – jie gali būti skiriami priede, kas sudaro apie 100 eurų darbo užmokesčio“, – sakė jis.
Savo ruožtu VVT komunikacijos ir rinkodaros vadovė Giedrė Buivydaitė tvirtino, kad atlyginimas nėra didinamas priedų sąskaita.
„Pirma, darbuotojai norėjo aiškesnės, paprastesnės atlyginimo sistemos su mažiau įvairių priedų, todėl kai kurių priedų piniginę dalį perkėlėme į bazinį atlyginimą, o prie jo dar papildomai pakėlėme bent po 10 proc. kiekvienam darbuotojui darbo užmokestį. Didesnis bazinis atlyginimas garantuoja saugumą ir užtikrina, kad priešingai nei priedas, jau nebus keičiamas.
Mūsų ir profsąjungos tikslas yra bendras – užtikrinti kuo geresnes sąlygas mūsų komandos nariams. Tačiau siekiant šio tikslo mūsų pozicijos išsiskiria dviem atžvilgiais. Pirma, mes norime, kad visiems mūsų darbuotojams būtų atlyginama teisingai, o tai reiškia, kad mažiausiai uždirbantiems keliame atlyginimą daugiau, nei norėjo profsąjunga. Tik tokiu būdu mes galėsime pritraukti daugiau darbuotojų ir išlaikyti esamus darbuotojus.
Antra, mes privalome užtikrinti kokybiškas paslaugas miestiečiams. Dėl to pakoregavome motyvacinę sistemą. Su nauja veiklos vertinimo sistema siekiame skatinti darbuotojus dirbti dar kokybiškiau ir už gerus darbo rezultatus jie rinks taškus, kurie virs pinigais. Motyvacinėje sistemoje vertinami kriterijai, kurie tiesiogiai priklauso nuo vairuotojo darbo: išvykimas iš galinės stotelės, sustojimas kiekvienoje stotelėje, kelių eismo taisyklių laikymasis, kultūringas bendravimas su klientais, įsitraukimas į bendrovės veiklą. Kokybinis priedas kilo ir dabar viršija 250 eurų/mėn.“ – sakė ji.
Daugelyje maršrutų – 50 proc.
Vilniaus miesto savivaldybė trečiadienį priminė, kad nuo gruodžio 5 dienos planuojamas VVT vairuotojų streikas. „Tai reiškia, kad VVT aptarnaujami maršrutai važiuos visi, tačiau jie bus retesni. Šiuo metu VVT aptarnauja 76 iš 105 maršrutų: 5 greituosius, 17 troleibusų ir 54 autobusų“, – nurodoma pranešime.
Vilniaus mieste keleivių vežimo paslaugą viešuoju transportu teikia trys vežėjai – „Transrevis“, „Kautra“ ir „Vilniaus viešasis transportas“. Todėl savivaldybė skaičiuoja, kad streiko metu į miesto gatves gali išvažiuoti iki 35 proc. mažiau transporto priemonių nei įprastai.
Vis dėlto, A. Markevičius priminė, kad teismas jiems leido užtikrinti tik 50 proc. paslaugų. VVT aptarnaujamų maršrutų sąrašą galima rasti čia.
„Tenka apgailestauti, kad Vilniaus miesto vadovų veiksmai neieškoti sutarimo, neiti socialinio dialogo keliu, bet ignoruojant darbuotojų teises ir lūkesčius, interesus, kovoti su įmonės darbuotojais, kurie kiekvieną dieną sunkiu savo darbu veža keleivius.
Mes norime atsiprašyti vilniečių, kad vis dėlto jie pajus nepatogumų. Į gatves išriedės tik kas antra transporto priemonė. Keleiviams reikės ilgai laukti, jos bus perpildytos“, – sakė A. Markevičius.
Jis sakė, kad trečiadienį vakare dalyvauti streike yra užsiregistravę 400 VVT vairuotojų. „Sodros“ duomenimis, įmonėje lapkričio 28 dieną iš viso dirbo 1841 darbuotojas.
Savo ruožtu G. Buivydaitė teigė, kad kol kas duomenų apie streikuojančių darbuotojų skaičių bendrovė neturi, nes profesinė sąjunga nepateikė sąrašo.
„Pagal įstatymą, darbuotojas gali bet kada pradėti ir nutraukti streiką. Tai reiškia, kad streikuojančių skaičius gali kasdien kisti. Bendrovė yra pasirengusi keletą alternatyvių streiko tvarkaraščių, atitinkamai pagal streikuojančių skaičių juos taikysime taip, kad galėtume išleisti kuo daugiau transporto priemonių ir užtikrinti keleiviams maksimaliai galimą tokiomis aplinkybėmis susisiekimą“, – sakė ji.
Pašnekovė dar pastebėjo, kad gali būti, jog bendras eismo srautas bus intensyvesnis dėl padidėjusių automobilių srautų.
„Todėl prašome gyventojų, esant galimybei, keliones planuoti su laiko atsarga, jei įmanoma rinktis darbą nuotoliniu būdu. Pasirinkus keliauti viešuoju transportu, autobusų ir troleibusų atvykimą tikrinti „Google žemėlapiai“ ir „Trafi“ programėlėse – jose galima sekti transporto priemonių judėjimą realiu laiku“, – sakė ji.
„Susisiekimo paslaugos“ pastebi, kad kadangi viešojo transporto paslauga bus teikiama ir streiko metu – atskirai už bilietus kompensacijos nėra numatomos, remiantis įstatymais reglamentuota tvarka.
„Trumpalaikiams bilietams galioja pakankama persėdimo laiko tolerancija. Suprantame situaciją, tad į bilietų galiojimą bus atsižvelgiama lanksčiai“, – priduriame jų tinklapyje.