Pirmadienį prasidėjęs viešojo transporto vairuotojų streikas daliai vilniečių keliones į darbus prailgino dukart, kai kurie netilpo į perpildytus autobusus, tačiau, panašu, daugelis paklausė išankstinių rekomendacijų atidžiau planuoti keliones.

Jeruzalės viešojo transporto stotelėje po 7 val. ryto lūkuriavo apie 30-40 žmonių.

„Vilniaus viešajam transportui“ (VVT) skelbiant, kad į gatves neišriedėjo daugiau nei pusė planuotų autobusų, čia autobusai vyko gerokai retesniu, nei įprasta, grafiku. Dalis keleivių, pavyzdžiui, į 1G maršruto autobusą, tiesiog netilpo ir buvo priversti laukti toliau.

35-erių dizaineris Julius, dirbantis Konstitucijos prospekte, sakė įprastai į darbą autobusu užtrunkantis apie pusvalandį, tačiau šįkart neabejoja, kad kelionė užtruks bent dukart tiek.

„1G pilnas atvažiavo, mano 69-asis iš Bajorų dabar važiuoja kas valandą, tad reikės su trimis-keturiais persėdimais nuvažiuoti iki Konstitucijos prospekto, kur dirbu“, – BNS sakė vyras.

„Bet suprantu, visi nori daugiau gauti“, – teigė jis, paklaustas, kaip vertina streiką.

„Tikiuosi, nuvažiuosiu“

22 metų medicinos studentė Diana Voitukevič pirmadienio rytą laiką tvirtino susiplanavusi taip, kad spėtų į praktiką gydimo įstaigoje ir tikisi nevėluoti.

„Tikiuosi, ne visi išeis į tą streiką. Man šiandien reikėtų važiuoti apie valandą, labai tikiuosi per ją ir nuvažiuoti. Bet žiūriu į kamščius... tikiuosi, nuvažiuosiu“, – kalbėjo mergina.

Ji pripažino, kad streikas, ypač piko metu pirmą savaitės dieną, sukelia daug nepatogumų.

„Gal jie geriau tai darytų, pavyzdžiui, šeštadienį, sekmadienį, bet tikrai ne darbo dieną? Nes gal žmogus tikrai kažkur labai skuba, gal į darbo pokalbį“, – tvirtino D. Voitukevič.

56-erių pardavėja Marina Tymošenko sakė į pirmąjį autobusą spėjusi laiku, tačiau jau mato, kad įprastinė kelionė į darbą Konstitucijos prospekte užtruks ilgiau.

„Viskas pasisekė, laiku atvažiavo autobusas. Bet pusvalandį palikau limitą – maža ką, gal nespėsiu, gal dar kas. Pagal tai, kad reikės laukti 12 minučių autobuso, tai bent 15 minučių atvažiuosiu vėliau“, – kalbėjo moteris.

Ji tikino suprantanti streikuojančiuosius, tačiau tikisi, kad jie pagaliau sės derybų su VVT administracija ir streikas neužsitęs.

„Žmonės važiuoja į darbą. Tikiuosi, kad gal ir nebus to streiko, todėl kad gal supranta vairuotojai, kad žmonėms reikia į darbą važiuoti, gal susitars kaip nors“, – teigė M. Tymošenko.

Kaip LRT RADIJUI šį rytą kalbėjo žurnalistė Edita Vitė, dalis kalbintų keleivių tikino atsižvelgę į rekomendacijas bei į darbą susiruošė anksčiau nei įprastai. Tiesa, kartu jie atkreipė dėmesį, kad nors maršrutai ir retesni, dalis viešojo transporto taip ir neatvyko pagal atnaujintą grafiką.

„Autobusai nėra labai perpildyti, tačiau pakankamai pilni. Įtelpa, kaip sakoma, dar žmonės. (...) Bent dalis iš mano kalbintų žmonių sakė, kad jie kėlėsi anksčiau, tikrai turėjo koreguoti (savo planus – LRT.lt), anksčiau laukė, šiek tiek pašalo. Bet labai tikisi, kad streikas ilgai netruks ir nereikės kiekvieną rytą keltis anksčiau ir galvoti, kaip laiku nuvykti į darbą“, – kalbėjo žurnalistė, apsilankiusi vienoje iš stotelių Fabijoniškių mikrorajone.

Ginčai dėl algų

VVT tinklalapyje judu.lt ir kitose mobiliosiose programėlėse apie 8 val. pranešama apie bent dešimt didesnių transporto spūsčių, dalis jų – įprastinėse vietose: Geležinio vilko, Kalvarijų, Tuskulėnų, Ozo, Kareivių gatvėse, Pilaitės prospekte ir Narbuto gatvėje, Pylimo gatvėje link Gedimino prospekto ir pačiame prospekte bei kitur.

Vykstant streikui, keli šimtai vairuotojų susirinko į vieną iš VVT padalinių Verkiuose. Įmonės administracija žada toliau siekti susitarti su streikuojančiaisiais.

Neterminuotą streiką pirmadienį VVT profesinė sąjunga pradėjo nesutarus su įmonės administracija dėl darbo apmokėjimo sistemos.

Skelbiama, kad streikuoja iki 520 – beveik pusė visų įmonės vairuotojų. Išvakarėse buvo prognozuojama, kad į gatves gali neišvažiuoti iki ketvirtadalio visų viešojo transporto priemonių.

Meras Remigijus Šimašius žada siekti susitarimo su vairuotojais, kad šie streiką nutrauktų kuo greičiau.

„Atsiprašome už nepatogumus, darome viską, kad jie kuo greičiau pasibaigtų. Padėkime vieni kitiems – jei vykstate automobiliu ir stotelėje matote lūkuriuojančius keleivius, pasisiūlykite pavežti, jei jiems pakeliui“, – feisbuko žinutėje, kuria pasidalino jo patarėjai, sakė meras.

VVT rekomenduoja vilniečiams ir miesto svečiams keliones planuoti su laiko atsarga, sekti atnaujintus tvarkaraščius likus mažiau nei valandai iki kelionės tinklalapyje stops.lt, programėlėje „m.ticket“, grafikus patariama stebėti ir gyvai „Google Maps“ ir „Trafi“ programėlėse.

Daugiausia nesutarimų dėl priedų tvarkos

Streikuojantys darbuotojai atlyginimo negaus, jiems VVT profesinė sąjunga žada mokėti po 40 eurų kompensacijas už kiekvieną dieną.

Streikas rengiamas VVT administracijai ir profesinei sąjungai nesutariant dėl darbo apmokėjimo sistemos. Ši kraštutinė protesto akcija planuota prieš metus, iš pradžių streikas atidėtas dėl teisme vykusių ginčų, vėliau – dėl laikinai pasiekto susitarimo rugsėjo pabaigoje. Jį VVT galiausiai nutraukė nepavykus deryboms su profesine sąjunga.

Darbuotojų atstovai reikalauja atlyginimų sistemą įtraukti į kolektyvinę sutartį, joje įtvirtinti 10 proc. algų augimą ir iš esmės nebloginti 2018-ųju kolektyvine sutartimi pasiektų susitarimų.

Tačiau nesutariant dėl detalių, VVT administracija naują algų apmokėjimą patvirtino vienašališkai, pažadėdama darbuotojų algas pakelti 10–20 procentų. VVT kolektyvinėje sutartyje taip pat siekė mažesnio sprendimų derinimo su profesine sąjunga. Pastaroji su sąlygomis nesutinka.

Daugiausiai nesutarimų kyla dėl pakoreguotos darbo kokybės priedų tvarkos. Iki šiol įmonėje taikyta vadinamoji išskaitų sistema, kai minėtas priedas buvo mažinamas už nepunktualumą, keleivių skundus ir kitus darbo drausmės pažeidimus.

Nuo gruodžio galiojanti sistema numato motyvacinį priedų mokėjimą, paremtą „taškų sistema“, pridedant jį prie fiksuoto atlyginimo. Anot VVT, pavyzdingiems darbuotojams šis priedas gali siekti daugiau nei 250 eurų per mėnesį.

Profesinė sąjunga sako, kad apie 80–100 eurų šio priedo gali būti mokama simpatijų ir antipatijų principu, nes į kriterijus įtraukti subjektyvūs kriterijai, kaip „komandiškumas, įtrauktumas“.

„Nė vienas darbuotojas nežino, kokį darbo užmokestį gaus rytoj, nes jis reguliuojamas vienadieniais direktoriaus įsakymais“, – tvirtino VVT profesinės sąjungos pirmininkas Algirdas Markevičius.

Profsąjunga taip pat reikalauja atsisakyti priedo už kilnojamąjį darbą, įtraukiant jį į normalų valandinį atlyginimą.

VVT sostinėje aptarnauja 76 iš 105 maršrutų: penkis greituosius, 17 troleibusų ir 54 autobusų. Keleivių vežimo paslaugas vykdo dar du vežėjai – „Transrevis“, ir „Kautra“, jos keleivius veš įprastu grafiku.

Iš viso VVT dirba 1830 darbuotojų, per 1100 iš jų – vairuotojai.

Šaltinis
Temos
It is prohibited to copy and republish the text of this publication without a written permission from UAB „BNS“.
BNS
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (17)